Anonym (Marika) skrev 2023-12-31 11:59:52 följande:
vad är det för fel med att längta efter barn?
Jag citerar delvis hur en i tråden uttryckte sig dvs att varför ser inte KVINNOR till att skaffa sig en BRA UTBILDNING och en BRA man INNAN de skaffar barn?
Om nu en kvinna förväntas att hålla efter dessa önskemål har hon många ggr kommit upp i den åldern ATT den biologiska klockan tickar på och har kanske inte ännu har hittat ( och det ska ju även vara ömsesidigt ) den där pålitliga mannen som också vill bilda familj.
Det är ju inte så att det går per automatik att planera in varje steg i livet utan hinder, livet händer hela tiden och kan vara hur guppig som helst under vägen, DÅ nappar kvinnor på den möjligheten att kunna skaffa barn på egen hand.
Som sagt,den biologiska klockan.
Jag tror inte att det NÅGONS önskemål är att bli ensamstående, ensamförsörjare, ABSOLUT inte.
Jag har också arbetat med mammor, barn och familjer - spelar ingen roll i vilken kapacitet - och i min erfarenhet är de inseminationsmammor som är helt normalvettiga, och har haft normala relationer med män men bara "råkat" bli ensamma precis när det var dags att skaffa barn enligt deras livsplanering - ett fåtal. I de allra flesta fallen ser man att det är "någonting" med de kvinnorna som är annorlunda. Stor ensamhet och isolering, autistiska drag, kontaktsvårigheter, märkliga idéer, en personlighet som stöter bort folk.
Detta förnekas i det offentliga samtalet, men jag tycker att det var väldigt olyckligt att Löfven - som var en svag statsminister, och därför inte vågade stå upp emot starka lobbygrupper, i detta fall feministerna - sa nej till kravet från organisationer med barnperspektiv, om att ensaminseminerande kvinnor skulle utredas mer än par, just avseende socialt nätverk, innan de fick godkänt för behandlingen.
Detta var "diskriminerande" ansåg feministerna - men det hade ju varit för BARNETS skull! Jag tror att allteftersom dessa barn blir vuxna och självständiga och vågar börja tala ut om sin barndom i media, så kommer vi att få höra om att många av dessa barn har levt med en konstig mamma under stor isolering under uppväxten.
Vid adoptionsutredningar utreder man rutinmässigt ensamma kvinnor som ansöker mer utförligt vad avser socialt nätverk, och särskilt kontrollerar man att de män som kvinnan uppger finns i hennes nätverk verkligen existerar, och verkligen har en så tät och nära kontakt med kvinnan som hon påstår.
Detta krav skärpes till och med för ca tio år sedan, eftersom man vet att det är så oerhört viktigt. Tidigare räckte det att kvinnan hade brev från ett par män som försäkrade detta, som hon lade med i akten hon skickade in till socialkontoret, men då ändrade man så att socialsekreterarna som utreder måste träffa och intervjua dessa män öga mot öga. I ljuset av detta så finner jag det mycket märkligt, att inte samma krav finns för ensamstående kvinnor som vill inseminera sig.