• Anonym (Frilansjournalist)

Plötsligt får jag inga uppdrag och blir ignorerad!

Jag frilansar som journalist. Jag har en huvudsaklig arbetsgivare sedan fem år tillbaka, även om jag ibland också gör jobb "på spekulation" för andra tidningar. Jag är dock helt beroende av min huvudsakliga arbetsgivare (ja det kanske var dumt, men det är så det har varit), och jag har trott att vi har ett bra samarbete som kommer att vara i många år än. 

Uppdragen tilldelas alltid över mail och jag levererar också över mail, jag har bara träffat chefredaktören och hans medarbetare på redaktionen fysiskt vid ett tillfälle. 

För ett par månader sedan märkte jag dock att uppdragen började glesa ut, och de senaste tre veckorna har jag inte fått något uppdrag alls (brukar få ca tre i veckan från den tidningen). Jag har mailat både chefredaktören och hans närmaste medarbetare och formulerat mig ungefär som så att "jag vill bara förvissa mig om att det inte har skett något missförstånd, jag är fortfarande tillgänglig här". Men jag har inte fått något svar! De bara ignorerar mig! Har även försökt att ringa, men hamnar i en telefonsvarare. Läser in ett meddelande - samma där, ingen ringer tillbaks!

Om det skulle vara så att jag har gjort något fel, så borde de väl meddela mig det, eller? Och inte bara sluta erbjuda mig uppdrag? Alla uppdrag som jag har levererat har gått i tryck. Jag har inget anställningskontrakt så jag vet att de inte har några juridiska skyldigheter gentemot mig, men ändå? 

Jag har googlat på tidningens namn, och har inte hittat något om att den är i kris, att de säger upp folk...

Nu funderar jag på att åka dit och ställa dem till svars personligen. Skulle ni göra det, eller har ni något annat förslag?

• Svar på tråden Plötsligt får jag inga uppdrag och blir ignorerad!
  • Tukt

Börja med den lokala fackklubben om en sådan finns. Även om den primärt är till för anställda så brukar de....får man hoppas... kunna vara några som kan hjälpa dig. Kanske inte att få uppdragen tillbaks, men att förstå  vad som kan ha förändrats.
    Kolla sedan med andra som på olika sätt frilansar och se om de råkat ut för det samma.
    Min erfarenhet av företag som rattar runt saker med frilans, är att det är helt slumpmässigt over tid.

• Hjelm

Jag hade pratat med de lokala fackliga representanten, men såvida du inte har ett fast avtal utan jobbar helt från uppdrag till uppdrag kan du knappast förvänta dig mycket. Tyvärr. Finns det inga jobbtilllfällen så finns det inte, och arbetsgivaren är inte skyldig dig något när du inte är anställd.
    Med det sagt har jag full förståelse för frustrationen över att inte få återkoppling!

• Anonym (Frilansjournalist)
    Tukt skrev 2023-12-16 00:32:30 följande:

Börja med den lokala fackklubben om en sådan finns. Även om den primärt är till för anställda så brukar de....får man hoppas... kunna vara några som kan hjälpa dig. Kanske inte att få uppdragen tillbaks, men att förstå  vad som kan ha förändrats.
    Kolla sedan med andra som på olika sätt frilansar och se om de råkat ut för det samma.
    Min erfarenhet av företag som rattar runt saker med frilans, är att det är helt slumpmässigt over tid.

Jag är inte med i facket... Jag är en sådan person som är väldigt lojal mot min arbetsgivare, och är därför inte intresserad av att vara med i någon klubb som ska arbeta EMOT arbetsgivaren. Men då väntar man sig ju även att arbetsgivaren ska vara lojal tillbaka.

Jag fattar att AG inte har några formella skyldigheter mot mig, men visst borde man kunna begära att de förklarar för mig VARFÖR de inte vill ha mig mera (tydligen)?

Tack, jag ska gå igenom tidningarna nu och se om det är andra namn som också har försvunnit på senare tid...
  • Hjelm

Den här tidningen är inte din arbetsgivare om du enbart säljer enstaka jobb på frilansbasis. Då är det din uppdragsgivare. Stor skillnad.
    Arbetsgivare har skyldigheter gentemot sina anställda. Det har inte uppdragsgivare gentemot frilansare.
    Har de inga jobb att erbjuda just nu, hör du förmodligen inget. Det är nedskärningar och frilansstopp lite varstans nu, så det vore inte konstigt om än tråkigt.
    Däremot vore det självklart god ton att svara dig, om du mejlar och frågar.
    Men inget du kan kräva, tyvärr.

• Anonym
    Anonym (Frilansjournalist) skrev 2023-12-16 00:37:04 följande:
    Jag är inte med i facket... Jag är en sådan person som är väldigt lojal mot min arbetsgivare, och är därför inte intresserad av att vara med i någon klubb som ska arbeta EMOT arbetsgivaren. Men då väntar man sig ju även att arbetsgivaren ska vara lojal tillbaka.

Jag fattar att AG inte har några formella skyldigheter mot mig, men visst borde man kunna begära att de förklarar för mig VARFÖR de inte vill ha mig mera (tydligen)?

Tack, jag ska gå igenom tidningarna nu och se om det är andra namn som också har försvunnit på senare tid...
    Det är inte illojalt att vara med i facket. Fackanslutna är också lojala mot arbetsgivaren
    Facket arbetar inte emot arbetsgivaren. 
  • Anonym
    Anonym (Frilansjournalist) skrev 2023-12-16 00:37:04 följande:

så arbetsgivaren var inte lojal tillbaka såsom du antog? När du var så snäll och lojal att du inte är med i facket? Och ändå blir du ignorerad? Så du tror att dina problem blir lösta för att du inte är med i facket? För då är man snäll mot arbetsgivaren?
    Det sket sig visst...
  • Anonym (G)

Ställa den till svars låter drastiskt, de har inte gjort något formellt fel, om även slappt att inte tala om att det inte finns några uppdrag.
    Det här är risken med frilans och en enda uppdragsgivare. Saker och ting ändras snabbt. Ny inriktning, nya direktiv, sparåtgärder eller vad de nu håller på med. Att vårda sina relationer med sina frilans bryr de sig uppenbarligen inte om. Dåligt, men jag kan bara tolka det som om dina tjänster inte behövs och det är dags att söka andra uppdragsgivare. 

• felicityporter

De har inga som helst skyldigheter gentemot dig. Åker du dit och ?ställer den till svars? gör du bara bort dig själv. Sorry, men de har inte råd/möjlighet att anlita dig mera och om du var så dum att du helt och hållet förlitade dig på att de alltid kommer anlita dig är det helt och hållet ditt fel.

• Pehrmedh

Oavsett vad anledningen är så hör det naturligtvis till att man svarar då du tagit kontakt flera gånger och på olika sätt.

Kan du komma i kontakt med någon annan som arbetar på samma sätt som du gör för tidningen? 

Handlar det om nedskärningar så borde inte det vara så svårt att meddela det, tycker jag.

• Studentpappa

Jag använder mycket konsulter, och det går upp och ner över tid. Sen varierar jag med flit för att få olika utfall, att de har fler uppdragsgivare anser jag vara helt upp till dem själva. 

Någon som söker upp mig och ? ställer mig till svars? hade jag aldrig anlitat igen. Du kan givetvis sura över att du inte får svar men vill du betala räkningarna framöver så lägg krutet på att hitta andra uppdrag istället. 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Plötsligt får jag inga uppdrag och blir ignorerad!