-
-
Svar på tråden Snälla hjälp!
-
Erikamel skrev 2023-12-18 15:36:41 följande:Snälla hjälp!hejhej!! Jag behöver tips och undrar ifall det är fler som är i samma position. Ska försöka dra detta kort! Jag har en glad pojke som fyller 5 månader om ungefär en vecka. Sedan födseln har han alltid varit pigg och alert, men hade en massa problem med mage vilket resulterade till en massa gungade och alltid i rörelse när magen väl blev bättre vid 3 månaders tiden så kvarstod ju då ett problem och det är att han blir vaggad till sömns både dag tid och natt tid. Sedan ca en månad tillbaka om inte mer har han bara sovit 30-45 min åt gången, 4 sov stunder, vilket jag som förälder ser att han inte nöjer sig med men kan inte komma till ro, även om jag forsätter att vagga så somnar han inte om!! När det gäller kvällen så försöker vi att mata 20.15 men pappan får hoppa på en pilatesboll fram till ungefär 22. Då sover han ändå gott I några timmar men vaknar vid 05 och är pigg. ibland tidigare. Jag behöver verkligen hjälp!! Då han är trött och jag känner mig som en usel mamma!! Alla råd jag kan få uppskattas!! Ursäkta för slarvig text.
-
Snälla kan jag få hjälp, är det bara att gråta ut metoden som hjälper ??
-
Hej hej! Jag är flerbarnsmamma och jag tycker det låter som alldeles för många sovstunder. Det är inte alla barn som behöver fyra sovstunder på en dag och det kan vara därför han vaknar efter 30-45 minuter. Kan du prova att korta ner till tre sovstunder? Jag tror att det kan vara lösningen på att få honom att sova längre.
Nej. Gråta-ut-metoden ska du absolut inte använda dig av eller testa. Den gör betydligt mer skada än nytta. Ibland kan man få fortsätta vagga och vyssa och ibland kan tröttheten göra så de somnar ändå. Tiden går dessutom snabbare än man tror och snart har du en 1 åring där som bara sover en gång om dagen. Håll ut och visa din lilla att du finns där när det är läskigt att somna själv.
-
Ohh tack för att du skrev!! Vi säger att han vaknar 8, hur tycker du att man ska lägga upp sovstunderna under dagen isåfall?? Det är mitt första barn och jag känner bara att jag inte vet vad jag håller på med mer.
Anonym (Hm) skrev 2023-12-18 15:58:44 följande:Hej hej! Jag är flerbarnsmamma och jag tycker det låter som alldeles för många sovstunder. Det är inte alla barn som behöver fyra sovstunder på en dag och det kan vara därför han vaknar efter 30-45 minuter. Kan du prova att korta ner till tre sovstunder? Jag tror att det kan vara lösningen på att få honom att sova längre.
Nej. Gråta-ut-metoden ska du absolut inte använda dig av eller testa. Den gör betydligt mer skada än nytta. Ibland kan man få fortsätta vagga och vyssa och ibland kan tröttheten göra så de somnar ändå. Tiden går dessutom snabbare än man tror och snart har du en 1 åring där som bara sover en gång om dagen. Håll ut och visa din lilla att du finns där när det är läskigt att somna själv.
-
Alla barn är olika.
prio 1 tycker jag är nattsömn
Ett av mina barn som vid 5 månader någon timme om dagen men hela nätter, vaknade pigg tidigt på morgonen. -
Ja jag är ju glad att man sover sina 7 timmar, men sen läser man en massa att bebis ska sova betydligt mer både natte tid och dag tid.. mitt första barn så det känns som allt jag gör är fel..
Anonym (Annan mamma) skrev 2023-12-18 17:04:56 följande:Alla barn är olika.
prio 1 tycker jag är nattsömn
Ett av mina barn som vid 5 månader någon timme om dagen men hela nätter, vaknade pigg tidigt på morgonen.
-
Sen undrar jag en till sak, vilken tid ska den sista sovstunden vara ? Ifall man börjar sista matningen 20.15?
