Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Gå ner i tid

Eftersom du har småbarn är det inte så att du behöver be om att få gå ner i tid, det är din rättighet enligt lag. Och nej, det är inte fult att vänta tills du har fast tjänst. Risken finns att du inte får någon tjänst alls om du tar upp det före! Då står du där med skilsmässa och utan inkomst. Var smart. Tänk på dig och dina barns bästa.

• Mortiscia80
    Anotherone skrev 2023-12-26 14:39:54 följande:
    Att gå ner i tid pga man har barn (oavsett man tar ut föräldrapenning eller inte) regleras i lag.
    Man kan inte bara säga att man vill jobba deltid från en dag till en annan så man behöver visst "be om det" genom att formellt ansöka om nedsättning av arbetstid.
    Du missförstår poängen. Arbetsgivaren kan inte neka ts att gå ner i tid om barnen är unga nog så det handlar inte om att "be om det" utan om att informera att man kommer att gå ner i tid.
  • Mortiscia80
    Core skrev 2023-12-27 09:32:43 följande:
    Ja man har rätt till det, men när det är en övergång från prov till fast har man inte rätt till jobbet alls tänker jag, eller jag kanske tänker fel?
    Man har aldrig "rätt" till ett jobb medan man har provanställning, den kan avslutas utan större problem. Vet inte vad det är för övergång du menar eftersom man går från ena formen till den andra från en dag till en annan. När ts har en tills vidare-anställning har hon ju jobbet redan, så vad menar du med att ha "rätt till jobbet"?
  • Mortiscia80
    Core skrev 2023-12-27 09:56:41 följande:
    Det där med att säga att hon annars tar jobb på 100% om det inte funkar med 80% menar jag. Att det kanske annars ligger till grund för att avsluta provanställningen utan förlängning, om hon inte kan jobba 100
    Självklart ska hon inte prata om att gå ner i tid innan hon får tills vidare! Det är verkligen att skjuta sig själv i foten för hon har som sagt inte rätt att få anställningen förrän hon verkligen har den på papper. AG kan välja att avsluta under eller efter provanställningen om de får reda på att ts vill arbeta mindre. De behöver inte ens ange det som orsak för avslut utan kan hitta på lite vad som helst så det låter bra och så de inte ska kunna anklagas för diskriminering eller liknande. Enda alternativet för ts om hon vill säkra anställning är att vara tyst till dess. Risken är mycket stor att de annars avslutar tjänsten.
  • Mortiscia80
    Core skrev 2023-12-27 10:55:56 följande:
    Nä precis, det var lite där jag ville landa? Samtidigt kan det uppfattas som väld fult att kräva 80% att komma strax efter anställning och säga att man ska gå ned i tid. Där av mitt alternativ att till en början iallafall vara lite schysst att flagga för det, men ändå säga att man kan börja på 100 om det krävs
    De får väl tycka vad de vill, det är inte första gången en anställd gör så och något man som företag får räkna med. Om man följder ditt alternativ så är det stor risk att ts kan se sig i stjärnorna efter en anställning öht.
Svar på tråden Gå ner i tid