Anonym (Abc) skrev 2023-12-27 22:50:48 följande:
Jag tänker som dig ts, men som någon annan skrev att man kompenserar till den vuxna så det blir rättvist både för barn och familj.
Även om man inte eftersträvar millimeterrättvisa så tycker jag det skaver när ena syskonet köper klappar för totalt 2000 och den andra för 500 bara för att den ena valt att skaffa 4 barn och den andra 1 barn. Men blir ju också konstigt om 4 kusiner tillsammans får lika mycket som ensambarnet får själv.
Så då kan man som flerbarnsförälder köpa något till de vuxna i andra familjen för att ändå få en rättvis känsla i givandet.
Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Det är ju barnen man köper till, inte barnets föräldrar (de får ju också i vissa fall, men det har inte med frågan att göra). Jag köper julklappar till släktens barn för att jag tycker om dem. Hur många syskon de har är helt irrelevant. Det är ju min julklapp till det enskilda barnet, som jag ger för att det är mysigt och roligt, inte en affärsuppgörelse familjer emellan.
Vi var sist i släkten i vår generation med att få barn och har alltså gett massor med julklappar till barn utan att få ngt tillbaka öht (vuxna i vår släkt ger inte till kusiner, fastrar mm utan bara närmaste familjen). Jag ser inget konstigt med det. En gåva ger man ju för att man vill göra någon glad - inte för att få något tillbaka (mer än ett tack).
Jag ser julklappar som gåvor, inte byteshandel.