Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Betala mer i Boendekostnader för barn

För det första kan jag tycka att det är sånt man diskuterar innan man köper ett hus gemensamt. Hur har det varit innan? 

Hade ni köpt ett mindre och kanske billigare hus annars? Sen är det ju faktiskt inte säkert att ett hus med ett rum mindre hade blivit billigare heller. Ska du betala mer för kostnaden för huset ska du ju också ha en större andel av huset stående på dig, det ska också skrivas ner så vid en eventuell separation får du din del så att säga. Vilket hon bör gå med på eftersom hon ju själv med detta krav säger just att en större del av huset är ditt. 

Sen vad gäller el, hur stor skillnad är det på förbrukningen från barnfria vecka och när hon bor hemma? Tvivlar på att det förändras särskillt mycket. De saker som drar mest använda ju ändå. Och vad gäller försäkringen på huset, blir den dyrare? 

• Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-29 15:17:42 följande:

Så som vissa uttrycker sig här kring pengar och barn och boende så kommer jag att ha ett samtal med min 17 åriga dotter ikväll och börja pränta in i huvudet på henne att hon ska se till att skriva avtal innan hon flyttar ihop med något så att det hon tar med sig in i boet är hennes och enbart hennes oavsett vad! För den dagen hon flyttar kommer hon att få med sig ett saftigt sparande och med tanke på hur många snåljåpar här är så finns det garanterat desto fler som vill roffa åt sig andras pengar. 

Vad har världen utvecklats till!!???

Nja det har nog alltid varit så, exempel finns det ju gott om där man förr gifte bort sin dotter med granngubben med massa mark och gott ställt ungefär. Däremot är samboskap och separationer nog desto vanligare idag kontra giftemål livet ut oavsett hur det såg ut. Dessutom har ju båda i de flesta fall idag egna pengar och tillgångar osv som man behöver fundera på om man verkligen vill dela med sin partner vid en eventuell separation. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-29 18:57:06 följande:
    Det gör inte jag heller när det gäller kärnfamiljer. Jag kan inte fatta hur man kan hålla på och räkna ören på hushållsräkningar, kvitton och restaurangnotor, så att var och en ska betala precis hälften, när man redan har gemensamma barn.

Men finns det styvbarn med i bilden så ser ju verkligheten annorlunda ut. En styvförälder har inte ens någon umgängesrätt med sina styvbarn, om relationen tar slut. Allt som han eller hon har investerat i styvbarnen, kan plötsligt en dag vara bara bortkastat. Och dessutom innebär det att den andra biologiska föräldern kommer alldeles för lätt undan. 

Samma gäller för övrigt hushållsarbetet och det praktiska arbetet med styvbarnen. Särskilt många styvmammor känner sig enormt utnyttjde när relationen tar slut, och de aldrig får träffa barnen mer. Samtidigt som pappan aldrig skulle ha råddat barnaåren utan henne. 
    Fast varför ens flytta ihop med någon som har barn då, om man ändå ser all investering i styvbarnen som något bortkastat ifall relationen med föräldern får i kras? Varför så inte vara särbo åtminstone tills barnen är stora? Bättre för alla anser jag. 

Och hur menar du att den andra biologiska föräldern kommer för lätt undan? 
  • Anonym (Mm)
    Anonym skrev 2023-12-29 20:14:03 följande:

Ja
    Ni ska dela alla kostnader i tre delar. Du ska betala 2/3 och din sambo betala 1/3.

Blir ju knappast rätt heller eftersom barnet bara bor på deltid och sannolikt inte bidrar till så pass ökade kostnader att det är rimligt. Men ska han står för en tredjedel av kostnaderna ska han också äga en tredjedel av huset om det ska vara någorlunda rätt.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-29 22:44:44 följande:
    Det är väl klart att den andra biologiska föräldern kommer undan en del av sitt försörjningsansvar, om det i stället blir styvföräldern som får chippa in. Därmed inte sagt att den andra biologiska föräldern ska betala amorteringar på hus för sitt ex och dennes nya partner. Men då får dessa ju avstå från att köpa hus, om det inte går på annat sätt.
    Hade barnet bott hos den ena föräldern på heltid i så fall ja, men har man barnen på halvtid har ju båda föräldrarna ungefär halva kostnaden för barnet. Båda föräldrarna behöver ju extra utrymme för barnet i sina hem. Vad exet väljer för partner och vad dem tillsammans väljer för boende och vilka utgifter de har, har ju inte den andre föräldern något med att göra alls. Att ena förälderns partner väljer att betala gynnas ju endast den ena föräldern av. Det gynnar ju inte den andre föräldern något, den föräldern betalar ju knappast sitt ex kostnader annars. Så hur du tänker förstår jag inte.
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn