Sömnproblem hos tvååring
Vi har haft samma problem.
Testat alla tips och varit noga med att hålla rutinerna.
Det har inte löst sig ännu men vi har fått ta till Alvedon och ipren. Varvat dessa för att växtvärken och tandsprickningen har varit brutal. Min mamma kan inte minnas att vi grävde så i munnen som vårt barn har gjort. Vi är långa i vår släkt och vårt barn är stort för sin ålder.
Har gett medicin nu i tre nätter och inatt blev det 9 timmars sammanhängande sömn i sin egen säng.
Detta från att ha uppvak varannan timme och däremellan orolig sömn med gråt och att vägra sova i sin egen säng. Barnet ska också ligga precis intill oss föräldrar och sliter i oss i sömnen.
Jag tror att när barnet har ont så skapas det dåliga känslor kring sängen och sömnen. För att bryta det har vi gett medicin innan sänggående ett par nätter och sen har det hållit i sig med god sömn ett tag efteråt. På tre nätter blir det alltså lika mycket som man får ge under ett dygn vid feber exempelvis.
Nej, det är säkert inte bra att ge för ofta men att alla i familjen, barn som föräldrar, under flera månader aldrig får en lugn natt med god sömn är nog inte helt oskadligt heller.
Detta är heller inget BVC rekommenderar rakt ut men min kontakt där tittade väldigt förstående på mig när jag berättade hur kaosigt vi har haft det med sömnen och om den goda effekten och sa att man får göra det som fungerar för sin familj.