Kan journalen stoppa något i livet?
Anonym (tjej 29år) skrev 2023-12-21 10:37:11 följande:
Kan journalen stoppa något i livet?
Vet inte vart jag ska lägga det här. Jag åkte in akut i höstas en gång till psykiatrin pga ett uppbrott och att jag kände mig missförstådd och kände att jag inte hade någonstans att ta vägen. Jag låg inne under natten bara och fick åka hem sen på förmiddagen. Genom detta fick jag sen börja gå hos en psykolog på vårdcentralen eftersom jag inte var självmordbenägen egentligen, utan en lättare depression men nu har jag fått remiss tillbaka då jag tar så hårt på separationer och ska göra en basutredning.
Jag är så rädd för att bli fånge av min egen journal. Detta hjälper mig i vardagen, känslan av att veta att något händer och vill testa på. Jag har gått hos psykolog privat väldigt länge och känns bra att få hjälp offentligt nu, men är verkligen rädd för att detta ska påverka mig annars.Jag får till exempel inte donera ägg pga att jag har detta i min journal (även om jag inte skulle vilja göra det). Kan detta hindra mig på andra sätt i framtiden? Får man adoptera? Blir alla patienter behandlade på samma sätt? Jag har ju bara väldigt jobbigt med min dejting, alltså att jag blir hård mot mig själv osv, inte på något annat plan i mitt liv. Jag är så himla frisk annars och är rädd för att vara maktlös i vad de bestämmer om mig och min hälsa.
Ingen utomstående får läsa din journal eller få tillgång till den utan ditt medgivande. Så nej, journalen i sig kan inte hindra dig i livet.
Eventuellt kan själva behovet av vården, alltså din psykiska ohälsa vara ett hinder i vissa lägen. Men det beror ju mest på hur djupt det gått och om du kan påvisa att du mår bättre igen. Att ha en episod av dåligt mående som man sen reder upp med hjälp av vården är nog inget hinder i sig. Men om du skulle tex haft upprepade psykoser, vägrar behandling osv, då finns det ju andra skäl att hindra vissa saker.