Inlägg från: Anonym (Steff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steff)

Betala mer i Boendekostnader för barn

Hur ser er ekonomi ut annars? Vem tjänar mest, vem har mest pengar kvar i slutet av varke månad.  

Tjänar hon mer än dig tycker jag hon kan vara generös och sponsra din dotters boende men gör hon inte det så tycker jag allt du kan betala för hennes rum. själv. 

• Anonym (Steff)

Jag tycker det är avgörande vilken ekonomi ni båda har. Är det stor skillnad på inkomst och hon är den som tjänar mindre förstår jag faktiskt inte din ovilja att jämna ut skillnaden. Är det tvärtom hon som har det betydligt bättre ställt så tycker jag hon är den snåla här. 

En annan undran är hur julen varit? Kan något hänt där som fått henne att bli mindre generös? 

• Anonym (Steff)
    Mimosa86 skrev 2023-12-29 10:48:52 följande:

För att dottern är del av deras familj? Eller är hon inte det? varför ska hon betraktas som en hyresgäst? Låter oroväckande.

Ska mannen betala mindre i el generellt för att han inte använder hårfönen lika aktivt som sin blivande sambo? Ska mannen betala mer i mat för att han som man äter mer? Ska den som vill ha ett hemmakontor betala mer i hyran för att man placerar sin dator insett hörn? 

vart drar man gränsen?

Är man en familj så håller man intrång med sådant där larv. Man tjänar inte pengar på varandra. Man lägger upp en gemensam budget och delar utifrån inkomstnivå och intressen. Dottern ska inte ses som en ekonomisk belastning bara för att hon inte är deras gemensamma. Däremot ska dottern hjälpa till att städa och göra sin del.

Fast om man resonerar så har man väl gemensam ekonomi? 
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn