TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-26 10:38:35 följande:
Nej, jag beter mig inte så.
Men jag har i aldrig heller haft dålig ekonomi, utom under studietiden , och då hade ju alla dåligt med pengar. Jag försöker sätta mig in i hur människor med dålig ekonomi kan tänka och uppfatta situationen.
Jag och min man bjuder ofta och generöst , det har vi med oss hemifrån. Jag har dock märkt att många blir illa till mods när vi är för generösa. Der är väldigt viktigt för de flesta att kunna bjuda tillbaka på samma nivå. Till och med personer mer förmögna än oss verkar känna så ibland. De förmögna är ofta lite småsnåla.
Men ingen har stulit med dryck och godis och ingen har klagat på maten, någonsin,så ohyfsade människor har jag aldrig bjudit hem . Jag brukar bli ledsen om gästerna inte ger komplimanger och säger något positivt om mat och dukning eller inredning. Men det har jag märkt, att de som är tysta nog ofta är lite avundsjuka.
Våra gäster är gladare och lyckligare när vi bjuder lite enklare , och de bjuder oftare tillbaka.
Se ett exempel i komediserien Trevlig julhelg på SVT Play, där ett par tävlar om att ge de finaste julklapparna till varandra. Man blir lyckligare av att ge än av att få.
Det är väldigt fördomsfullt att tycka att fattiga stjäl per automatik.
Resten av din inlägg har inget att göra med frågan varför du anser att fattiga människor stjä