• Anonym (Mamman)

Finnar

Hej!
    Min 15-åriga dotter har helt plötsligt fått en flertal finnar i ansiktet och hon lider något fruktansvärt.
    Hon är mycket mån om sin rengöring och använder alltid oparfymerade och milda produkter men inget hjälper och varje dag blir de flera finnar,med vita pluppar.
    Någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt problemet?
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Finnar
  • Anonym (Cody)

Jag hade mycket problem med akne när jag var ung. Stora förändringen var när jag fick Roaccutan när jag var 24. Biverkningar där var torr hud, blödde ofta näsblod. Vet inte om de skriver ut det nu, men tror att B-vitamin ger liknande effekt utan de biverkningarna.
    Lycka till.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Cody) skrev 2023-12-23 08:36:38 följande:

Jag hade mycket problem med akne när jag var ung. Stora förändringen var när jag fick Roaccutan när jag var 24. Biverkningar där var torr hud, blödde ofta näsblod. Vet inte om de skriver ut det nu, men tror att B-vitamin ger liknande effekt utan de biverkningarna.
    Lycka till.

Har köpt vitaminer på hälsokosten som tydligen ska hjälpa. Vi får ge det mer tid och hoppas på att det ger bra effekt.
  • Anonym (Känner igen)

Hej, dottern har mkt acne och väldigt känslig hy och för henne fungerar clinique anti  blemish serie. framför allt cleaning gelen.

• Anonym (Proffs)

Prova aknekollen. Jag har haft problem med akne sen jag var 13-14 och jag hade provat allt utan hållbara resultat. Via aknekollen fick jag en kräm utskriven som har fungerat otroligt bra. Krämen kostar dessutom en bråkdel av alla hyudvårdssystem jag någonsin använt. 

Allt man behöver göra är att fota sina problemområden och skicka in. Man får snabbt hjälp av riktiga läkare. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Proffs) skrev 2023-12-23 10:28:56 följande:

Prova aknekollen. Jag har haft problem med akne sen jag var 13-14 och jag hade provat allt utan hållbara resultat. Via aknekollen fick jag en kräm utskriven som har fungerat otroligt bra. Krämen kostar dessutom en bråkdel av alla hyudvårdssystem jag någonsin använt. 

Allt man behöver göra är att fota sina problemområden och skicka in. Man får snabbt hjälp av riktiga läkare. 

Tack för att du upplyste om aknekollen. Har sett att dem finns men varit tveksam till hur behjälpliga dem är. 

Tack!! 

• Anonym (Aknehjälp)

Hej!
    Be VC eller skolsköterska om remiss till en hudläkare. Jag hade akne i tonåren och som ung vuxen och det enda som hjälpte var läkemedel. Varken hudterapi eller vanliga produkter hjälpte annat än tillfällig. Det är inte värt att må dåligt när det faktiskt finns medicinsk hjälp att få. 

• Anonym (Acnefobia)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-12-22 23:08:23 följande:
    Jag ... har lovat henne att om det inte blir bättre under jullovet så kan vi vända oss till en läkare,något hon absolut vill. 
    Klok tjej som inser att ni ska söka hjälp - det enda jag inte riktigt fattar är varför ni ska vänta till efter jullovet? Tonårsacne försvinner inte av sig självt; tvärtom kan det bli riktigt illa om man inte tar hand om det på rätt sätt, med fula  ärr och knöligheter som aldrig försvinner. Jag skulle absolut råda er till att ta tag i detta omgående, dels för att det ofta tar tid innan man faktiskt får en tid, dels för att ju tidigare ni kan sätta in adekvat behandling, desto troligare att hon bara behöver lida av detta under sin tonår istället för resten av livet. Var även noga med att hon får hjälp av en legitimerad dermatolog (hudläkare) - inte en allmänläkare på vård-/hälsocentral (även om ni antagligen först måste kontakta vc/hc för att få en remiss till en dermatolog). 
    Tow2Mater skrev 2023-12-23 00:39:52 följande:

Tea trea oil tror jag hjälper en del, men det luktar ju lite konstigt.

Nej för guds skull! Använd inte detta!!! Det är möjligt att det hjälper för en del - det kan jag inte svara på - men för många är det rena döden för huden. Överhuvudtaget bör man inte hålla på och fippla på egen hand med en massa hittepåkurer och lekmannalösningar.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Acnefobia) skrev 2023-12-23 10:53:23 följande:
    Klok tjej som inser att ni ska söka hjälp - det enda jag inte riktigt fattar är varför ni ska vänta till efter jullovet? Tonårsacne försvinner inte av sig självt; tvärtom kan det bli riktigt illa om man inte tar hand om det på rätt sätt, med fula  ärr och knöligheter som aldrig försvinner. Jag skulle absolut råda er till att ta tag i detta omgående, dels för att det ofta tar tid innan man faktiskt får en tid, dels för att ju tidigare ni kan sätta in adekvat behandling, desto troligare att hon bara behöver lida av detta under sin tonår istället för resten av livet. Var även noga med att hon får hjälp av en legitimerad dermatolog (hudläkare) - inte en allmänläkare på vård-/hälsocentral (även om ni antagligen först måste kontakta vc/hc för att få en remiss till en dermatolog). 
    Tow2Mater skrev 2023-12-23 00:39:52 följande:

Tea trea oil tror jag hjälper en del, men det luktar ju lite konstigt.

Nej för guds skull! Använd inte detta!!! Det är möjligt att det hjälper för en del - det kan jag inte svara på - men för många är det rena döden för huden. Överhuvudtaget bör man inte hålla på och fippla på egen hand med en massa hittepåkurer och lekmannalösningar.
    Ja hon är mycket klok och vet vad hon vill.
    Varför jag tänkte att vi avvaktar till efter jullovet är att jag misstänker att hennes finnar KAN ha kommit av en väldigt pressad tid med skolstadier då hon snart ska välja gymnasium?.och på det sovit och delvis ätit sämre. Tränar fick vilket är bra för att öka på endorfiner i kroppen. Läst något att högt kortisol ( byggshop vid stress) ökar progesteronet och därav ökad talgoroduktion?men vet ju inte om det är så i detta fall.
  • Anonym (Vc)

Gå till vårdcentralen, de kan skriva ut preparat till henne. det är ingen idé att tänka att det handlar om mat, rengöring, stress eller annat. Hon är ju i tonåren och då är det hormonellt. Behandling finns att få, olika starkt efter behov. Inget att tveka på.

• Anonym (Acnefobia)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-12-23 13:33:41 följande:
    Ja hon är mycket klok och vet vad hon vill.
    Varför jag tänkte att vi avvaktar till efter jullovet är att jag misstänker att hennes finnar KAN ha kommit av en väldigt pressad tid med skolstadier då hon snart ska välja gymnasium?.och på det sovit och delvis ätit sämre. Tränar fick vilket är bra för att öka på endorfiner i kroppen. Läst något att högt kortisol ( byggshop vid stress) ökar progesteronet och därav ökad talgoroduktion?men vet ju inte om det är så i detta fall.
    Som sagt, det är ytterst otroligt att det skulle ge med sig av sig självt, så ju snabbare ni tar tag i det, desto bättre. Skulle det sen ändå mot förmodan vara så att det faktiskt klingar av igen (vilket alltså är högst otroligt) så har ni ju ändå inte förlorat nåt på att söka hjälp, eller hur? Jag tycker alltså definitivt att ni ska försöka ta tag i detta redan i mellandagarna.
Svar på tråden Finnar