• Anonym (Fundersam)

Hur kan jag begära ut domen?

Jag har hittat en person via Lexbase som "förekommande" i deras register och undrar nu hur jag ska gå till väga för att se domen eller vad det nu handlar om. Kontaktar jag den tingsrätt som jag tror det gäller bara, eller hur gör man? Och om det är fel tingsrätt, kommer de kunna hänvisa mig till rätt ställe annars?

• Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?
  • schmetterling
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 21:04:47 följande:
    Men när polisen gör efterforskningar t ex, då ringer de ju inte runt heller? Eller kör de via sina egna register då? I detta byråkratiska land tycker jag att det verkligen är en brist om tingsrätter och högre instanser inte har något samordnat register. Allting annat verkar ju finnas... 

Och hur kommer det sig då att ställen som Lexbase och Mr Koll kan ge en domslutet på några minuter? Vad använder de för metoder isf för att få fram detta så snabbt?

Polisen har tillgång till belastningsregistret (BR) misstankeregistret (MR). Flera myndigheter i rättskedjan har det. I BR står det vid vilken tingsrätt någon dömdes, vilket datum, för vilka brott och vad påföjden blev. 

i MR står vad någon är misstänkt för och vilken del av polismyndigheten eller vilken åklagarkammare som har ärendet. Så polisen behöver inte ringa runt.

Jag vet dock inte exakt hur Lexbase får sina domar. 

• Anonym (XXX)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:19:08 följande:
    SmulanFnulan skrev 2023-12-25 20:00:19 följande:
    Du talar ur röven. Det finns ett starkt skydd mot just efterforskning. Du behöver inte uppge några som helst uppgifter när du ställer din begäran utan du kan vara helt anonym.

Som SmulanFnulan säger, nej det gör det inte. Och det skulle inte vara görbart heller. 

Jag har jobbat som domstolshandläggare, dock på förvaltningsrätten. När någon begärde ut en dom så skickades den, det registrerades INTE i ärendet att den lämnats ut, så det var inte möjligt att svara på frågan om någon begärt ut domen eller inte. En mailadress kan ju också vara helt anonym. 

Numera arbetar jag som handläggare på åklagarmyndigheten och om Arne begär ut Bertils strafföreläggande kan inte Bertil få reda på det. Det antecknas inte i vårt ärendehanteringssystem att handlingen lämnats ut. 

Jag talade om Lexbase. Går man till domstolen så kan man få se domen anonymt och gratis.
  • Anonym (Fundersam)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:22:45 följande:

Polisen har tillgång till belastningsregistret (BR) misstankeregistret (MR). Flera myndigheter i rättskedjan har det. I BR står det vid vilken tingsrätt någon dömdes, vilket datum, för vilka brott och vad påföjden blev. 

i MR står vad någon är misstänkt för och vilken del av polismyndigheten eller vilken åklagarkammare som har ärendet. Så polisen behöver inte ringa runt.

Jag vet dock inte exakt hur Lexbase får sina domar. 

Tack iaf! Och även för ditt första svar! Men det är verkligen då bara så att man måste ringa runt till varenda tingsrätt i värsta fall...?
  • Anonym (Spiff)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 21:04:47 följande:
    Men när polisen gör efterforskningar t ex, då ringer de ju inte runt heller? Eller kör de via sina egna register då? I detta byråkratiska land tycker jag att det verkligen är en brist om tingsrätter och högre instanser inte har något samordnat register. Allting annat verkar ju finnas... 

Och hur kommer det sig då att ställen som Lexbase och Mr Koll kan ge en domslutet på några minuter? Vad använder de för metoder isf för att få fram detta så snabbt?
    De begär ut alla domar löpande och betalar för det. Det är inget som händer när du gör en sökning där.

"Lexbase rättsdatabas uppdateras med tusentals dokument varje dag."

Lexbase går bara tillbaka till 2008, och domar gallras redan efter 5 år om de inte gett mer än 2 års fängelse. Då finns de kvar i 20 år.

Allt detta kan man läsa på Lexbase "frågor och svar".
  • schmetterling
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 21:24:18 följande:
    Jag talade om Lexbase. Går man till domstolen så kan man få se domen anonymt och gratis.

Du skrev såhär:

?Det går att få reda på vilka som uppgifter lämnats ut till efter domstolsbeslut, men då måste det finnas ett skäl för att domstolen ska fatta ett sådant beslut. Exakt vad som krävs vet jag dock inte.?

Det är inte särskilt tydligt att du talar om Lexbase när du skriver att det ska finnas ert skäl för domstolen att fatta ett sådant beslut. 

Sen kan jag för information upplysa om att åklagarmyndighete använder sig a tjänsten Juno. Vi beställer inte domar via Lexbase. Finns inte en dom på Juno mallar man direkt till domstolen. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Spiff) skrev 2023-12-25 21:27:51 följande:
    De begär ut alla domar löpande och betalar för det. Det är inget som händer när du gör en sökning där.

"Lexbase rättsdatabas uppdateras med tusentals dokument varje dag."

Lexbase går bara tillbaka till 2008, och domar gallras redan efter 5 år om de inte gett mer än 2 års fängelse. Då finns de kvar i 20 år.

Allt detta kan man läsa på Lexbase "frågor och svar".
    Ok! Men på Mr. Koll påstår de att jag ska kunna betala 129:- och läsa domen direkt sedan på skärmen? De måste väl följa samma bana som Lexbase tänker jag.

