• Familj5

Regnkläder för snö?

Räcker det med regnkläder för snö? Så regnbyxor, regnjacka och gummistövlar för en 9-åring? Vad har du för kläder?
  • Svar på tråden Regnkläder för snö?
  • Anonym (Bubbi)

Hur kallt är det? 

• Familj5
    Anonym (Bubbi) skrev 2023-12-24 16:42:27 följande:

Wie kalt ist es? 

0 grader
  • Anonym (Bubbi)

Då hade jag haft varmare kläder. Det funkar ju iofs med regnkläder om man har ullunderställ, varma byxor och tjocka ulltröjor under, och dubbla ullsockar i stövlarna. Men gummistövlar är kallt. 

Ett par ullsulor i stövlarna kan göra stor skillnad. Man behöver tänka på att stövlarna ska vara tillräckligt stora. Om det blir trångt fryser man. 

Och så beror det på vad man gör. Kutar ni upp och ner för en pulkabacka behövs mindre, ska ni sitta still och grilla eller fika behövs mycket mer. I synnerhet fötterna tycker jag man brukar frysa om när man sitter still. 

• Anonym (Slask)

Gummistövlar blir som tidigare sagt jättekallt. Fodrade allvädersstövlar eller vinterkängor är ett måste. 

När det är runt nollan och slask funkar regnställ med fleece eller andra varmare kläder under. Men bara tunna innekläder plus ofodrat regnställ blir för kallt. 

Vi bodde tidigare i Göteborg och där använde vi fodrat galonställ nästan hela vintern för oftast var det slask och lera. De få dagarna det var kallt och snö hade vi overall.
    Där vi bor nu är det kallare vintrar, så här kör vi med termobyxor och täckjacka, med ett eller två lager ull under beroende på hur kallt det är. Barnet är 8 år, så overall är "töntigt". Vi har fodrad galon också men det används höst och vår i slaskperioderna. 

Vi har både allvädersstövlar och goretexkängor. 

• Anonym (.)

Låter för kallt!bor i södra Sverige. Runt nollan är det overall och vinterstövlar som gäller. Gummistövlar blir jättekallt. Minst allvädersstövlar och overall hade jag tagit. 

• Aliona

Det beror på vad du har under.I södra Sverige med mest slask de gångerna som det är snö så funkar det bra med regnkläder istället, men med ullsula och ullstrumpor i gummistövlarna och ullkläder under regnkläderna + ev fleece om de inte är fodrade. Att bara dra på sig regnkläder över de vanliga kläderna blir nog för kallt. 

• Räkan77

Vad har barnet för skor under vintern när det är +5 grader utan snö? Låter kallt med vanliga gummistövlar då också.

• Spucks

Märker din 9åring inte själv om hen är varm nog med regnkläderna?

• Spucks

Om man startar en tråd och får svar, svarar man till de svaren i tråden, inte med ett pm.

• Mrs Moneybags

Jag brukade ha fodrade regnkläder till min son på vintrarna när det inte var för kallt, men man måste ju även ha tillgång till en vanlig overall för de extra kalla dagarna. Bor i Stockholm så det blir sällan superkallt. 

Vinterkängor som är vattentäta är också bra i "slaskbältet". 

• Anonym (Regn)

Är det fodrat eller ofodrat regnställ? Fodrat har vi också kört utan så mycket mer till. Ofodrat däremot blir alldeles för kallt. Är det riktigt slaskigt så har vi dragit ofodrade utanpå overall/vinterkläder.

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Familj5 skrev 2023-12-24 16:53:02 följande:
    0 grader
    Alldeles för kallt för att ha regnkläder och gummistövlar. Köp ett par riktiga kängor, det finns bra tex Goretex som fungerar i slask. Mina barn har vägrat overall i den ålder, de har haft varmfodrade midjebyxor och täckjacka.
Svar på tråden Regnkläder för snö?