Inlägg från: Core |Visa alla inlägg
  • Core

Gå ner i tid

Jag skulle nog börjat med att ta den fasta tjänsten och fråga om att gå ned i tid lite senare, om den möjligheten finns. 

Eller så lyfter du frågan direkt, var transparent och säg att du tar jobbet även om du måste jobba 100, men gärna vill jobba 80 om den möjligheten finns

• Core
    Litorina skrev 2023-12-26 11:10:58 följande:

AG har inget val utan måste låta TS gå ner i tid om hen vill det, så det senare resonemanget funkar tyvärr inte. Annars hade alternativ 2 nog varit bra. Jag tror att jag hade kört på alternativ 1. Är ju inget märkligt heller att en nyskild småbarnsförälder behöver gå ner i arbetstid. 

Ja man har rätt till det, men när det är en övergång från prov till fast har man inte rätt till jobbet alls tänker jag, eller jag kanske tänker fel?
  • Core
    Mortiscia80 skrev 2023-12-27 09:41:34 följande:
    Man har aldrig "rätt" till ett jobb medan man har provanställning, den kan avslutas utan större problem. Vet inte vad det är för övergång du menar eftersom man går från ena formen till den andra från en dag till en annan. När ts har en tills vidare-anställning har hon ju jobbet redan, så vad menar du med att ha "rätt till jobbet"?
    Det där med att säga att hon annars tar jobb på 100% om det inte funkar med 80% menar jag. Att det kanske annars ligger till grund för att avsluta provanställningen utan förlängning, om hon inte kan jobba 100
  • Core
    Mortiscia80 skrev 2023-12-27 10:07:12 följande:
    Självklart ska hon inte prata om att gå ner i tid innan hon får tills vidare! Det är verkligen att skjuta sig själv i foten för hon har som sagt inte rätt att få anställningen förrän hon verkligen har den på papper. AG kan välja att avsluta under eller efter provanställningen om de får reda på att ts vill arbeta mindre. De behöver inte ens ange det som orsak för avslut utan kan hitta på lite vad som helst så det låter bra och så de inte ska kunna anklagas för diskriminering eller liknande. Enda alternativet för ts om hon vill säkra anställning är att vara tyst till dess. Risken är mycket stor att de annars avslutar tjänsten.
    Nä precis, det var lite där jag ville landa? Samtidigt kan det uppfattas som väld fult att kräva 80% att komma strax efter anställning och säga att man ska gå ned i tid. Där av mitt alternativ att till en början iallafall vara lite schysst att flagga för det, men ändå säga att man kan börja på 100 om det krävs
Svar på tråden Gå ner i tid