Inlägg från: Anonym (fakta talar för sig själva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fakta talar för sig själva)

Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?

sture123 skrev 2023-12-26 16:04:09 följande:

Fast idag är det väl standard att barnen bor växelvis 50/50 hos bägge föräldrar efter en separation. Därför tycker jag frågeställningen är konstig. Det borde väl finnas nästan lika många ensamstående pappor? Iallafall har antalet ensamstående pappor ökat jämfört med hur det var förr när barnen enbart bodde hos mamman. Är det inte svårt för dem med eller varför är frågan bara fokuserad på ensamstående mammor?

Otroligt hur så många män kan vara så okunniga om hur samhället ser ut, fast det går att googla fakta på 5 sekunder? För säkert 10e gången i såna här trådar:

Det är totalt bara ca 10% av barnen som bor "bara med pappa eller mest hos pappa", medan ca 40% bor "bara med mamma eller mest hos mamma". 

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/barn-och-familjestatistik/pong/statistiknyhet/barn--och-familjestatistik-barns-boende-och-forsorjning-nar-foraldrarna-inte-bor-ihop/
  • Anonym (fakta talar för sig själva)
    Anonym (Q) skrev 2023-12-26 19:26:44 följande:

Jag tycker att frågan borde vara varför barn till ensamstående föräldrar har det sämre ekonomiskt/socialt/akademiskt och vad vi som samhälle kan göra för att minska dessa svårigheter.

Är det ekonomin som är den avgörande faktorn? Att ensamstående föräldrar har det svårare att ge barnen de förutsättningar de behöver för att vara framgångsrika?

Det kan vara indirekt påverkan av sämre ekonomi:

Man bor i ett sämre område= större chans att barnen dras in i fel kretsar och dras med i en massa skit. Tyvärr har en vän just råkat ut för detta med sitt barn och jag kan med 100% sannolikhet säga att det hemska som nu hänt hade inte hänt om de hade bott på ett annat ställe.

Sen är det väl ingen skräll direkt att föräldrar som har diagnoser och svårt att hantera verkligheten (vilket kan leda till att de drar från relationen/ansvaret) också lämnar vidare det arvet till sina barn. Svårigheter föder svårigheter.
Svar på tråden Varför finns det fortfarande så många ensamstående mammor?