• Anonym (fråga om filmad blottare)

Är det olagligt att filma och lägga ut bilder på en blottare?

På X (Twitter) cirkulerar ett filmklipp där en kvinna filmar från sin lägenhet hur en man knackar på hennes fönster, skriker något, kvinnan säger "fuck off!"och mannen slickar sig på handen, onanerar och ejakulerar på hennes fönsterruta. Hon har inte maskat mannen och han syns väldigt tydligt. 

Det är blandade kommentarer där det skrivs att kvinnan inte har rätt att hänga ut honom så och vissa andra skriver att det har hon visst rätt att göra. Vad gäller där? Både vad ni tycker själva och vad lagen säger.

• Svar på tråden Är det olagligt att filma och lägga ut bilder på en blottare?
  • Anonym (Suck)

Det beror på i vilket land de bor. Av språket kan jag tänka mig att de bor i Usa och jag kan inte deras lagar. I Sverige hade det varit olagligt.

Anonym (Suck) skrev 2023-12-16 08:53:47 följande:

Det beror på i vilket land de bor. Av språket kan jag tänka mig att de bor i Usa och jag kan inte deras lagar. I Sverige hade det varit olagligt.

Storbrittanien. Vad hade kvinnan dömts för i Sverige?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (fråga om filmad blottare) skrev 2023-12-16 08:58:21 följande:
    Storbrittanien. Vad hade kvinnan dömts för i Sverige?
    Förtal.
    Anonym (Suck) skrev 2023-12-16 09:01:22 följande:
    Förtal.
    Ok. Tack. För mig låter det ologiskt då det inte är ett förtal. mannen beter ju sig sådär och hon filmar det. Men är det den brottsrubriceringen så är det den.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (fråga om filmad blottare) skrev 2023-12-16 09:07:49 följande:
    Ok. Tack. För mig låter det ologiskt då det inte är ett förtal. mannen beter ju sig sådär och hon filmar det. Men är det den brottsrubriceringen så är det den.
    Det är så brottsrubriceringen blir när man sprider uppgifter om andra som kan leda till att det skadar deras anseende. Det spelar ingen roll att något är 100 % sant så får man inte sprida skitsnack om andra.
  • Tukt

Jag har rätt svårt att tro att det skulle bli åtal alls. Men om, så beror det nog mer på den text som tillförs. Vilket också gör det svårt om det är andra som fyllt i exempelvis namn och bostadsort i kommentarsfält.

Tukt skrev 2023-12-16 09:20:56 följande:

Jag har rätt svårt att tro att det skulle bli åtal alls. Men om, så beror det nog mer på den text som tillförs. Vilket också gör det svårt om det är andra som fyllt i exempelvis namn och bostadsort i kommentarsfält.

Det är väldigt mycket rasism som uttrycks i kommentatorfälten, kan det leda till påföljd för kvinnan som blev utsatt, filmade och spred klippet?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (fråga om filmad blottare) skrev 2023-12-16 09:38:12 följande:
    Det är väldigt mycket rasism som uttrycks i kommentatorfälten, kan det leda till påföljd för kvinnan som blev utsatt, filmade och spred klippet?
    Naturligtvis inte. Var och en står för sina egna handlingar.

Varför bryr du dig så mycket om ett random klipp med idioter..?
    Anonym (Suck) skrev 2023-12-16 09:40:38 följande:
    Naturligtvis inte. Var och en står för sina egna handlingar.

Varför bryr du dig så mycket om ett random klipp med idioter..?
    För jag tycker det är så hemskt. Hon har en äcklig stalker som beter sig hotfullt, bankar på hennes fönster och onanerar på hennes fönsterruta. Polisen gör ingenting åt det alls men att hon lägger ut det räknas som brott och det kanske polisen gör något åt. Jag tycker tydligt att hon är offret här ...inte snubben. Han är tydligt förövaren. Är som att alla har blivit helt dumma i huvudet som inte fattar det.  
  • Anonym (Suck)
    Anonym (fråga om filmad blottare) skrev 2023-12-16 10:03:25 följande:
    För jag tycker det är så hemskt. Hon har en äcklig stalker som beter sig hotfullt, bankar på hennes fönster och onanerar på hennes fönsterruta. Polisen gör ingenting åt det alls men att hon lägger ut det räknas som brott och det kanske polisen gör något åt. Jag tycker tydligt att hon är offret här ...inte snubben. Han är tydligt förövaren. Är som att alla har blivit helt dumma i huvudet som inte fattar det.  
    Ja det är svårt att komma åt stalkers och självklart obehagligt, men det behöver väl inte du bry dig om...? Dessutom i ett helt annat land.

Om kvinnan hade bott i Sverige hade hon kunnat filma och visa polisen i samband med en polisanmälan om sexuellt ofredande. Det kan bli frågan om trakasserier om han verkligen stalkar henne men det ska väldigt mycket till innan någon blir dömd för det, eller även att försöka få till kontaktförbud från kvinnans håll. Om hon däremot sprider filmen online så gör hon sig själv skyldig till brott. Det är så lagen fungerar tyvärr. Och igen, detta gäller ett helt annat land till och med.
Svar på tråden Är det olagligt att filma och lägga ut bilder på en blottare?