Anonym (Isabella) skrev 2023-12-20 08:41:44 följande:
2 år in i förhållandet fick jag veta om dessa skulder. Hade jag vetat om dessa när vi hade träffats i början hade vi nog aldrig blivit ett par. I nuläget försöker jag bara rädda situationen om det ens är möjligt. För vi har väldigt bra förutsättningar i övrigt som ett par.
Hade ni redan flyttat ihop också när du fick veta om hans ekolomiska situation?
Det låter väldigt oärligt av honom i mina öron att inte berätta för dig förrän två år in i förhållandet. Även om ni har separata ekonomier, påverkar det ju i allra högsta grad ert liv tillsammans. Huruvida ni kan få lån till en bostad, om ni kan unna er semesterresa eller spara ihop en budget för oförutsedda utgifter etc.
Du hade ju normalt sett inte heller stått för 70 procent av utgifterna. Anledningen till att du gör det är ju förmodligen inte för att han har mycket lägre inkomst, utan för att han ska få mer pengar över till sina avbetalningar. Så på sätt och vis bekostar du dem faktiskt.
Kom ihåg att du är inte skyldig att rädda situationen. Det är det han som är. Och fundera över hur bra förutsättningar ni egentligen har, om han i två år mörkade skulder och låter konsekvenserna av dem gå ut över dig.
Jag hade avslutat relationen direkt om min partner hade gjort så. Nu har ni varit tillsammans i flera år efter det, och har en relation som du trots allt beskriver som bra och vill satsa på. Då hoppas jag att det löser sig, men var väldigt försiktig med vilka konsekvenser det får för ditt liv och vilket ansvar som läggs på dig för något som enbart han är skyldig till.