Inlägg från: Anonym (blingeling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blingeling)

Ring?

Anonym (M) skrev 2023-12-15 15:54:18 följande:

Det är väl ganska svårt att se skillnad på en odlad och äkta diamant, så hur ska hon kolla upp det?

En expert tar väl betalt för att kontrollera stenen eller?

En tillverkad diamant är för perfekt och saknar de fjäderslöjor och inneslutningar som majoriteten av naturliga diamanter har. Detta kan man ofta se med en vanlig lupp, om man har en.

Problem uppkommer egentligen först när den naturliga diamanten också är perfekt, klarhet IF, vilket är dyrt och inte supervanligt i handel av vanliga solitärstenar om de ska vara lite större.

Lite allmänt om testverktyg och vilka stenar som kan avslöjas av dem hittar man här:

www.doamore.com/the-diamond-tester-what-passes-and-what-doesnt/
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2023-12-15 17:13:15 följande:

Jag vill gifta mig med henne jag älskar henne mer än nått annat i denna värld. Men jag har inte råd att ge henne det allra bästa. Eller ja jag kan gå ner i storlek alltså karat än vad jag tänkt mig. Men är det inte finare och roligare att ha en liten större sten (inte enorm) än en väldigt liten äkta?

Det är helt och hållet en smaksak, faktiskt.

Jag ropade in min briljant på auktion och recycklade då ringen den satt i.

Diamanter är lite som nybilar- tappar i värde bara de går ut ur butiken. Eftersom vi ändå skulle designa och få gjort ringar så var det mitt val, och jag betalade stenen själv eftersom min man ju inte har någon särskild glädje av den i vardagen.

Däremot ville jag ha en naturlig diamant. Jag samlar på mineral och halvädelstenar och det är helt enkelt viktigt för just mig. Någon annan kan tycka helt annorlunda. Jag hade alltså hellre haft en mindre sten men naturlig.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 18:28:42 följande:
    Naturliga diamanter måste ju liksom grävas fram, och det inte alltid sånt sker under humana former. Många gånger finns ju gruvorna också i konfliktzoner, och ägs och finansierar grupper som man kanske inte vill stödja. Tror att du säkert har hört termen "blood diamonds" förut? Många mer seriösa juvelerare brukar kunna vara transparenta med var stenarna och metallen kommer ifrån om man är intresserad. Gruvorna har ju dessutom ofta en stor påverkan på naturen som inte alltid är särskilt bra.

Priset på naturliga diamanter styrs ju också av De Beers, och det är inte alla som vill var med i den karusellen, när det inte behövs. Labbodlade diamanter är ju liksom kemiskt samma sten som en naturlig diamant, bara bättre på många sätt och vis.
    Det finns kanadensiska naturliga diamanter som är konfliktfria, men de är synnerligen dyra.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (M) skrev 2023-12-15 18:35:30 följande:
    Fast hon har inte sagt att hon skulle kräva se certifikatet, utan att hon ska kolla det själv, det var DET min fråga handlade om, hur hon ska kolla det själv?
    Om du orkar läsa min första länk ovan så har du svaret. 
Svar på tråden Ring?