Inlägg från: Snöbollsvit |Visa alla inlägg
  • Snöbollsvit

Köpa hus - Bolån

Hej, 

Behöver input på hur vi ska tänka. 

Jag och min familj letar hus och har hittat nyproduktion, ett hus för 6,2 miljoner. 

Om vi lånar upp till 85% av nya bostadens värde med amortering på 2% och ränta på 4,5 % får vi en månadskostnad på 30 tusen i månaden. Är det en rimlig kostnad som en familj på två vuxna och två barn kan klara av att betala? vi tjänar gemensamt ca. 70 tusen efter skatt. 

Detta kommer då bli aktuellt om ca 2 år. Vad tror ni räntan är på då? Ska man våga räkna på en lägre ränta än 4,5? 

tacksam för input. 

• Svar på tråden Köpa hus - Bolån
  • Snöbollsvit

Vi känner att vi börjar växa ur vår lägenhet och behöver större men tyvärr är husen i vårt område väldigt dyra. Därför känner jag att ?passa på? att köpa nyproduktion för att inte tänka så mycket på underhåll mm. de närmsta åren. Vi jobbar båda heltid och tänker fortsätta med det men vi kommer inte kunna vara föräldralediga igen om vi skulle vilja skaffa ett till barn. Vi kommer förmodligen behöva dra ner på resor mm. 

• Snöbollsvit

nej inte Stockholm, utan Göteborg. Vi har inte märkt att huspriserna har gått ner här, i alla fall inte i vårt område, möjligtvis något. Tror dock att huspriserna kommer öka snart. 

• Snöbollsvit
    mek77 skrev 2023-12-13 21:08:38 följande:

Varför skulle de?

Sverige backar mera sett till arbetssiffrorna.

Det sägs att bolåneräntor kommer bli mer stabila och då stiger huspriserna? Kan mycket ha fel 
Svar på tråden Köpa hus - Bolån