• Qaroline

    Hur tänka ang förskola

    Hej! Väntar första barnet i mars och kommer att söka förskoleplats på en Montessoriförskola. Man får ansöka om plats från den dagen då barnet är fött, annars hade jag inte spånat i detta ännuTungan ute. Jag hade önskat att barnet ska börja tidigast januari-26 men förskolan skolar bara in i augusti? Då vi mest troligt inte kommer kunna vara hemma till augusti-26 så kommer vi ju behöva skola in i augusti-25 och jag tycker att det är för tidigt. Jobbar själv på förskola och vill helst att vårat barn är närmare 2 år vid inskolning, helst ännu äldre men det kommer vi aldrig få ihop ekonomiskt. Hur hade ni tänkt? Någon som har erfarenhet av liknande situation? Funderar på om man ska skola in i augusti-25 och låta barnet gå 15h schema och pussla så mycket det går med arbetstider och föräldradagar? Eller helt enkelt söka annan förskola till januari-26 och ev byta i augusti? Tacksam för hjälp Hjärta

  • Svar på tråden Hur tänka ang förskola
  • Aliona

    Om det här är en förskola som är bra och som ni vill ha ert barn på så skulle jag ha valt att skola in i augusti och låta henne gå korta dagar/korta veckor. Det kommer ju lite sjukdomar med vab och senester på det, så det lär inte bli så värst många veckor mellan augusti och januari. Jag tänker att det dessutom är bra för båda barnet och föräldrarna med en långsam gradvis övergång istället för att vara lefig så länge som möjligt och sen behöva gå över till jobb och förskola på kanske heltid. 

  • Anonym (Sofia)

    Det hinner hända mycket innan det är dags för inskolning. Kanske är du redan gravid för ett ev syskon då? 

    Skulle säga - avvakta. Sätt upp i kö och se vad som händer. 

    Hellre skola in på rätt förskola än att skola in två gånger. Det gagnar både er och familjen. 

    Sedan kan man ändå önska januari, det slutar barn som flyttar och så, så oavsett vad som kan det bli lediga platser när ni helst önskar. 

  • Qaroline
    Aliona skrev 2023-12-19 20:43:14 följande:

    Om det här är en förskola som är bra och som ni vill ha ert barn på så skulle jag ha valt att skola in i augusti och låta henne gå korta dagar/korta veckor. Det kommer ju lite sjukdomar med vab och senester på det, så det lär inte bli så värst många veckor mellan augusti och januari. Jag tänker att det dessutom är bra för båda barnet och föräldrarna med en långsam gradvis övergång istället för att vara lefig så länge som möjligt och sen behöva gå över till jobb och förskola på kanske heltid. 


    Tack för ditt svar!
    Väldigt bra input i sista meningen!Glad
    Planen är att farmor och farfar ska hämta tidigare en dag i veckan och att jag bara ska jobba 75% + att sambon ska ta ut en föräldradag varannan fredag när barnet skolats in. Men det är ju såklart bättre med upptrappning innan och vi kan ju inte heller hänga upp oss på att farmor och farfar kommer kunna hämta varje vecka då det kan komma saker ivägen såklart (deras egen önskan och förslag) Glad Tack!
  • Qaroline
    Anonym (Sofia) skrev 2023-12-19 20:51:34 följande:

    Det hinner hända mycket innan det är dags för inskolning. Kanske är du redan gravid för ett ev syskon då? 

    Skulle säga - avvakta. Sätt upp i kö och se vad som händer. 

    Hellre skola in på rätt förskola än att skola in två gånger. Det gagnar både er och familjen. 

    Sedan kan man ändå önska januari, det slutar barn som flyttar och så, så oavsett vad som kan det bli lediga platser när ni helst önskar. 


    Tack för ditt svar Glad
    Ja det är sant, några syskon blir det inte, men kan ju hända mycket annat. Ska absolut fråga om det finns möjligheter till senare inskolning Glad Tack!
Svar på tråden Hur tänka ang förskola