• Anonym (Snurriga Sara)

Ni med Diabetes 2 hur fikar ni?

Har nyligen fått diagnosen Diabetes 2 och undrar vad gör choklad och fika ni äter. Känner ibland att jag får dippar och behöver äta något. Tänkte frysa in fika och ta fram vid behov.

Känner ni en dipp fast ni ligger bra till i värde? Känner mig snurrig m.m fast jag ligger på 6-7. Började ganska nyligen med insulin.

Tar gärna emot tips och råd om ni har.

• Svar på tråden Ni med Diabetes 2 hur fikar ni?
  • Anonym (fasta+lchf)

Fasta och LCHF och 2 år senare tog jag inte längre insulin eller metformin och gick tillbaka till normalkost inklusive socker och lever sedan 3 år med samma kosthållning, som visst är bättre än innan jag fick diabetesdiagnos. Jag håller dock koll lite grann på mitt blodsocker men jag är funktionellt diabetesfri. Om du vill testa det, så gör det med din diabetessköterskas goda minne då insulin osv kan behöva justeras.

Vad gäller fika där du är nu, för gofika, kör LCHF-grejer och gräddbullar/mumsmums-liknande. Jag blev ledsen när de lade ner produktionen men Landias gammaldags kokosbollar fungerar bra.

• Anonym (1)

Nu har jag typ 1 och inte 2, men 6-7 är perfekta värden. Du ska inte justera med sötsaker då. Att du blir yr har förmodligen att göra med att din kropp är van vid för höga värden. Den kommer att vänja sig med 6-7.

Fikar inte choklad utan tar en banan om jag får sockerfall (under 3). Glukostabletter är bra om du är på språng. Fikabröd och choklad är ju inte bra vid diabetes 2.

• Anonym (Snurriga Sara)
    Anonym (fasta+lchf) skrev 2023-12-18 18:52:27 följande:

Fasta och LCHF och 2 år senare tog jag inte längre insulin eller metformin och gick tillbaka till normalkost inklusive socker och lever sedan 3 år med samma kosthållning, som visst är bättre än innan jag fick diabetesdiagnos. Jag håller dock koll lite grann på mitt blodsocker men jag är funktionellt diabetesfri. Om du vill testa det, så gör det med din diabetessköterskas goda minne då insulin osv kan behöva justeras.

Vad gäller fika där du är nu, för gofika, kör LCHF-grejer och gräddbullar/mumsmums-liknande. Jag blev ledsen när de lade ner produktionen men Landias gammaldags kokosbollar fungerar bra.

Tack för svar.
    Jag har höga värden men det verkar vara på väg åt rätt håll.
    Har samtal med min sköterska en gång i veckan. När jag fick diagnosen så slutade jag helt med läsk, choklad och fika för att hjälpa värdena.

Men ibland blir man lite sugen på något sött
    Letar efter sockerfria varianter och ska hålla koll efter kokosbollar. Håller även med om att det är skandal att de slutade med Mums Mums!!!
  • Anonym (Snurriga Sara)
    Anonym (1) skrev 2023-12-18 19:09:45 följande:

Nu har jag typ 1 och inte 2, men 6-7 är perfekta värden. Du ska inte justera med sötsaker då. Att du blir yr har förmodligen att göra med att din kropp är van vid för höga värden. Den kommer att vänja sig med 6-7.

Fikar inte choklad utan tar en banan om jag får sockerfall (under 3). Glukostabletter är bra om du är på språng. Fikabröd och choklad är ju inte bra vid diabetes 2.

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.
    Värdena är på väg ner och är mycket lägre än i början.
    Vet att fika och choklad inte är bra, men ibland kommer ett litet sug. Det finns mycket sockerfri choklad och fika och var ute efter tips på vad som finns.

Tack för svar.
  • Anonym (T2D)

Om du är van vid högre värden så känns 6-7 lågt, och det kan oxo kännas som ett blodsockerfall om du snabbt går ner från höga värden till 6-7.

Med typ2 och insulinbehandling så har du troligen (haft) väldigt höga värden eller gått väldigt länge eller så fungerar inte de behandlingsalternativ som vanligen föreslås först?

Om du tar en rask promenad på 15 minuter en timme eller så efter det du ätit något med mer kolhydrater i så sjunker blodsockret ganska bra.

Det viktigaste är kosten. Man kan äta allt men inte hur mycket som helst och inte när som helst och man måste förstå hur olika typer av mat påverkar blodocker.

Jag räknar kolhydrater och vet efter några år med min diagnos hur kroppen oftast fungerar. Med kolhydratsnål kost så sjunker nuförtiden mitt blodsocker till 4-4,5 från lunch fram till klockan 17-18. Det gör mig jätteglad då det för några år sedan var svårt att komma under 6.  och jag äter inte många gram kolhydrater till lunch, 10-20 gram kanske.

Nu är det kanske till viss del omdebatterat, men typ2 är relativ insulinbrist. Den relativa insulinbristen kan bero på olika saker. Kanske gör kroppen massa insulin men då kroppen har insulinresistens så räcker ändå inte allt insulin till för att sänka blodsockret. Kanske har beta-cellerna nedsatt funktion pga av sjukdom eller pga att de gjort för mycket insulin och den mängd insulin som skapas räcker inte för den mängd blodsocker som din kropp gör.

För mig har det varit uppenbart att jag måste se till att kroppen gör mindre blodsocker, jag måste anpassa kosten för att det insulin min kropp gör ska räcka för att sänka blodsockret. Efter några år med denna inställning så är min kropp nu betydligt mindre insulinrestent och jag är med kost. regelbunden motion  i form av promenader eller styrketräning och två tabletter metfomin i princip utan symptom på diabetes typ2.

En halv avokado, ett ägg eller en bit ost är bra mellanmål för mig. Om det är något som är bakat med vetemjöl eller andra spannmål så är det inte så bra för mitt blodsocker.  Det blir lite bättre med fett och protein, till exempel en halv brödskiva med smör ost och skinka.

Svar på tråden Ni med Diabetes 2 hur fikar ni?