Erikamel skrev 2023-12-18 20:02:15 följande:
Ja jag förstår , ja har ju en extra nap där i eftermiddagen som jag ska testa ta bort imorgon.. men nu ännu en sak hans matning e såhär han vaknar en gång kl 05 då ger ja flaska sedan igen vid 09, jag ger flaska var fjärde timme sista flaskan är kl 20.15 ungefär. Jag har inte börjat med någon puree eller mellis utan endast flaska för att jag inte vet hur och med vad jag ska börja..:( har du några tips på vad osv? Tacksam för svar verkligen!
Ja testa att ta bort en! Går det helt åt skogen får du bara köra på som nu ett litet tag till. Jag brukar ta bort en sovstund när jag märker att det börjar bli svårt att få henne att somna (flera dagar i rad). Det brukar vara min ledtråd till att hon klarar längre vakenstunder :)
Att börja med mat är superroligt! Men kom ihåg att han är liten ännuboch många helammar eller ger enbart flaska länge till. Se om han är intresserad genom att testa försiktigt. Någon tesked räcker i början För att han ska lära sig nya smaker och konsistenser. ordentligt mosad banan brukar vara en favorit. Även kokt morot som du mosar riktigt ordentligt, gärna med stavmixer.
Men vet du. Om du känner dig osäker, köp en barnmatsburk med frukt. Det finns katrinplommon från 4 månaders ålder och en päronpuré som de flesta älskar från 5 månader. Kostar en 13-15 kronor. Testa en liten smakprov och se om han fattar tycke. De är utmärkta att ha som mellis sen om du vill fortsätta med flaskan länge.