Plötsligt får jag inga uppdrag och blir ignorerad!
Jag frilansar som journalist. Jag har en huvudsaklig arbetsgivare sedan fem år tillbaka, även om jag ibland också gör jobb "på spekulation" för andra tidningar. Jag är dock helt beroende av min huvudsakliga arbetsgivare (ja det kanske var dumt, men det är så det har varit), och jag har trott att vi har ett bra samarbete som kommer att vara i många år än.
Uppdragen tilldelas alltid över mail och jag levererar också över mail, jag har bara träffat chefredaktören och hans medarbetare på redaktionen fysiskt vid ett tillfälle.
För ett par månader sedan märkte jag dock att uppdragen började glesa ut, och de senaste tre veckorna har jag inte fått något uppdrag alls (brukar få ca tre i veckan från den tidningen). Jag har mailat både chefredaktören och hans närmaste medarbetare och formulerat mig ungefär som så att "jag vill bara förvissa mig om att det inte har skett något missförstånd, jag är fortfarande tillgänglig här". Men jag har inte fått något svar! De bara ignorerar mig! Har även försökt att ringa, men hamnar i en telefonsvarare. Läser in ett meddelande - samma där, ingen ringer tillbaks!
Om det skulle vara så att jag har gjort något fel, så borde de väl meddela mig det, eller? Och inte bara sluta erbjuda mig uppdrag? Alla uppdrag som jag har levererat har gått i tryck. Jag har inget anställningskontrakt så jag vet att de inte har några juridiska skyldigheter gentemot mig, men ändå?
Jag har googlat på tidningens namn, och har inte hittat något om att den är i kris, att de säger upp folk...
Nu funderar jag på att åka dit och ställa dem till svars personligen. Skulle ni göra det, eller har ni något annat förslag?