• SoligaDagar

    Hyra lght till den snart 20åriga dottern?

    Dottern blir snart 20 år, har pojkvän , fast heltidsjobb och egen bil och bor varannan vecka hos mej/sin pappa.
    Jag är ensamstående med 2 barn till, jobbar heltid men ekonomin är botten med tanke på dagens hyror och kostnader för att enbart leva.
    Det finns nu funderingar på om jag och min särbo ska flytta ihop, barnen bor på olika veckor och vi pusslar ihop i lghten så alla får sitt eget den vecka dom är hos oss. Dom två stora tonåringarna får helt egna rum, dom mindre delar men är isf inte hos oss samtidigt. Ekonomiskt blir det en stor fördel för oss alla.
    Dottern däremot tycker inte om min särbo och blev riktigt sur när jag nämnde det. 
    Hon gör inget här hemma utan kommer ofta hem lite senare, vill ha mat och tvättat och bidrar inte med något ekonomiskt.
    Till saken hör att på våningen under oss blir en liten etta ledig som min särbo tycker att vi kan hyra till henne. Då får hon ngt eget och behöver heller inte "tvingas" umgås med min särbo om han skulle vara hemma när hon kommer hem.. (han är förstående och försöker backa och stötta i allt för att det ska bli bra) men Nej, hon vill inte flytta hemifrån. Punkt.
    Tanken på att ändå hyra den finns men jag är samtidigt rädd att hon känner sej utslängd.
    Någon som har ett råd? ♥️

  • Svar på tråden Hyra lght till den snart 20åriga dottern?
  • Anonym (E)

    Men sluta curla ungen! Hon har ett fast jobb, det är bara att skaffa eget boende då. Och sedan ska hon vara sur för vem DU väljer att leva med...? Aldrig. Sluta vara så eftergiven, du är vuxen och lever som du vill.

    Ni ska naturligtvis INTE betala hennes hyra!! Hur sjutton tänker din särbo där? Hon har egen inkomst för sjutton gubbar! Och hon ska INTE hyra i samma hus som er, hon kommer inte bli självständig på det sättet. Gör henne ingen björntjänst här nu! Det kommer att förstöra för er allihop.

    Hon "vill inte" flytta hemifrån...? Men snälla... Det är inte hon som bestämmer det, faktiskt. Ta ett vänligt snack med henne om att hon är vuxen nu och att det är dags. Hon kan få tre månader på sig. I värsta fall får hon väl bo hos pappan tills hon hittar något eget sedan.

  • enfunderandeman

    Nej! Din dotter har alla förutsättningar för att ha råd med ett eget boende. Inga betalningsanmärkningar eller annat som hindrar. Och ett fast heltids arbete. Det är mer än vad många har i dagens Sverige. Med skenande hyror och matpriser och sämre ekonomi.

    Hon kan kontakta privata hyresvärdar om hon inte står i bostadskö. 

  • Anonym (Eh)

    Varför betalar hon inget hemma?

    Mina barn började tvätta sina egna kläder runt 17-18-års ålder, de hjälper till hemma med egna uppgifter och har de inkomst så betalar de.
    Jag är ensamstående och de har fått betala minst samma som underhållet ligger på. De fick välja mellan att betala hemma eller köpa/laga sin egen mat.

    Säg till din dotter att skärpa sig, detta är vad hon får betala och hon får sköta sin egen tvätt nu och hjälpa till hemma, eller flytta.
    Och så flyttar du ihop med din särbo, passar det inte prinsessan får hon flytta ut!

    Och lägenhet får hon skaffa sig själv, herregud! Det ska inte ni göra! Och det går nog inte ens hyresbolaget med på, det är den som bor som ska stå på kontraktet!

  • Anonym (Elsa)

    Kan bara säga JISSES...har du aldrig lärt din dotter någonting? Hur ska hon klara sig i eget boende?

    Hon är en parasit. Hoppas du lär dina 2 andra barn och eventuellt din blivande sambos barn att hjälpa till hemma. Lära sig efter ålder och förmåga. 

  • SoligaDagar

    Lghten är vår om vi hill ha den så det är redan klart.. men jag måste ju bestämma mej först. ???? 
    Tycker det är så svårt, jag är livrädd för att hon ska hata mej och tycka att bara för att min särbo flyttar in åker hon ut. Men det är ju absolut inte så!
    Lghten ligger på källarplan med bara en trappa från tvättstugan emellan. (Det är bara tre familjer till i huset) Vi kan möblera upp den helt med allt från tv till köksbord, hon kan komma upp när hon vill och mat får hon här om hon inte vill laga eget. 
    Ja, jag curlar sjukt.. det vet jag men vill inte heller få stämpel att jag är en hemsk mamma. ????

