• Anonym (Lussefjant)

Tips på glutenfria lussekatter

Hej hej!

Jag vill ha alla tips jag kan få på vad det finns för färdiga glutenfria lussekatter att köpa! Jag vet att Fria har glutenfria lussekatter, men personen som ska bjudas på dem gillar inte just den sorten... så, vad finns det för andra alternativ? Jag har kollat Semper, men de verkar inte ha just detta??? Jag har även googlat på glutenfria lussekatter, men får då bara upp en massa recept, inte vad det finns för färdiga att köpa.

Så, som sagt: alla tips mottas med stor tacksamhet!

• Svar på tråden Tips på glutenfria lussekatter
  • Fjäril kär

Du kan beställa såna på närmaste bageri/konditori om dom inte har till försäljning i serveringen. 

• Agda90

Du kan kolla med ett lokalt bageri. Men min erfarenhet är att de vanliga bagerierna är dåliga på att baka glutenfritt, det blir torrt eller så blir bullarna hårda. Det är liksom inte deras specialitet att baka glutenfritt och det krävs lite finess att få till det bra. 

Om du har nära till detta eller någon av deras återförsäljare så kan jag varmt rekommendera:
    www.kullagardens.se/

De gånger vi har varit på Kullagården har upplevelsen varit fantastisk och så här års borde de ha lussekatter.

Om du har långt till Kullagården googla efter glutenfria bagerier/kafeer. 

• Anonym (Lussefjant)
    Fjäril kär skrev 2023-12-13 15:03:40 följande:

Du kan beställa såna på närmaste bageri/konditori om dom inte har till försäljning i serveringen. 

Agda90 skrev 2023-12-13 15:08:06 följande:

Du kan kolla med ett lokalt bageri. Men min erfarenhet är att de vanliga bagerierna är dåliga på att baka glutenfritt, det blir torrt eller så blir bullarna hårda. Det är liksom inte deras specialitet att baka glutenfritt och det krävs lite finess att få till det bra. 

Om du har nära till detta eller någon av deras återförsäljare så kan jag varmt rekommendera:
    www.kullagardens.se/

De gånger vi har varit på Kullagården har upplevelsen varit fantastisk och så här års borde de ha lussekatter.

Tusen tack för era svar! Haha, jag tänkte inte ens på att man kunde kolla bagerier! Låter ju inte helt bra det som du, Agda90, säger dock: att de vanliga bagerierna ofta är dåliga på att baka glutenfritt... Jag kollade Kullagården, men tyvärr bor jag långt ifrån dem och deras återförsäljare :(

• Anonym (Lussefjant)

Med tanke på att det verkar vanskligt att köpa från ett lokalt bageri är jag fortfarande intresserad av tips på väletablerade märken som gör bra glutenfria lussekatter!

• Agda90
    Anonym (Lussefjant) skrev 2023-12-14 11:30:17 följande:
    Agda90 skrev 2023-12-13 15:08:06 följande:

www.kullagardens.se/

Tusen tack för era svar! Haha, jag tänkte inte ens på att man kunde kolla bagerier! Låter ju inte helt bra det som du, Agda90, säger dock: att de vanliga bagerierna ofta är dåliga på att baka glutenfritt... Jag kollade Kullagården, men tyvärr bor jag långt ifrån dem och deras återförsäljare :(

Det krävs en hel del finess att baka glutenfritt. Det tog oss ett par år att "knäcka koden". 
    Det finns ett annat glutenfritt bageriet, Glutenfria Paradiset i Ystad. Det har öppet nu på lördag. Men det gäller att man är där först. 
  • Anonym (Lussefjant)
    Agda90 skrev 2023-12-14 11:57:57 följande:
    Det krävs en hel del finess att baka glutenfritt. Det tog oss ett par år att "knäcka koden". 
    Det finns ett annat glutenfritt bageriet, Glutenfria Paradiset i Ystad. Det har öppet nu på lördag. Men det gäller att man är där först. 
    Bor tyvärr inte i närheten av det heller... men tack ändå!
  • Agda90
    Anonym (Lussefjant) skrev 2023-12-14 13:49:05 följande:
    Bor tyvärr inte i närheten av det heller... men tack ändå!
    Attans!! Jag försökte i alla fall
    Jag tänker att det borde finnas något i din närhet?
    Har du testat att gå med i olika fb grupper? Det finns en del just med inriktning glutenfritt. Där finns mycket info att hämta
  • Anonym (Lusse)
    Överhörde en diskussion för ett tag sedan om just glutenfritt. Tipsade en nära vän om det, men glömt fråga om det var bra. De som pratade om glutenfritt påstod iaf att detta märket skulle vara bra om man vill baka själv. 

