Inlägg från: Anonym (Förebygga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förebygga)

Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?

Vad är det som gör att det finns så många ensamstående mammor och kan vi förebygga det på något sätt? 

Dessa ligger ju i topp nu när det blir sämre och sämre ekonomi och det är ju dömt att bli dålig ekonomi och dåliga förutsättningar när en barnfamilj ska leva på en lön och föräldern dessutom ofta är lågutbildad Och med tuffa jobb. 

Man tycker ju att med dagens informationssamhälle, preventivmedel och abortmöjligheter samt familjeterapi osv borde det ju inte finnas en enda ensamstående förälder pga separationer. Men de verkar ju inte minska. Eller? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-27 11:38
    Kvinnor är ju de som väljer att behålla en graviditet. Därför har ju de större beslutanderätt i när det blir barn och utifrån relationen. Ju tidigare i en relation man väljer att bli gravid och eller behålla graviditeten desto större risk är det ju att det finns brister hos partnern som man inte hunnit se. Som leder till tidiga separationer.

Sen är det ju betydligt fler kvinnor som har dålig ekonomi och låg utbildning och därför får mycket svårare att förbättra sin standard vid en separation. Därav att det sannolikt är fler fattiga ensamstående kvinnor än fattiga ensamstående män med barn, även om de har barnen varannan vecka.

• Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?
  • Anonym (Förebygga)
    Anonym (Wil) skrev 2023-12-26 14:36:27 följande:

En ensamstående mamma som lever ensam med barnen på heltid eller deltid. Finns ingen anledning att göra det krångligare än det är.

Precis. Det är denna definition jag har och som tråden handlar om. Det väsentliga för diskussionen är att personen ensam bekostar sitt boende mm och har barn vilket ju påverkar både ens utgifter och i många fall inkomster (möjlighet till inkomster)
  • Anonym (Förebygga)
    Jemp skrev 2023-12-26 15:00:22 följande:

Ensamstående lär ju snarare öka när fler och fler kvinnor jobbar (jämfört med 50 år sen) och alltså har råd och frihet att separera. 

Att vara ensamstående innebär ju inte per definition att ha det dåligt ställt, så vad är det du vill diskutera? Och för det bara kvinnor?

Problemet är ju att många skaffar barn i en för svag relation. Och sen separerar för snabbt. Fler kvinnor än män är ju ensamstående med barn. 

https://makalosa.org/artiklar/tvattar-klader-mer-sallan-ny-undersokning-om-ensamstaende-foraldrars-ekonomi-infor-jul/
  • Anonym (Förebygga)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-26 19:26:44 följande:

Jag tycker att frågan borde vara varför barn till ensamstående föräldrar har det sämre ekonomiskt/socialt/akademiskt och vad vi som samhälle kan göra för att minska dessa svårigheter.

Är det ekonomin som är den avgörande faktorn? Att ensamstående föräldrar har det svårare att ge barnen de förutsättningar de behöver för att vara framgångsrika?

Är det det sociala nätverket som brister och där isolering och brist på avlastning ger föräldrar som inte orkar och kan ge allt barnen behöver? Det kan röra sig om saker eller fritidsaktiviteter eller kanske tid och engagemang.

Kan det vara traumat av en separation och att hantera två hem och två familjer eller frånvaron av en förälder? Kan det vara så att "svårare" barn, som redan har problem, leder till större stress på föräldrarnas relation och därför till fler skilsmässor? (Alltså det här är bara fria spekulationer som exempel på mer eller mindre troliga faktorer som man skulle kunna titta på.)

Hur kan vi hjälpa dessa familjer att inte bli en del av den tråkiga statistiken utan istället stärka dem för det kommer att löna sig inte bara för de berörda barnen utan för hela samhället.

bra funderingar!
  • Anonym (Förebygga)
    Anonym (?) skrev 2023-12-27 12:05:00 följande:

Konstig trådstart.

Bakom en ensamstående mamma finns alltid en pappa som inte tagit ansvar. Där har du ditt svar.

Fast min fråga blir väl då varför så många kvinnor väljer att skaffa barn med dessa oansvariga män innan de själva skaffat ordentlig utbildning och så stabilt jobb att de kan försörja sig själva och barnen utan problem. 
  • Anonym (Förebygga)
    Anonym (Marika) skrev 2023-12-31 11:59:52 följande:

vad är det för fel med att längta efter barn?

Jag citerar delvis hur en i tråden uttryckte sig dvs att varför ser inte KVINNOR till att skaffa sig en BRA UTBILDNING och en BRA man INNAN de skaffar barn?

Om nu en kvinna förväntas att hålla efter dessa önskemål har hon många ggr kommit upp i den åldern ATT den biologiska klockan tickar på och har kanske inte ännu har hittat ( och det ska ju även vara ömsesidigt ) den där pålitliga mannen som också vill bilda familj.

Det är ju inte så att det går per automatik att planera in varje steg i livet utan hinder, livet händer hela tiden och kan vara hur guppig som helst under vägen, DÅ nappar kvinnor på den möjligheten att kunna skaffa barn på egen hand.
    Som sagt,den biologiska klockan.

Jag tror inte att det NÅGONS önskemål är att bli ensamstående, ensamförsörjare, ABSOLUT inte.

Att förvänta sig att kvinnan tar abort är inte lösningen varje gång en kvinna blir gravid,ibland är det inte heller ens möjligt!

Tycker att när en kvinna blir gravid ( som man ÄR två om, i de flesta fall..) läggs det alldeles för mycket förväntningar på kvinnan vilket beslut hon ska ta,beslutar hon sig för att genomföra graviditeten finns det dem som tycker att det är fel medan mannen kan gå vidare hur lättvindigt som helst.

Jag undrar mer över VAD som gör att så många män överger sina familjer och ofta gör samma misstag om och om igen?

Arbetar inom en bransch där jag möter barnfamiljer och ser att när ett par med barn skiljs så lever oftast mamman själv med barnet/barnen i flera år innan hon träffar en ny man,kanske?
    medans mannen många gånger bildar en ny familj?
    som inte heller verkar funka optimalt?.

Vad gör det så lätt för män att bara traska ut genom dörren och lämpar allt ansvar på kvinnan ?

Fast jag och många jag känner är välutbildade och har bra jobb. Och flera barn. Och väldigt få jag känner är separerade. Det är ju en klasskillnad i hur tidigt kvinnor får barn och hur många som separerar tror jag. 

jag fick mitt första barn vid 31 år. Och hade då pluggat i fem år på universitetet och jobbat 5-6 år och hade bra erfarenheter. 
Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?