• Anonym (Trött mamma)

Sömnproblem hos tvååring

Godkväll.

Har en pojke som blir två år om ett par månader. Han har alltid sovit dåligt, första halvåret var fruktansvärt då han hade enorma problem med magen och skrek 20 timmar om dygnet. Ingen överdrift. Sömnen blev sedan bättre och han började sova hela nätter när han var runt året.

Sedan typ 4 månader tillbaka har dock sömnen blivit kaos igen. Nattningen går bra, somnar runt 19 och sover sedan till 21-22. Sedan vaknar han och tokvägrar att somna om. Som värst kan han vara vaken till 4.30 på morgonen. Vi går snart under allihop av sömnbrist och varje kväll har man en klump i magen eftersom man vet att han snart kommer vakna.

Någon mer som har eller har haft det såhär? Blir det någonsin bättre?

• Svar på tråden Sömnproblem hos tvååring
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)

Vi har haft samma problem.
    Testat alla tips och varit noga med att hålla rutinerna.

Det har inte löst sig ännu men vi har fått ta till Alvedon och ipren. Varvat dessa för att växtvärken och tandsprickningen har varit brutal. Min mamma kan inte minnas att vi grävde så i munnen som vårt barn har gjort. Vi är långa i vår släkt och vårt barn är stort för sin ålder.

Har gett medicin nu i tre nätter och inatt blev det 9 timmars sammanhängande sömn i sin egen säng.
    Detta från att ha uppvak varannan timme och däremellan orolig sömn med gråt och att vägra sova i sin egen säng. Barnet ska också ligga precis intill oss föräldrar och sliter i oss i sömnen. 

Jag tror att när barnet har ont så skapas det dåliga känslor kring sängen och sömnen. För att bryta det har vi gett medicin innan sänggående ett par nätter och sen har det hållit i sig med god sömn ett tag efteråt. På tre nätter blir det alltså lika mycket som man får ge under ett dygn vid feber exempelvis. 

Nej, det är säkert inte bra att ge för ofta men att alla i familjen, barn som föräldrar, under flera månader aldrig får en lugn natt med god sömn är nog inte helt oskadligt heller. 

Detta är heller inget BVC rekommenderar rakt ut men min kontakt där tittade väldigt förstående på mig när jag berättade hur kaosigt vi har haft det med sömnen och  om den goda effekten och sa att man får göra det som fungerar för sin familj. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2023-12-16 07:51:11 följande:

Vi har haft samma problem.
    Testat alla tips och varit noga med att hålla rutinerna.

Det har inte löst sig ännu men vi har fått ta till Alvedon och ipren. Varvat dessa för att växtvärken och tandsprickningen har varit brutal. Min mamma kan inte minnas att vi grävde så i munnen som vårt barn har gjort. Vi är långa i vår släkt och vårt barn är stort för sin ålder.

Har gett medicin nu i tre nätter och inatt blev det 9 timmars sammanhängande sömn i sin egen säng.
    Detta från att ha uppvak varannan timme och däremellan orolig sömn med gråt och att vägra sova i sin egen säng. Barnet ska också ligga precis intill oss föräldrar och sliter i oss i sömnen. 

Jag tror att när barnet har ont så skapas det dåliga känslor kring sängen och sömnen. För att bryta det har vi gett medicin innan sänggående ett par nätter och sen har det hållit i sig med god sömn ett tag efteråt. På tre nätter blir det alltså lika mycket som man får ge under ett dygn vid feber exempelvis. 

Nej, det är säkert inte bra att ge för ofta men att alla i familjen, barn som föräldrar, under flera månader aldrig får en lugn natt med god sömn är nog inte helt oskadligt heller. 

Detta är heller inget BVC rekommenderar rakt ut men min kontakt där tittade väldigt förstående på mig när jag berättade hur kaosigt vi har haft det med sömnen och  om den goda effekten och sa att man får göra det som fungerar för sin familj. 

Tack för svar! Vad skönt att ni har lyckats få några timmars sammanhängande sömn! Ja, vi har också funderat över om det kan vara växtvärk för det är som att det kryper i benen på honom när man försöker natta om när han vaknar. Kanske det får vara en sista åtgärd för åtminstone veta att vi har testat allting. 

Ringde BVC i torsdags och grät och bad om hjälp för det här går inte längre. Hon var väldigt förstående och skulle boka en tid till barnpsykolog, men det blir nog inte förrän efter årsskiftet.

Fy vad jobbigt det här är, och i synnerhet för lilleman. 
    Anonym (Trött mamma) skrev 2023-12-16 13:08:12 följande:
    Tack för svar! Vad skönt att ni har lyckats få några timmars sammanhängande sömn! Ja, vi har också funderat över om det kan vara växtvärk för det är som att det kryper i benen på honom när man försöker natta om när han vaknar. Kanske det får vara en sista åtgärd för åtminstone veta att vi har testat allting. 

Ringde BVC i torsdags och grät och bad om hjälp för det här går inte längre. Hon var väldigt förstående och skulle boka en tid till barnpsykolog, men det blir nog inte förrän efter årsskiftet.

Fy vad jobbigt det här är, och i synnerhet för lilleman. 

Definitivt växtvärk. Vårt barn gör likadant. 
    Tror också hårt på att det blir en ond cirkel.
    Ont i kroppen?>Dålig sömn?>Mindre tålighet för värken?>Ännu sämre sömn

Bryter man detta med värknedsättande ett par nätter så får kroppen vila och smärtan kan hanteras bättre.
    Man kommer in i god spiral istället. 

Kanske testa i väntan på barnpsykologen?

Lilleman har det jättejobbigt och det är klart svårt för honom att hantera när det som försiggår kanske inte låter sig förklaras så lätt.

MEN, ni har all rätt till era känslor om ni är frustrerade. 
    Det betyder inte att ni inte har empati för er son.
    Ni är alla med i båten. 

Önskar er all lycka till!

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2023-12-16 20:30:09 följande:

Definitivt växtvärk. Vårt barn gör likadant. 
    Tror också hårt på att det blir en ond cirkel.
    Ont i kroppen?>Dålig sömn?>Mindre tålighet för värken?>Ännu sämre sömn

Bryter man detta med värknedsättande ett par nätter så får kroppen vila och smärtan kan hanteras bättre.
    Man kommer in i god spiral istället. 

Kanske testa i väntan på barnpsykologen?

Lilleman har det jättejobbigt och det är klart svårt för honom att hantera när det som försiggår kanske inte låter sig förklaras så lätt.

MEN, ni har all rätt till era känslor om ni är frustrerade. 
    Det betyder inte att ni inte har empati för er son.
    Ni är alla med i båten. 

Önskar er all lycka till!

Vi gav Alvedon igår kväll och förutom ett kort uppvak vid midnatt när han ville upp till oss i sängen så sov vår lille pojke hela natten. Han SOV!!! Idag har han varit en helt annan unge ? glad, busig och påhittig och inte alls sådär gnällig och tjurig som han varit så länge på grund av sömnbrist.

Det är ju fruktansvärt om han har haft ont så länge under nätterna och vi inte har fattat bättre. Jag pendlar mellan otroligt dåligt samvete och att vara så himla lättad över EN hel natts sömn på flera månader. Läste att växtvärk i perioder kan hålla i sig länge, hur har det varit för er?
    Anonym (Trött mamma) skrev 2023-12-17 13:43:50 följande:
    Vi gav Alvedon igår kväll och förutom ett kort uppvak vid midnatt när han ville upp till oss i sängen så sov vår lille pojke hela natten. Han SOV!!! Idag har han varit en helt annan unge ? glad, busig och påhittig och inte alls sådär gnällig och tjurig som han varit så länge på grund av sömnbrist.

Det är ju fruktansvärt om han har haft ont så länge under nätterna och vi inte har fattat bättre. Jag pendlar mellan otroligt dåligt samvete och att vara så himla lättad över EN hel natts sömn på flera månader. Läste att växtvärk i perioder kan hålla i sig länge, hur har det varit för er?

Känn inte dåligt samvete. Ni har bara lyssnat på att ?barn sover dåligt? och det är bara att stå ut. 
    Så skönt för er alla att det hjälpte och det värmer i hjärtat att ni har fått en fin söndag tillsammans. 

Har fått så mycket skit tidigare för att jag har föreslagit det där med Alvedon. Att det är egoistiskt och att jag enbart tänkt på min sömn men se så skönt det verkar ha varit för din son. 

Växtvärken har kommit och gått och ja, jag tror att vårt barn har haft ont många nätter utan att vi har hjälpt till med medicin. 

Som sagt så kan man varva med Alvedon och Ipren om man inte vill påverka med samma verksamma medel för ofta. 

Vi har gett när vi känner att vi alla är alldeles för trötta och att det är gnälligt från alla kanter. Och som sagt ett par tre nätter i streck så att vanan att få vila sätter sig lite. Sen brukar lugnet hålla i sig. Man märker ju också hur ?allvarligt? det där krypet i benen är om sömnlösheten sätter in. 

Svar på tråden Sömnproblem hos tvååring