• Citronsmör

    Vilsen (vem ska jag prata med?)

    Om du hade hypogonadism borde det ju kunna behandlas med Ovitrelle och Bemfola/Gonal-f. LH och FSH är signalerna från hjärnan som stimulerar spermieproduktion, som i sin tur stimulerar testosteron. Du fick behandling med testosteron, vilket snarare bidrar till att hämma spermieproduktionen. Du borde kunna få samma effekt av att behandla LH- och FSH-nivåerna. Det kan man göra med Ovitrelle, som innehåller hCG, vilket är ett hormon som är väldigt likt LH. FSH kan man öka med Bemfola eller Gonal-f, som innehåller follitropin alfa, vilket är ett snarlikt syntetiskt hormon. Dumt att du inte har fått den här behandlingen från början, tycker jag. Gör en spermieanalys också, för att se var du ligger just nu.

  • Citronsmör

    Jag vet inte om de mottagningar du har hört av dig till inkluderar privata. Om du ännu inte har testat den vägen, gör det! Annars kan du vända dig utomlands. Utländska läkare han skriva ut medicin som du kan hämta ut i Sverige. Nackdelen är dock att du inte får något högkostnadsskydd för mediciner från utländska recept.

  • Citronsmör
    Grovens skrev 2024-04-09 12:48:47 följande:

    Har ringt en del privata kliniker men det är ingen som riktigt förstår mitt problem. Och rewell vägrar skicks en remiss till typ Anova. Fick ingen anledning varför heller.

    så nu har jag avslutat min behandling där.  I andra länder verkar HCG vara Standard i TRT behandling.

    Det ska jag kolla upp! Har du några tips på länder? 
    skall alafsll lämna ett eget blodprov via Werlabs så återkomer med provresultate!


    Vi har gjort IVF i Tjeckien - de är generellt sett ganska liberala med sådant där, men jag vet inte hur de ser på manliga hormoner. I första hand kan man ju kolla hur det ser ut i länder som det är billigt och enkelt att åka till. Jag hade nog börjat med att vända mig till IVF-kliniker och kollat om de har koll på sådant eller kan hänvisa en vidare. Ett resultat från en spermaanalys är kanske en förutsättning för att man ska tas på allvar.
Svar på tråden Vilsen (vem ska jag prata med?)