• Lilloo dallass

Vad tycker egentligen svenska män om tjejer från mellanöstern?

Heej, 

Jag är en tjej från mellanöstern som kom till Sverige, Lund sent på 80 talet när Sverige var Sverige och jag fick växa upp med svenskar så jag känner mig 100% svensk. Jag är utbildad och min familj är akademier med läkare och doktorander. jag har en egen lägenhet och jag måste säga att det är jag som oftast betalat mer i mina relationer, vilket jag inser är dumt.

Flyttade till Stockholm för 10 år sen och egentligen bara dejtat svenska killar, från Östermalm, Täby, Danderyd osv. Dem gillar att vara med mig, dem säger att jag är den chillaste personen dem har varit med, jag är varm, omtänksam men varje gång det är på väg att bli seriöst så tar dem en svensk tjej som jag antar passar in i deras värld. 

Tjejerna är varken sämre eller bättre än mig förutom att jag måste säga själv de ser oftast inte bättre ut än mig, 

Jag har en fråga, är det så att ni svenska män vill helst ha en svensk tjej för att det ser bättre ut? Blir det ett status fel att komma med en invandrare tjej, spec från mellanöstern?

Tacksam för analys och reflektion från er haha.

• Svar på tråden Vad tycker egentligen svenska män om tjejer från mellanöstern?
  • Anonym (Hin håle)

Har träffat flera tjejer från mellanöstern och i staden jsg kommer ifrån blir det inget som du säger ''statusfel'' avseende min sida. Vissa av tjejernas manliga vänner och släktingar har väl opponerat sig men de jag träffat hat iaf inför mig ändrat uppfattning. 

• Lilloo dallass

Du har rätt, många av mina vänner och tjejkusiner som bor i Lund delar inte den bilden med mig, glömde skriva att det är just i Stockholm. 

• Anonym (X)
    Lilloo dallass skrev 2023-12-27 23:28:35 följande:

Heej, 

Jag är en tjej från mellanöstern som kom till Sverige, Lund sent på 80 talet när Sverige var Sverige och jag fick växa upp med svenskar så jag känner mig 100% svensk. Jag är utbildad och min familj är akademier med läkare och doktorander. jag har en egen lägenhet och jag måste säga att det är jag som oftast betalat mer i mina relationer, vilket jag inser är dumt.

Flyttade till Stockholm för 10 år sen och egentligen bara dejtat svenska killar, från Östermalm, Täby, Danderyd osv. Dem gillar att vara med mig, dem säger att jag är den chillaste personen dem har varit med, jag är varm, omtänksam men varje gång det är på väg att bli seriöst så tar dem en svensk tjej som jag antar passar in i deras värld. 

Tjejerna är varken sämre eller bättre än mig förutom att jag måste säga själv de ser oftast inte bättre ut än mig, 

Jag har en fråga, är det så att ni svenska män vill helst ha en svensk tjej för att det ser bättre ut? Blir det ett status fel att komma med en invandrare tjej, spec från mellanöstern?

Är ingen skillnad (i status eller annat) Du behöver inte oroa dig.
  • Anonym (Oro)

Tyvärr har jag en bild att kvinnor från Mellanöstern är ytliga, kräver att mannen är macho och att hon har en moral att detr okej att utnyttja svenska systemet. Har träffat allt för många som bekräftar detta. Tänkte på den turkiska kvinnan som tog jobb på tingsrätt I Sollentuna, blev kär i en 10 år yngre kriminell grabb och gav ut hemliga uppgifter. Åkte fast och dömdes nu före jul. Hon var en bit över 30 och hade redan flera barn. 

• sture123

Varför tycker du det är dumt att du betalat mer i dina relationer? 

• Tom Araya

Heej, 

För vissa, i vissa kretsar kan det nog vara så att det är mer status med en svensk tjej än en med utländsk bakgrund.

Det är inte helt ovanligt med en nedlåtande syn på män med utländsk tjej, som att de inte kan få bättre för att de är för gamla, runda, osnygga, inte tillräckligt presterande i karriär, sängen, hemmet eller med något annat som kvinnor (främst svenska) efterfrågar eller attraheras av.