Fria har en lista på sin sida med glutenfria bageri, kanske finns det fler bagerier än dem, ingen aning men värt ett försök!

www.fria.se/om-gluten/smultronstaellen/
  • Anonym (Lussefjant)
    Agda90 skrev 2023-12-14 14:04:37 följande:
    Attans!! Jag försökte i alla fall
    Jag tänker att det borde finnas något i din närhet?
    Har du testat att gå med i olika fb grupper? Det finns en del just med inriktning glutenfritt. Där finns mycket info att hämta
    Ja, det gjorde du! Det ska du som sagt ha stort tack för! Och tack även för tipset att kolla fb-grupper - det ska jag göra på studs! 
  • Anonym (Lussefjant)
    Anonym (Lusse) skrev 2023-12-14 15:34:28 följande:
    Överhörde en diskussion för ett tag sedan om just glutenfritt. Tipsade en nära vän om det, men glömt fråga om det var bra. De som pratade om glutenfritt påstod iaf att detta märket skulle vara bra om man vill baka själv. 

Fria har en lista på sin sida med glutenfria bageri, kanske finns det fler bagerier än dem, ingen aning men värt ett försök!

www.fria.se/om-gluten/smultronstaellen/
    Tack - jag är dock totalt körd när det gäller att baka, och med tanke på det Agda skrev om att det är svårt att lyckas med glutenfritt, och att till och med bagerier ofta misslyckas tror jag inte att det är nån bra idé att jag ger mig på det 😆 Ska kolla Frias lista dock! Tack!!
  • Agda90

Fast vanliga bagerier misslyckas för deras specialite är inte att baka glutenfritt utan med vanligt vetemjöl. 
    Min 12 åring bakar numera både bröd och lussekatter som blir helt otroligt goda. Så det går att göra det på hemmaplan med ett toppengott resultat. Vi använder dock aldrig färdiga mjölmixer. 

Anonym (Lussefjant) skrev 2023-12-15 07:10:34 följande:
    Tack - jag är dock totalt körd när det gäller att baka, och med tanke på det Agda skrev om att det är svårt att lyckas med glutenfritt, och att till och med bagerier ofta misslyckas tror jag inte att det är nån bra idé att jag ger mig på det 😆 Ska kolla Frias lista dock! Tack!!
  • Anonym (Sara)

Friends of Adam har jättegoda lussebullar. Åt ett par stycken nyss faktiskt. De är tyvärr inte så lätta att få tag i men jag köpte mina på Coop i frysdisken. Be dem ta in om de inte har.

• Anonym (Lussefjant)
    Agda90 skrev 2023-12-15 09:12:32 följande:

Fast vanliga bagerier misslyckas för deras specialite är inte att baka glutenfritt utan med vanligt vetemjöl. 
    Min 12 åring bakar numera både bröd och lussekatter som blir helt otroligt goda. Så det går att göra det på hemmaplan med ett toppengott resultat. Vi använder dock aldrig färdiga mjölmixer. 

Ah ok, men jag lyckas ju liksom knappt göra chokladbollar ens... mina bakkunskaper är alltså på den nivån, haha.
    Anonym (Sara) skrev 2023-12-15 09:48:30 följande:

Friends of Adam har jättegoda lussebullar. Åt ett par stycken nyss faktiskt. De är tyvärr inte så lätta att få tag i men jag köpte mina på Coop i frysdisken. Be dem ta in om de inte har.

Tack för detta - superbra!
Svar på tråden Tips på glutenfria lussekatter