Pappan super
Jag tror att det enda du kan göra är att vara öppen och ärlig med hur du känner, en gång så att hon för höra det, och sedan vara öppen och tillåtande med hennes känslor och tankar. Öppenhet och en tillåtande attityd och att inte vara dömande inför barns/ungdomars känslor och situationer är väldigt ofta lösningen på problem. Vill du vara hemma hos pappa idag? Ok. Vi andra är här hemma. Om du behöver något, vad som helst, så ring bara. Jag ringer/smsar kl 22 och säger god natt. Vill du komma hem hit så ring (eller bara kom hem om det är gångväg/finns buss). Och inga önskemål eller frågor är dumma, vill du att jag ska komma med en pizza men inte stanna går det också.
Att visa att man är den trygga föräldern som man alltid kan komma till oavsett vilka problem eller glädjeämnen man har är vad som gör barnen trygga. Tvång, särskilt i den åldern, gör bara att det går i kras.
Barns känslor kring föräldrar med olika slags problem kan vara väldigt komplicerande, särskilt om det pågått länge, och ännu värre om det en gång i tiden var bra.