• Anonym (kle)

Onanera till "vanliga" bilder på tjejer istället för porr?

Jag har troligtvis något slags porrberoende. Mina belägg för detta är att jag runkar till porr när jag är uttråkad, jag har lättare att komma till porr än med en långvarig partner, jag mår dåligt av att kolla på porr efter utlösning, jag tänker på det varje dag. 

I vissa längre perioder har jag dock undvikit att kolla på porr. Det som hänt då är att jag funnit sexigare bilder på tjejer över Instagram som minst lika upphetsande. Sedan har jag dock insett att dessa bilder, i hög grad, också fungerar som porr för mig. 

Men! Det är ändå ett steg i rätt utveckling tänker jag? Dvs sluta kolla på porr, bli mer attraherad till "vanliga" bilder på Instagram, för att sedan kanske sluta med det också för att endast bli attraherad av tjejer IRL?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Onanera till "vanliga" bilder på tjejer istället för porr?
  • Anonym (Abc)

Det verkar vara vanligt förekommande nu för tiden att ha svårigheter vid vanligt sex. Den enda förklaringen jag kan komma på är att folk är så mentalt avtrubbade av den fria tillgången till porr.

Därför tror jag att de flesta mår bra av att låta bli porrkonsumtion. Elloskatalogens underklädesavdelning dög på 90-talet och man kan säkert nöja sig med det efter en viss tids avhållsamhet. Det leder nog till ett bättre sexliv generellt att låta bli porr.

• Anonym (Mx)

Onani och porr är för vissa så skambelagt, det är framförallt därför man mår dåligt efter. Precis som en bulimiker känner skam efter den har ätit.

Onani och porr är inte på något sätt dåligt i lagom dos. Det är en fin stund där man tar hand om sig själv och njuter.

Men som alla njutningsmedel kan det eskalera och bli ett problem om det blir för mycket.

• Anonym (kle)
    Anonym (Mx) skrev 2023-12-23 09:24:28 följande:

Onani och porr är för vissa så skambelagt, det är framförallt därför man mår dåligt efter. Precis som en bulimiker känner skam efter den har ätit.

Onani och porr är inte på något sätt dåligt i lagom dos. Det är en fin stund där man tar hand om sig själv och njuter.

Men som alla njutningsmedel kan det eskalera och bli ett problem om det blir för mycket.

Varför känner man skam efteråt?

Jag kan göra det även om jag inte onanerat till porr på flera veckor. 

Jag kan även känna skam när jag prövat tabubelagda saker samtidigt som jag i övrigt är en väldigt liberal kille.
  • Anonym (Linnéa)
    Anonym (kle) skrev 2023-12-23 10:31:39 följande:
    Varför känner man skam efteråt?

Jag kan göra det även om jag inte onanerat till porr på flera veckor. 

Jag kan även känna skam när jag prövat tabubelagda saker samtidigt som jag i övrigt är en väldigt liberal kille.
    Jag tog för flera år sedan ett aktivt beslut att avstå från porr. Tycker att det är det bästa jag gjort.

Det är så många människor som mår dåligt och utnyttjas inom porrens värld, och som den har blivit på senare tid - med normalisering av våld och förnedring - får det dåliga konsekvenser för många som tittar. Det blir normalt att 16-åringar utsätter någon som de aldrig tidigare träffat för strypsex. Sånt man skulle klassa som misshandel i alla andra situationer blir okej för att det är i sex. Det blir normalt att unga kvinnor har sex med äldre män mot presenter, eller att sälja bilder på sig själv över nätet. Man går på att man "måste" göra "allt" för att inte vara tråkig och hämmad. Och många blir avtrubbade. Man går liksom inte längre igång på det normala och vanliga.

Jag ville ta avstånd från allt detta och inte bidra. Inte bidra till den skitbransch som det i de allra flesta fall är, inte bidra till att våld och förnedring blir normalt när det gäller sex och kärlek, inte låta några "trender" på film avgöra vad jag tycker är upphetsande och njutbart.

Jag mår så oerhört mycket bättre på alla plan sedan dess, allra mest i min kropp.

Rekommenderar alla att göra det, eller i alla fall testa att inte konsumera porr under en tid för att se hur man påverkas.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Linnéa) skrev 2023-12-23 11:25:33 följande:
    Jag tog för flera år sedan ett aktivt beslut att avstå från porr. Tycker att det är det bästa jag gjort.

Det är så många människor som mår dåligt och utnyttjas inom porrens värld, och som den har blivit på senare tid - med normalisering av våld och förnedring - får det dåliga konsekvenser för många som tittar. Det blir normalt att 16-åringar utsätter någon som de aldrig tidigare träffat för strypsex. Sånt man skulle klassa som misshandel i alla andra situationer blir okej för att det är i sex. Det blir normalt att unga kvinnor har sex med äldre män mot presenter, eller att sälja bilder på sig själv över nätet. Man går på att man "måste" göra "allt" för att inte vara tråkig och hämmad. Och många blir avtrubbade. Man går liksom inte längre igång på det normala och vanliga.

Jag ville ta avstånd från allt detta och inte bidra. Inte bidra till den skitbransch som det i de allra flesta fall är, inte bidra till att våld och förnedring blir normalt när det gäller sex och kärlek, inte låta några "trender" på film avgöra vad jag tycker är upphetsande och njutbart.

Jag mår så oerhört mycket bättre på alla plan sedan dess, allra mest i min kropp.

Rekommenderar alla att göra det, eller i alla fall testa att inte konsumera porr under en tid för att se hur man påverkas.
    Det här låter mer som propaganda mot porr, men vad vet jag. Jag mår bra av att använda mig av porr på en lagom nivå. Jag har även sex med min sambo.

Min misstanke kring att man mår dåligt och känner skam är att man odlat dessa känslor under sin uppväxt. Det finns nog många som känner skam, men det finns även många som inte känner det och kan hantera situationen bättre.
  • Anonym (Tajts)

De e väl bara ta en vände på gymmet kan ju fantasier skena när men kan stå cm ifrån så tajta tajts så man ser hela fittan i detalj;)

• S c h n a

Jag är övertygad om att det är bra att styra om fantasierna till något verkligare än porr, eftersom det är av och i verkligheten du behöver kunna njuta sen. Du måste öva dig i det verkliga, som Aspenström sa

• Anonym (Mx)
    Anonym (Tajts) skrev 2023-12-23 13:01:50 följande:

De e väl bara ta en vände på gymmet kan ju fantasier skena när men kan stå cm ifrån så tajta tajts så man ser hela fittan i detalj;)

Då kollar jag hellre på porr än att försöka kåta upp mig på gymmet och stå nära tjejer som har yogabrallor.
Svar på tråden Onanera till "vanliga" bilder på tjejer istället för porr?