Anonym (Realist) skrev 2023-12-30 09:39:30 följande:
Man märker att du inte vet hur verkligheten ser ut för många kvinnor. De har ofta låga löner, och har arbetat deltid eller inte alls under äktenskapet - och det är inte alltid så lätt att trappa upp direkt. De tjänar ofta för lite för att få ett eget hyreskontrakt (hyresvärdarna kollar upp detta), eller så går det inte för att de inte har en fast anställning. Det är t.ex. jättesvårt för en frilansare att få ett hyreskontrakt. Inte ens en stor summa på banken räcker i Sverige (jämfört med i andra länder), då vi är fixerade vid just den fasta månatliga inkomsten i Sverige.
...och att få lån till en bostad, och bli accepterad i en bostadsrättsförening, är naturligtvis ännu svårare under dessa omständigheter.
Därför är det jättedumt att ens andas något om separation, innan man har ett bostadskontrakt påskrivet. För då kanske mannen plötsligt bestämmer sig för att "ska det vara så, så får det väl vara så", och sedan sätter han en på gatan vare sig man har en bostad eller inte.
Det är även väldigt bra att ha en buffert, så att man åtminstone inte börjar livet som ensam mamma på minus.
Aaah de låga förväntningarnas sexism, kvinnor är svaga, har inga pengar och är allmänt korkade?
Tycker du omedelbart ska sluta förminska kvinnor, du sprider osanningar och det är inte klädsamt för debatten.
Hade du yttrat dig som du gör inför min kvinna, hennes bekantskapskrets eller någon kvinna jag känner över huvudtaget hade du blivit utskälld.
Ty det är inte kvinnor du pratar om, bunta inte ihop svaga individer eller folk som gjort felaktiga val i en och samma grupp och kalla dem kvinnor.
Oerhört lågt av dig. Kvinnor är ibte lågavlönade mähän som måste gå bakom ryggen på sin familj. Du kanske är det, dina vänner kanske är det men kvinnor är det inte. Tycker din sexistiska och unkna syn på kvinnor är slående för vad många kvinnor, inklusive min egen kämpat emot med näbbar och klor.