Anonym (Hampus) skrev 2023-12-25 17:20:51 följande:
Tills för ett års sedan var jag förlovad med en tjej och vi hade börjat planera vårt bröllop när hon plötsligt ville avsluta vårt förhållande. Jag hade inte märkt några indikationer åt det hållet och blev så klart väldigt förvånad. Hon gick in helhjärtat in i bröllopsplanerandet, men ville nu alltså plötsligt avsluta. Inte pausa eller något sånt, utan avsluta helt. Hon angav flera skäl, men kontentan var att hon inte trodde på oss som ett långsiktigt par och hon var inte redo för att ta ett så stort steg.
För all del. Är man tveksam är det bättre att avbryta. Det händer väl då och då. Men i det här fallet misstänker jag starkt att det var hennes väninnor som påverkade henne. Hon ingick i ett kompisgäng om 5 tjejer som hade känt varandra i många år och de brukade gå ut och festa då och då. De var alla singlar. Jag träffade dem vid några tillfällen och även om de var nog så rara och goa fick jag ändå lite dåliga vibbar av dem. Åtminstone 2-3 av dem verkade lite "lösa" av sig, fick jag intryck av när tjejen berättade. Men eftersom detta var tjejens mångåriga väninnor sa jag att jag inte hade några invändningar mot att hon umgicks och festade med dem i fortsättningen också.
Men här satt jag alltså nu med en uppbruten förlovning och när jag insåg att hon inte kommer att ändra sig frågade jag henne förstås om väninnorna hade något med hennes omsvängning att göra, vilket hon lite överdrivet ilsket förnekade. Hennes reaktion var lite svår att tyda. Det kunde ha varit både sant och osant, men det spelade ingen roll längre då. Det var bara att släppa henne.
Svar på frågorna.
1. Jag har ingen som helst kontakt med henne längre, men jag får väl utgå ifrån att hon blev lyckligare....
2. För ett halvår sedan ungefär mötte jag min granne i trapphuset och hon berättade för mig att en kvinna hade ringt på min dörr ett par dagar tidigare. Jag var bortrest och grannen såg henne på vägen till hennes egen lägenhet. Jag tänkte inte mer på det. Jag frågade inte ens om hur hon såg ut. Var det något viktigt lär hon höra av sig igen. Men nu när jag såg den här tråden kom jag tänka på den där kvinnan som hade sökt mig och jag frågade faktiskt grannen om hon mindes hur hon såg ut. Det var ju över ett halvår sedan, så hon kunde bara ge en vag beskrivning av kvinnan, men hennes frisyr var ganska lik exets....Men det bevisar ingenting. Det kunde lika gärna ha varit någon kvinna från Jehovas. De springer runt i området av och till. De anser väl att jag behöver "räddas" 
Det kan till och med vara så att väninnorna var avundsjuka för att din tjej skulle gifta sig, och inte de. Hon var på väg in i en ny värld, och de skulle stå kvar utanför när hon gått in och porten slagit igen, typ. Förlovning och bröllop har ett stort symbolvärde för kvinnor, och särskilt då unga ogifta kvinnor.
Det är tyvärr väldigt vanligt att väninnor blir avundsjuka på varandra, och därför ger varandra felaktiga råd. Jag är övertygad om att det förekommer mer sådan falskhet mellan väninnor än mellan manliga vänner.