Anonym (besviken) skrev 2023-12-26 21:46:50 följande:
Klagomål har nog alltid förekommit, men det har nog varit mer dolt innan jämfört med hur det varit detta år.
Brist på tacksamhet har också funnits där, vilket nog varit orsaken till att jag under alla år vänt ut och in på mig själv för att vara alla till lags (som jag skrev tidigare så har nog mitt värde baserats i prestation - min uppfattning).
Plockat med godis/dryck är inget nytt. Minns redan som liten att jag skämdes över sånt här.
Jag tror nog man börjar se med klarare ögon ju längre tiden går.
Känns som att den här julen var droppen...
Oj. Om jag var du skulle jag minimera kontakten med familjen, och definitivt aldrig mer bjuda hem dem. Och sluta stressa sönder dig för att fixa den perfekta julen. Som flera andra har skrivit så får man inget tack för det, och det är heller ingen som förväntar sig att du ska ta så mycket ansvar. Jag vet av erfarenhet att omgivningen tror att den som tar på sig mycket ansvar själv vill ha det så, medan den som tar på sig ansvar tror att omgivningen förväntar sig det. Så försök släppa målsättningen att julen ska bli perfekt och tänk att den bara ska bli mysig och trevlig. Skippa julklappar er vuxna emellan. Be man och barn om hjälp med att laga julmat, och laga bara det ni verkligen tycker om. Sov ut på julaftonsmorgon. Njut av att spendera tid med familjen. Inga måsten och ingen press.