  • Anonym (E)
    SoligaDagar skrev 2023-12-16 10:53:32 följande:

    Lghten är vår om vi hill ha den så det är redan klart.. men jag måste ju bestämma mej först. ???? 
    Tycker det är så svårt, jag är livrädd för att hon ska hata mej och tycka att bara för att min särbo flyttar in åker hon ut. Men det är ju absolut inte så!
    Lghten ligger på källarplan med bara en trappa från tvättstugan emellan. (Det är bara tre familjer till i huset) Vi kan möblera upp den helt med allt från tv till köksbord, hon kan komma upp när hon vill och mat får hon här om hon inte vill laga eget. 
    Ja, jag curlar sjukt.. det vet jag men vill inte heller få stämpel att jag är en hemsk mamma. ????


    Hon kommer inte hata dig. Hon kommer sura som den barnrumpa hon är och sedan går det över.

    Det enda du ska bestämma dig för är att hjälpa din dotter växa upp! Du är en ingen hemsk mamma för att du sätter gränser men om du fortsätter curla henne så förstör du hennes liv tills du slutar för då får hon inte chansen att lära sig stå på egna ben och hennes framtid sätts på paus. Tänk på det också.
  • Anonym (Eh)
    SoligaDagar skrev 2023-12-16 10:53:32 följande:

    Lghten är vår om vi hill ha den så det är redan klart.. men jag måste ju bestämma mej först. ???? 
    Tycker det är så svårt, jag är livrädd för att hon ska hata mej och tycka att bara för att min särbo flyttar in åker hon ut. Men det är ju absolut inte så!
    Lghten ligger på källarplan med bara en trappa från tvättstugan emellan. (Det är bara tre familjer till i huset) Vi kan möblera upp den helt med allt från tv till köksbord, hon kan komma upp när hon vill och mat får hon här om hon inte vill laga eget. 
    Ja, jag curlar sjukt.. det vet jag men vill inte heller få stämpel att jag är en hemsk mamma. ????


    Du är ju inte en särskilt bra mamma till henne, du behandlar henne som om hon vore 10 år. Och därför beter hon sig som en 10-åring.
    Det är inte normalt att inte vilja flytta när man är 20 år, har jobb och pojkvän.
  • Anonym (E)

    Och det innebär att hon absolut INTE ska bo i samma hus! Helst en bra bit bort så hon inte bara kan slinka förbi varje dag hur lätt som helst.

  • Tukt

    Det känns ju lite som att hon , utöver eventuell bortskämdhet, saknar något annat än just boendet. Verkar som hon söker någon form av bekräftelse från dig.
    Sedan är det ju jätteviktigt att inte använda sin egna generations sätt att leva och applicera detta på dagens kids. Generationer skiftar, och därmed deras behov.

  • Aliona

    Jag tror inte att jag skulle ha tvingat mitt barn att flytta hemifrån, men med de förutsättningarna som hon har ska hon självklart betala för hyra, mat och andra kostnader hemma samt sköta sin egen tvätt, städ osv. Börjar du med att införa det så blir hon nog motiverad att flytta hemifrån. Jag tycker att det låter som en toppenlösning att hyra en etta i samma hus, så har hon nära hem till gemenskapen när hon vill, men får ta praktiskt och finansiellt ansvar för sitt boende. Liten transitionslägenhet. 

    Sen tycker jag inte att din dotter ska påverka ditt beslut om att flytta ihop. När hon var yngre, ja, men inte när hon redan är vuxen. 

  • Anonym (.)
    SoligaDagar skrev 2023-12-16 10:53:32 följande:

    Lghten är vår om vi hill ha den så det är redan klart.. men jag måste ju bestämma mej först. ???? 
    Tycker det är så svårt, jag är livrädd för att hon ska hata mej och tycka att bara för att min särbo flyttar in åker hon ut. Men det är ju absolut inte så!
    Lghten ligger på källarplan med bara en trappa från tvättstugan emellan. (Det är bara tre familjer till i huset) Vi kan möblera upp den helt med allt från tv till köksbord, hon kan komma upp när hon vill och mat får hon här om hon inte vill laga eget. 
    Ja, jag curlar sjukt.. det vet jag men vill inte heller få stämpel att jag är en hemsk mamma. ????


    Du är en hemsk mamma för att du curlar dottern. Hur ska hon kunna leva i en relation om hon inte tar ansvar för något? Hyr absolut inte en lägenhet åt henne, hon får fixa bostad själv.
  • Anonym

    Din dotter har fast heltidsarbete. Jag skulle säga till henne att får börja betala hemma, det finns tabell på konsumentverkets hemsida. 
    Du skriver att du har dålig ekonomi. Jag skulle inte tvinga dottern att flytta. Men jag skulle behandla henne som vuxen och låta henne betala. Så skulle jag lösa den ekonomiska situationen. 
    Flytta ihop skulle jag göra längre fram.

  • Anonym (Ui)

    Släng ut henne om hon inte betalar hyra och bidrar i hemmet. Fattar ärligt talat inte varför din sambo ens pallar, jag hade tappat respekten för någon som förstör sitt barn så. 

Svar på tråden Hyra lght till den snart 20åriga dottern?