Men så här, om jag går till tingsrätten och brottet skedde för mer än fem år sedan, de har väl kvar domar längre än så?
  • schmetterling
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 21:24:53 följande:
    Tack iaf! Och även för ditt första svar! Men det är verkligen då bara så att man måste ringa runt till varenda tingsrätt i värsta fall...?

Ja, tyvärr. 

• Anonym (Fundersam)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:34:09 följande:

Ja, tyvärr. 

Ok... Men samma fråga till dig då, om brottet skedde för mer än fem år sedan, hur gör jag då för att få reda på domen? Jag vet att personen inte dömdes för brottet, men jag vill ju ändå veta anklagelserna.
  • schmetterling
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 21:38:01 följande:
    Ok... Men samma fråga till dig då, om brottet skedde för mer än fem år sedan, hur gör jag då för att få reda på domen? Jag vet att personen inte dömdes för brottet, men jag vill ju ändå veta anklagelserna.

Der vet jag tyvärr inte. Men det bästa är alltid att fråga själva myndigheten i fråga, om nu Lexbase inte blir aktuellt för dig. Ring din närmaste tingsrätt när de öppnar igen på onsdag, och fråga hur gamla domar man begära ut hos dem. 
  • Anonym (Spiff)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-12-25 21:38:01 följande:
    Det får du inte om inte straffet var av en viss längd. Gallringsreglerna gäller och måste tillämpas enligt lag.
    Hur länge sparas handlingarna?

Alla uppgifter och handlingar sparas inte för all framtid. Efter ett visst antal år gallras vissa handlingar och uppgifter i ett avslutat mål eller ärende, dvs. handlingarna finns inte längre kvar i tingsrättens arkiv eller i målhanteringssystemet. Gallringen sker med stöd i lag, förordning eller föreskrift. Vilka regler som gäller beror på vad det är för måltyp och vilken typ av domstol det gäller.

Vilka uppgifter behövs för att hitta ett äldre mål?

Brottmål

Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum. 

Tvistemål och ärenden

Äldre tvistemål och ärenden gallras tio år efter att målet vunnit laga kraft. I dessa mål finns det däremot möjlighet att söka på person-/organisationsuppgifter även efter gallringstillfället.

www.domstol.se/stockholms-tingsratt/om-tingsratten/ta-del-av-allman-handling-och-arkivinformation/information-om-tingsrattens-arkiv/

• Anonym (Fundersam)
    schmetterling skrev 2023-12-25 21:44:09 följande:

Der vet jag tyvärr inte. Men det bästa är alltid att fråga själva myndigheten i fråga, om nu Lexbase inte blir aktuellt för dig. Ring din närmaste tingsrätt när de öppnar igen på onsdag, och fråga hur gamla domar man begära ut hos dem. 
    Tack :) Ja jag tänkte besöka dem så jag kan fråga anonymt om de har personens dom, då kan jag passa på att fråga det också.
    Anonym (Spiff) skrev 2023-12-25 21:56:39 följande:
    Det får du inte om inte straffet var av en viss längd. Gallringsreglerna gäller och måste tillämpas enligt lag.
    Hur länge sparas handlingarna?

Alla uppgifter och handlingar sparas inte för all framtid. Efter ett visst antal år gallras vissa handlingar och uppgifter i ett avslutat mål eller ärende, dvs. handlingarna finns inte längre kvar i tingsrättens arkiv eller i målhanteringssystemet. Gallringen sker med stöd i lag, förordning eller föreskrift. Vilka regler som gäller beror på vad det är för måltyp och vilken typ av domstol det gäller.

Vilka uppgifter behövs för att hitta ett äldre mål?

Brottmål

Äldre brottmål gallras fem år efter att målet vunnit laga kraft. Efter gallring går det inte längre att hitta ett mål genom att söka på person-/organisationsnummer. För att kunna hitta ett äldre brottmål behövs uppgift om målnummer och/eller domsdatum. 

Tvistemål och ärenden

Äldre tvistemål och ärenden gallras tio år efter att målet vunnit laga kraft. I dessa mål finns det däremot möjlighet att söka på person-/organisationsuppgifter även efter gallringstillfället.

www.domstol.se/stockholms-tingsratt/om-tingsratten/ta-del-av-allman-handling-och-arkivinformation/information-om-tingsrattens-arkiv/

Ja den här personen blev inte dömd alls men ärendet räknas iaf som brottmål, enligt Mr Koll.
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 21:21:42 följande:
    Det är ju du som har svårt att fatta. Lexbase är skyldiga att lämna ut en lista på vilka som begärt ut en dom - eller ett uttalande från Ansvarsnämnden, när det gäller vårdpersonal - om t.ex. en domstol begär ut det. Eller en åklagare, eller polisen.

Jag kan tänka mig att det kan bli aktuellt t.ex. om det har skett ett hämndbrott, och brottslingarna har begärt ut domen på gärningsmannen, som de hämnades på. Tänk klaner, familjevendettor och sådan trevligt som vi har i Sverige nu igen.

Hamnar den listan sedan i FUP:en så blir alla de andra namnen också offentliga.
    Vi pratar fortfarande inte om Lexbase utan om tingsrätter och deras utlämningsförfaranden. Om du tar dig en titt på ursprungsinlägget så ser du att ts undrade om tingsrätten lämnar ut information om vem som begärt ut en dom eller annan handling och det var det jag svarade på.
Svar på tråden Hur kan jag begära ut domen?