• sagopatrull123

    Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig

    Hej!

    Mitt syskon ringer mig mellan  5-8ggr/ dag. Vi är över 40 år båda två med barn.
    Vi kan umgås en hel dag och när jag kommer hem ringer hen mig och frågar: Hej, vad gör du?" När jag då inte har så mycket att säga blir hen sur.

    Hen hänger upp hela sitt liv på mig, klagar på alla människor hen möter och har inga vänner. Allt är upp till mig. 

    Hen blir sur när jag inte svarar i telefon och direkt efter kommer ett meddelande: Jag ringde?" 

    Hen blir sur om jag har en åsikt som avviker ifrån vad hen tycker är normalt.
    Det har varit såhär i många många år, jag har försökt ta upp detta men hen blir då vansinnig och börjar skuldbelägga. 

    Vad ska jag göra?
    Måste man umgås med sina syskon såhär mycket?
  • Svar på tråden Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig
  • sagopatrull123

    Nej Olle, hen lever ensam. Klagar på alla och allt. Svårt att se att hen skulle kunna vara i en relation med denna attityd. Hen har små barn. Den andra föräldern är pundare.

    Jag har gått i terapi för detta, rådet jag får är att sätta gränser. Gör jag det blir jag fullkomligt nedringd med hat meddelanden m.m

    Ska tillägga att det alltid varit problem med hen, sedan hen föddes. Jag har gått igenom extremt mycket pga hen enbart. Har själv fått diagnosen PTSD pga allt hen orsakat.

  • Anonym (Ck)
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 13:53:00 följande:
    Som vanligt på FL blir man plågsamt påmind om hur stor okunskapen om psykisk ohälsa är. 
    Har själv haft några år med depressioner, och har aldrig betett mig lika illa som varken dig eller hon dock? 
  • sagopatrull123

    CK-personen lider inte av depression, personen är uttåtagerande, manipulativ, offermentalitet, dåligt med empati för andra än sig själv. 

  • Anonym (Olle)

    Jisses vilken soppa. :( 
    Känner socialtjänsten till hur hennes barn har det? Klarar hon av att ge dem en ok uppväxt? 


    Jag har inga råd att ge, kan bara säga att jag har full förståelse för din frustration. Det låter helt orimligt att du ska ha fortsatt kontakt med ditt syskon. Visst har man ansvar för sina medmänniskor, men inte till vilket pris som helst. 


    Stalkning är ju ett brott numera, kan vara något att ha i minnet. 

  • Anonym (Ck)
    sagopatrull123 skrev 2023-12-27 14:05:10 följande:

    CK-personen lider inte av depression, personen är uttåtagerande, manipulativ, offermentalitet, dåligt med empati för andra än sig själv. 


    Jo jag förstår.

    Det där var bara en kommentar till Olle, som satt och försökte leka översittare mot mig här inne också. Förmodligen så har de samma diagnos. 
  • Anonym (Olle)
    Anonym (Ck) skrev 2023-12-27 14:01:34 följande:
    Har själv haft några år med depressioner, och har aldrig betett mig lika illa som varken dig eller hon dock? 

    Finns väl inget i det ts skriver som tyder på depression?


    Jag har aldrig skrivit att ts syskon ska låtas hållas. Hen beter sig gräsligt. Men en person som är sjuk eller har en personlighetsstörning kommer inte att reagera som en normalt funtad person om man tex gör som du skrev. Ngt som ts också bekräftat att syskonet inte gör. 


    Man kan inte behandla psykiskt sjuka/störda som om de var friska. Det kan i värsta fall ge helt motsatt effekt. 

  • Anonym (Ck)
    Anonym (Olle) skrev 2023-12-27 14:12:55 följande:

     


    Man kan inte behandla psykiskt sjuka/störda som om de var friska. Det kan i värsta fall ge helt motsatt effekt. 


    Väx upp.
  • Anonym (Olle)

    Jag behöver tyvärr lämna tråden, TS. Men vill bara säga att jag hoppas att du kan hitta hjälp att få avstånd till ditt syskon, eller att hen får ordning på sina mediciner igen. Men fundera även då på hur mycket kontakt du orkar ha. 

  • Anonym (Ck)

    Du ser hur lätt det är att bli av med dom? Det är bara att stå på sig litegrann, och be idioten växa upp. 

Svar på tråden Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig