Inlägg från: MsM84 |Visa alla inlägg
  • MsM84

Köpa hus - Bolån

Ni måste fundera på vad som är viktigt för er. Är det viktigaste ett boende av hög kvalitet och små behov av underhåll kommande år (obs, ingår trädgård och uppfartsanläggning? Annars är det ett par hundra tusen till) 
    Eller är det viktigare att kunna ha låga fasta kostnader och flexibiliteten i livet det ger? Möjlighet att jobba deltid, resa mer osv.

Vi har ett nybyggt hus, men insåg inte hur mycket det faktiskt skulle kosta när vi gav oss in i det. Inte säker på hur jag hade prioriterat idag. Men tycker man ska tänka efter ordentligt. Och fundera på om man har råd att bo kvar vid längre sjukskrivning.

• MsM84

När jag läste tråden först tyckte jag er inkomst lät väldigt hög, men i efterhand slog det mig att det är vad vi tjänar. Vi har 3,7 i lån på vårt nybyggda hus och det tycker jag kostar nu! Ca 20 i månaden på lånet, sen drift, försäkringar, förskola/fritids osv - ca 10 till i räkningar (och då har vi inga billån). Mat, kläder osv till hela familjen och sen periodiska kostnader; barnens aktiviteter, bilservice, däck, investering i bil, semester osv. Vi har inte massor med pengar över, men klarar av en föräldraledighet nu (minskar amorteringen då vi precis kommit ner till 1% amorteringskrav, lyckas även minska vissa andra kostnader) men bufferten kommer minska. Kommer dock få en fin skatteåterbäring på räntorna vi betalt?

Ha med dig att räntekostnader över 100 tkr/person och år får ni inte fullt ränteavdrag för och att om lånet blir över 4,5x er inkomst före skatt är risken att ni måste amortera 3%. Jag personligen hade inte velat ha mer lån än vad vi har på vår inkomst - snarare mindre.

Svar på tråden Köpa hus - Bolån