Besviken över julen
Fy vad ledsen jag blir för din skull TS. Din familj beter sig som otacksamma idioter. Det är inte bara egoistiskt utan otroligt ouppfostrat. Tänk att personer i en familj kan bli så olika.
Jag tycker inte att du ska bjuda in dem igen utan fira med din egen familj. Jag tycker också att du ska förklara varför. Bryt mönstret där du är den som alltid fixar och blir tagen för given. Det spelar ingen roll hur de reagerar och vilka ursäkter de kommer med. Det här måste få ett slut.
Du ska inte behöva stressa sönder dig inför julen utan ta det lugnt och göra förberedelserna till mysiga aktiviteter med mannen och barnen. Dra ner på ambitionsnivån, förenkla och köp en del färdigt om ni inte hinner med.
Det är barnen som är viktigast under julen och det mysigaste för dem är tiden med föräldrarna utan vardagens måsten.
Jag var den som alltid fixade och ställde upp förut och tänkte inte på mig själv och min hälsa. Min väckarklocka blev en dygnsmätning av blodtrycket som visade att det låg alldeles för högt även när jag sov.
Numera gör jag det jag vill och känner för. Vi är hos mig på julen men jag bjuder på julfika för jag hinner inte fixa all julmat etc. Sedan har jag och sonen (jag är ensamstående) en egen julmiddag där vi äter det vi gillar i lugn och ro.
Ta hand om dig själv och nästa jul gör du det du vill och orkar. Ta inte på dig att vara projektledare heller utan förbered julen tillsammans med din man och barnen.