Besviken över julen
Det där med att klaga på maten och ta med sig dricka hem känns lite extremt och jag förstår att du är besviken.
Även vad man tror är normala människor kan i sådana här fall visa sidor man verkligen inte förväntat sig.
Jag kommer ihåg sista julen jag firade med släkten. Min mamma hade först fixat hur mycket mat som helst för att anpassa efter vad mina syskonbarn äter (inte allergier) och sedan springer hon runt som en skållad råtta hela kvällen för att hjälpa till. Jag och min man kom tidigare för att hjälpa till med maten (och hade med oss en del mat också) och sprang också runt hela kvällen och plockade undan, plockade fram, städade julklappspapper mm.
Efter den kvällen var vi rörande överens om att aldrig fira jul tillsammans igen. En skillnad här är att gästerna var artiga och tacksamma, men de kunde liksom inte komma på tanken att dra sitt strå till stacken i fixandet och var liksom helt blinda för att vi var 3 stycken som gick och plockade och fixade medan de bara satt ned och umgicks (vilket inte riktigt funkar om man har ett sällskap med 20 personer där majoriteten är barn och festfixaren är gammal och lättstressad).