Tow2Mater skrev 2023-12-26 16:46:38 följande:
En del verkar vilja göra det svårt för mannen från början, t ex genom att vilja vara hemma minst det första året och ha det på sitt sätt. Mannen behandlas som han är överflödig i det mesta som rör barnet, bara han drar in pengarna. Då blir det lättare att bara skita i allt. Speciellt om hon fortsätter göra det svårt att bli delaktig vid t ex separation.
Och en del vill bara att pappan automatiskt ska ta 50% av ansvaret. Men för att någonting ovht ska bli gjort från pappans sida behöver kvinnan be om hjälp. I såna fall blir det väldigt svårt för kvinnan att kunna slappna av och inte styra eller hur? Så hur hon än gör blir det fel.
Jag har en väninna som behöver bryta ihop och gråta av trötthet för att mannen ska ge henne en sovmorgon. Minsta lilla stöd och hjälp måste hon tjata sig till. Om inte hon planerar blir inget gjort. Dessutom får hon höra att hon är tjatig och jobbig så fort hon ber honom sköta någon av sysslorna. Han blir tjurig om han inte får sitta vid datorn och spela och straffar henne genom att medvetet göra ett dåligt jobb de gånger han faktiskt gör något av det hon mer om, som att slänga in hennes nya vita tröja tillsammans med barnets röda sparkdräkt. Så att hon inte kan lita på honom är ren fakta. Att hon står ensam är fakta. Jag ser inte varför hon skulle ha det sämre på egen hand utan honom, men hon håller ihop för barnet.
Män klagar på kvinnor som styr upp och skapar rutiner men om man står där med allt ansvar så blir man tvungen att skapa rutiner för att klara av att sköta allt själv utan att bränna ut sig. Man har inte längre lyxen att ta det som det kommer.
Min bror och hans fru är väldigt jämställda. Båda två kan därför slappna av då båda vet att allt inte fallerar. Det som behöver göras samlas inte på hög om inte ena parten ser till att allt blir gjort. Jag har aldrig någonsin hört min bror gnälla över att frun inte släpper in honom och bestämmer allt. De har inte det problemet då de delar lika utan tjafs. Ingen behöver känna sig överväldigad av allt som måste göras.