Anonym (Mamman) skrev 2023-12-22 23:08:23 följande:
Jag ... har lovat henne att om det inte blir bättre under jullovet så kan vi vända oss till en läkare,något hon absolut vill.
Klok tjej som inser att ni ska söka hjälp - det enda jag inte riktigt fattar är varför ni ska vänta till efter jullovet? Tonårsacne försvinner inte av sig självt; tvärtom kan det bli riktigt illa om man inte tar hand om det på rätt sätt, med fula ärr och knöligheter som aldrig försvinner. Jag skulle absolut råda er till att ta tag i detta omgående, dels för att det ofta tar tid innan man faktiskt får en tid, dels för att ju tidigare ni kan sätta in adekvat behandling, desto troligare att hon bara behöver lida av detta under sin tonår istället för resten av livet. Var även noga med att hon får hjälp av en legitimerad dermatolog (hudläkare) - inte en allmänläkare på vård-/hälsocentral (även om ni antagligen först måste kontakta vc/hc för att få en remiss till en dermatolog).
Tow2Mater skrev 2023-12-23 00:39:52 följande:
Tea trea oil tror jag hjälper en del, men det luktar ju lite konstigt.
Nej för guds skull! Använd inte detta!!! Det är möjligt att det hjälper för en del - det kan jag inte svara på - men för många är det rena döden för huden. Överhuvudtaget bör man inte hålla på och fippla på egen hand med en massa hittepåkurer och lekmannalösningar.