• Anonym (oskuld)

Hur känns det att ha Botox i ansiktet?

Jag har kommit till ett stadium att jag finner det svårt att stå ut med mitt ansikte i spegeln. Känner inte igen mig själv och funderar starkt på ingrepp för att stoppa processen eller sakta ner att rynkorna. Är dock väldigt rädd för att tappa känseln i ansiktet...

Finns det någon som kan beskriva hur det känns? Fick ni panik eller obehag?
    Och hur länge varar det?

• Svar på tråden Hur känns det att ha Botox i ansiktet?
  • Silverjenny

Acceptera att utseendet förändras genom livet och åldras med värdighet istället.

Det som gör en gammal människa vacker är att man ser hur hon levat. Kråksparkarna som kraxar kring ögonen när hon skrattar :)

Botoxen tar bort all personlighet. Man ler men det syns inte i ansiktet. Slät panna som inte avslöjar några känslor. Jag har flera väninnor som tyvärr har börjat med botox. Det är kanske osynligt och fint i början men antingen stelnar det med tiden eller så blir man beroende och måste göra mer och mer för de alla slutar med att få samma fiskdöa ansikte efter några år.

• Anonym (oskuld)

Önskar det gick att minska rynkor med kloka ord, men sånt biter inte ansiktet som stirrar emot en och inte har nån likhet med den man känner sig som på insidan. 

Jag har sett en del hemska exempel. Men ta Drottning Silvia som fyllde 80 år idag.. Hon ser ju fantastisk ut trots viss steget. Hade helt klart föredragit det om jag kunde,  vet du hur det kändes för dina väninnor. Blir man helt bedövad 
    ?

• Anonym (oskuld)
    Anonym (oskuld) skrev 2023-12-24 01:13:59 följande:

Önskar det gick att minska rynkor med kloka ord, men sånt biter inte ansiktet som stirrar emot en och inte har nån likhet med den man känner sig som på insidan. 

Jag har sett en del hemska exempel. Men ta Drottning Silvia som fyllde 80 år idag.. Hon ser ju fantastisk ut trots viss steget. Hade helt klart föredragit det om jag kunde,  vet du hur det kändes för dina väninnor. Blir man helt bedövad 
    ?

'viss stelhet' skulle det stå..inte steget'
  • Anonym (N)

Märks att dom som svarar inte själva testat botox utan går på gamla fördomar och trams. Jag har använt botox i drygt tre år (36 år gammal). Jag har väldigt starka ansiktsmuskler framförallt i pannan och kring ögonbrynen (argrynkan), vilket gör att mina ?linjer? eller rynkor i pannan blir väldigt kraftiga och vid 33 års ålder kunde skymtas hela tiden, även när jag var helt avslappnad i ansiktet. Jag hittade en riktigt skicklig tjej som injicerar mig, en sjuksköterska som sedan gått utbildning i kosmetiska injiceringar samt just botoxinjiceringar. Botox varar 3-6 månader, varierar från person till person, tyvärr runt tre månader för min del. Du får inte injicera tätare än med tre månaders mellanrum, dels för att man vill inte döda musklerna, man vill bara se till att hålla dom svaga, dels för att det finns en risk att din kropp blir mer tolerant mot botox och därmed får sämre effekt. Tar ca en vecka från injicering till full effekt. Jag har en månad med väldigt stilla muskler, en månad med lite rörliga muskler och sista månaden så börjar det se ut som innan botox men mycket mindre kraft vilket gör att huden inte får de där tradiga linjerna/rynkorna permanent kvar i ansiktet. Påverkar inte mitt leende, inget under ögonbrynen påverkas (av de injektionerna jag valt dvs panna + argrynka).

Jag är drygt tre år äldre än när jag började och min argrynka samt pannrynkor ser ut som när jag var 29-30 istället för att se ut som 40-45, vilket hade varit resultatet utan botox. Många som säger att botox Inte behövs och ?åldras med värdighet istället? är kvinnor med väldigt små eller svaga muskler i ansiktet, dom får små fina linjer, en gullig liten argrynka eller skrattlinjer som knappt syns. Utan botox hade jag haft två jävla diken mellan ögonbrynen som fanns där dygnet runt hela tiden som dessutom gjorde att alla trodde att jag var arg hela tiden, så nä du avgör själv vad som blir bäst för dig. Ett råd dock: När det gäller injektioner eller skönhetsingrepp, hitta inte det billigaste alternativet, hitta det bästa alternativet!

• Anonym (N)

Inte särskilt skönt vid injektionerna men det går rätt snabbt. Sen känns det ingenting förutom om du avsiktligt försöker spänna musklerna som behandlats, då känns det lite konstigt för dom lyssnar ju inte riktigt. Du spänner argrynka allt du bara kan och det enda som händer är en liten rörelse kanske 10% av vad som brukar hända. Gör inte ont och efter några dagar tänker du inte på det.

