Inlägg från: Anonym (Allan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allan)

2 miljoner, investering?

Anonym (Råd tack!) skrev 2023-12-22 09:23:18 följande:
    2 miljoner, investering?

Hej! 

Pga separation och husförsäljning kommer jag lite oväntat ha drygt 2 miljoner i likvida medel. Vi säljer huset och jag kommer inte att köpa något nytt, men istället hyra bostad ett tag. Har hittat en bra hyresbostad med rimlig hyra. Vet inte hur länge jag avvaktar med att köpa något med medan pengarna finns som likvida medel så vill jag investera dem i något relativt riskfritt. 

Någon kunnig som har bra råd att ge? Jag är alltså inte så riskbenägen med dessa pengar. Hellre garanterad men långsam tillväxt än snabb och riskfylld. 

Tänker rent spontan att jag borde köpa en annan bostad som jag betalar kontant. Typ en etta som jag kan hyra ut till en student eller likande. Men kanske är dumt/krångligt? 

Skall pengarna användas i närtid eller till en specifik sak använd ett bankkonto med ränta och max en miljon per konto (för att få full täckning av bankgarantin). Inflationen kommer att över tid äta upp pengarnas värde så detta är bara en lösning för kortare tidshorisonter.

Skall pengarna investeras så välj en etablerad portföljmodell som till exempel Golden butterfly.
Svar på tråden 2 miljoner, investering?