Men det finns nog många olika varianter...

Jag själv har nog mest attraherats av svenska kvinnor tidigare och kanske har det även funnits lite av ovannnämnda skäl invävt.

En annan detalj som kan få svenska män att dra sig från att dejta en utländsk kvinna är kulturen, om man får en släkt på halsen man upplever som påträngande, kontrollerande, krävande e.t.c.

Men jag uppfattar också kvinnor med utländsk bakgrund som mindre tillgängliga för oss män som inte är från samma del av världen. Som att de inte finner oss svenska män som intressanta.

Jag skulle inte ha något emot att nu träffa en kvinna med bakgrund i latinamerika, Asien eller mellanöstern, bara det funkar med kommunikation.
  • Anders1970

Hej Lilloo dallass,

Har varit ihop med en Iransk kvinna som var muslimskt troende.

Jag tyckte det var intressant och lärorikt och breddade mig som människa och ökat min förståelse.

Vi hade stort utbyte av kultur, olika uppväxt m.m.

Hon fick bra inblick i mig som agnostiker samt intresserad av humanism och filosofi.

Mina vänner o bekanta var vänligt nyfikna.

Den största utvecklade resan med mig gjorde nog hon sexuellt.

• Anonym (se dig omkring)
    Anonym (Oro) skrev 2023-12-28 00:13:01 följande:

Tyvärr har jag en bild att kvinnor från Mellanöstern är ytliga, kräver att mannen är macho och att hon har en moral att detr okej att utnyttja svenska systemet. Har träffat allt för många som bekräftar detta. Tänkte på den turkiska kvinnan som tog jobb på tingsrätt I Sollentuna, blev kär i en 10 år yngre kriminell grabb och gav ut hemliga uppgifter. Åkte fast och dömdes nu före jul. Hon var en bit över 30 och hade redan flera barn. 

Läste om en tjej som sa att hennes landsmän varnade för svenska killar. De vill bara en sak. Hon skrattade, för det var precis så de tänkte om svenska tjejer.
    De svenska killarna hon dejtat var alla snälla. Hon varnade dock för tjejer från Mellanöstern. Ofta så är de ytliga, bortskämda, lata och tycker att mannen ska spendera mycket pengar på henne, inte vara snål.
  • Anonym (Casanova)

Heej, 

Jag har träffat en tjej som du när jag var yngre. Hon var hur svensk som helst. Hennes föräldrar träffade jag aldrig men fick uppfattningen att de var normala och sekulära på svenskt vis.

Jag tror att det är mer komplicerat att visa upp en invandrad tjej från Mellanöstern än en svensk tjej. Du behöver ju till exempel förklara att du är som vilken svensk som helst, och jag tror dig. Men det behöver inte en svensk tjej förklara. Det är inte heller så att alla är som du. Det finns ju en många tjejer som skulle få problem med släktingarna om de blev tillsammans med en svensk kille. Det är ju en fråga som killens bekanta behöver fundera på? "Jaha, är vi en släktfejd nu?".

Säger inte att det är rätt, men det är så jag tror det fungerar i verkligheten.
  • Anonym (orion)

Skulle nog ställa mig följande frågor innan jag skulle vilja försöka mig på att etablera ett seriöst förhållande med en kvinna från mellanöstern.

Var i mellanöstern? Skulle nog vara mindre betänklig med någon från Iran än från arabvärlden. Också inom arabvärlden skulle jag nog föredra Marocko/Tunisien än andra delar av arabvärlden där allt handlar om klaner/heder/släkter.

Hur ser hennes historik ut? Har hon tidigare kunnat ha förhållanden med svenska pojkvänner eller i det hela taget pojkvänner som inte godkänts av familjen?

Hur är mentaliteten i hennes familj? Att dom är välutbildade akademiker betyder ju inte att dom inte kan vara traditionella på andra områden. Finns det ett element av ungdomligt uppror mot föräldrarna i hennes val av att vilja ha svensk pojkvän? I så fall kan man befara att hon själv kommer att bli mer traditionell när det blir dags att stifta familj.

Svar på tråden Vad tycker egentligen svenska män om tjejer från mellanöstern?