-
Erikamel skrev 2023-12-18 16:59:06 följande:
Ohh tack för att du skrev!! Vi säger att han vaknar 8, hur tycker du att man ska lägga upp sovstunderna under dagen isåfall?? Det är mitt första barn och jag känner bara att jag inte vet vad jag håller på med mer.
Min senaste (hon är 9 månader nu) sov såhär när hon var 5 månader.
vakna för dagen 07:00
äta
sovstund vid 09:30 (sov till cirka 10:00)
äta
sova igen vid 12:30 (sov cirka 14:00)
äta
sova igen vid 16-17
äta
sova för natten vid 19:00
Tänk på att det blir lättare! De första månaderna är ett evigt pussel av att försöka söva och mata rätt. Det blir lättare. Håll ut 😅
jag hade lagt upp det såhär! (Förutsatt att han är trött och lätt att söva)
vakna 8
äta frukost
sova igen vid 10:00-11:00 (förhoppningsvis)
äta lunch (flaska eller puré beroende på vad ni kör)
sova igen vid 13:00
äta mellis när bebis vaknar
sova igen vid 16:00
äta
sova för natten vid 19.
-
Ja jag förstår , ja har ju en extra nap där i eftermiddagen som jag ska testa ta bort imorgon.. men nu ännu en sak hans matning e såhär han vaknar en gång kl 05 då ger ja flaska sedan igen vid 09, jag ger flaska var fjärde timme sista flaskan är kl 20.15 ungefär. Jag har inte börjat med någon puree eller mellis utan endast flaska för att jag inte vet hur och med vad jag ska börja..:( har du några tips på vad osv? Tacksam för svar verkligen!
Anonym (Hm) skrev 2023-12-18 19:13:28 följande:Min senaste (hon är 9 månader nu) sov såhär när hon var 5 månader.
vakna för dagen 07:00
äta
sovstund vid 09:30 (sov till cirka 10:00)
äta
sova igen vid 12:30 (sov cirka 14:00)
äta
sova igen vid 16-17
äta
sova för natten vid 19:00
Tänk på att det blir lättare! De första månaderna är ett evigt pussel av att försöka söva och mata rätt. Det blir lättare. Håll ut 😅
jag hade lagt upp det såhär! (Förutsatt att han är trött och lätt att söva)
vakna 8
äta frukost
sova igen vid 10:00-11:00 (förhoppningsvis)
äta lunch (flaska eller puré beroende på vad ni kör)
sova igen vid 13:00
äta mellis när bebis vaknar
sova igen vid 16:00
äta
sova för natten vid 19.
-
Erikamel skrev 2023-12-18 20:02:15 följande:
Ja jag förstår , ja har ju en extra nap där i eftermiddagen som jag ska testa ta bort imorgon.. men nu ännu en sak hans matning e såhär han vaknar en gång kl 05 då ger ja flaska sedan igen vid 09, jag ger flaska var fjärde timme sista flaskan är kl 20.15 ungefär. Jag har inte börjat med någon puree eller mellis utan endast flaska för att jag inte vet hur och med vad jag ska börja..:( har du några tips på vad osv? Tacksam för svar verkligen!
Ja testa att ta bort en! Går det helt åt skogen får du bara köra på som nu ett litet tag till. Jag brukar ta bort en sovstund när jag märker att det börjar bli svårt att få henne att somna (flera dagar i rad). Det brukar vara min ledtråd till att hon klarar längre vakenstunder :)
Att börja med mat är superroligt! Men kom ihåg att han är liten ännuboch många helammar eller ger enbart flaska länge till. Se om han är intresserad genom att testa försiktigt. Någon tesked räcker i början För att han ska lära sig nya smaker och konsistenser. ordentligt mosad banan brukar vara en favorit. Även kokt morot som du mosar riktigt ordentligt, gärna med stavmixer.
Men vet du. Om du känner dig osäker, köp en barnmatsburk med frukt. Det finns katrinplommon från 4 månaders ålder och en päronpuré som de flesta älskar från 5 månader. Kostar en 13-15 kronor. Testa en liten smakprov och se om han fattar tycke. De är utmärkta att ha som mellis sen om du vill fortsätta med flaskan länge.