• Silverjenny
    Anonym (oskuld) skrev 2023-12-24 01:13:59 följande:

?

Jag tycker att just drottning Silvia är ett skräckexempel på botox gone wrong. Hon ser ut som Jokern. Om jag var barn skulle jag vara rädd för henne.

Jag är 50 och tycker inte heller att jag känner igen mig längre - som jag såg ut förut. Det har varit deppigt något år men nu tycker jag att jag börjar växa in i mitt nya medelålders utseende. Snart får man börja vara stolt över att man har en helt naturlig kropp. Lite sjukt om man tänker på det, vilken masspsykos det har blivit. Man åldras och dör ändå, det finns viktigare saker att lägga pengar och energi på.

Har inte pratat om det med mer än en kompis, hon gjorde botox i pannan och mellan ögonen. Hon sa att hon inte kan lyfta på pannan och tyckte det kändes konstigt men hon var glad att hon inte hade ansiktsrörelser för då skulle hon inte få rynkor.

Får mig att tänka på ett inslag jag såg om en kvinna som inte hade använt sina ansiktsmuskler sedan hon var 18 år, hon hade bestämt sig för att inte bli rynkig. När hennes dotter föddes gav hon ifrån sig ett knappt synbart litet leende. Hon såg ut som precis vilken 45-åring som helst. Tragiskt att offra ett helt liv åt en petitess som rynkor. Jag gapskrattar, gnuggar mig i ögonen och gäspar stort och mår bra som en katt. Jag ser ju inte rynkorna själv så mig stör de inte ;)
  • Anonym (Sessan)
    Anonym (oskuld) skrev 2023-12-24 00:36:53 följande:
    Hur känns det att ha Botox i ansiktet?

Jag har kommit till ett stadium att jag finner det svårt att stå ut med mitt ansikte i spegeln. Känner inte igen mig själv och funderar starkt på ingrepp för att stoppa processen eller sakta ner att rynkorna. Är dock väldigt rädd för att tappa känseln i ansiktet...

Finns det någon som kan beskriva hur det känns? Fick ni panik eller obehag?
    Och hur länge varar det?

Jag brukade använda botox i många år men har slutat nu, varit utan i ca 8 år. Bryr mig inte längre. 

Första gången jag fick botox insprutat i pannan så hatade jag hur jag såg ut efteråt, kände inte igen mig. Pannan kändes stelare och stelare, kände mig liksom tillplattad. Men sen vande jag mig och älskade hur det såg ut. Man kan bli botoxblind också och vill spruta in oftare än nödvändigt, samma med fillers i läpparna. Det använde jag också och hatade första gången likadant, tyckte jag såg för jävlig ut, som en fet fisk. Men sen när det började avta lite så älskade jag det. Tyckte det gjorde mig mycket mer attraktivare. Men som sagt, nu bryr jag mig inte längre alls utan väljer att åldras naturligt i fortsättningen. Det är dock inget fel med att använda sig av detta om man vill det. 
  • Anonym (Tiodora)

känns ingenting har fillers man mår bättre när utseendet är i samklang med insidan 

• Anonym (Mimmi)

Långtidseffekterna är inte kända ännu men det har kommit forskning på att botox förvärrar på lång sikt. Det försvagar musklerna och ansiktet saggar MER om 20 år än det hade gjort annars. Jämför om du skulle botoxa en muskel i armen eller benet i flera år. Jag läste på pga att jag ville prova men blev avskräckt. Sen alla biverkningar man aldrig hört talas om. Jag har har börjat med faceyoga istället. Tar lite tid men jag ser resultat.men 

• Anonym (Isa)

Ja vill du se ut som drottning Silvia som ärligt talat ser ut som en skräcködla, eller som Pernilla Walhgrens dotter som ser ut som en plastdocka numera. Sä ska du definitivt använda botox.
    Du KAN INTE ångra botox senare, utan använder du den skiten så får du leva med det för resten av ditt liv..

Jag tyckte att Pernillas dotter Bianca var riktigt riktigt söt förut faktiskt. TILLS hon började fylla läppar och senare anisktet med refiller o botox..
    Hon har ju förstört hela ansiktet för all framtid..Hon ser ju inte ens mänsklig ut längre!?
    Pernilla ser ju mycket bättre ut än sin dotter numera..Ja om man gillar naturlighet iaf.

Hon är bara ett ex, men pga av allt botox och liknande så ser hon ju så himla plastig ut o hon ser mycket äldre ut nu än hon är, ja som en framtida Michael Jackson, haha.

Jag är 50 och har aldrig provat botox eller liknande.. Jag ser ändå ut som om jag vore runt 35.. Mycket beror givetvis på gener hur man "åldras", men det finns mycket du kan göra själv också för att "stoppa" åldrandet eller iaf saker som gör att du inte ser äldre ut än vad du är.

Svar på tråden Hur känns det att ha Botox i ansiktet?