-
Jag har hamnat i en liten knepig situation med min hustru, och hoppas få lite input som kan reda ut oklarheter. Vi befinner oss just nu i utlandet, där vi firar jul och nyår tillsammans med goda bekanta. På julafton uppstod en diskussion kring trohet / otrohet, där jag eventuellt framfört mina tankar lite klumpigt.Mitt personliga perspektiv kring dessa delar är såväl man som kvinna äger fullständiga rättigheten till sin egen kropp, även under ett äktenskap. Min fru har all rätt att vägra mig tillträde till hennes kroppsdelar när som helst, liksom jag har denna rättighet till min egen kropp. Dessutom så ser jag inte varför allt med hennes kropp skulle angå mig, eller vad hon väljer att använda den till. Kort sagt, väljer hon att vara med en annan man så är det väl upp till henne. Så länge hon inte drar med sig någon smitta till mig, så är det ju fortfarande samma kvinna som innan.Däremot så vill jag inte höra om hennes äventyr med någon annan, då detta sannolikt skulle ältas hos mig och eventuellt leda till att vi skiljer oss. Jag tänder absolut inte på att hon "ligger runt" med andra, men så länge jag inte känner till det, så skadas jag ju heller inte av det. Jag vill såklart vara helt tillräcklig för min hustru, men vill samtidigt att hon får sina behov tillfredsställda.Detta är alltså min egen utgångspunkt kring ämnet trohet / otrohet men det stack verkligen i ögonen på övriga deltagare, som resonerade att fullständig monogami är underförstått från den dagen man blir tillsammans. Går jag vidare i min tankegång så tycker jag även att det vore konstigt om ett 20-årigt äktenskap inte står på mer stabil grund är just "sex". Vad händer om min snorre blir kaputt? Det vore tråkigt för mig, men ska även hon drabbas av denna åkomma? Eller måste vi skilja oss för att hon ska kunna uppfylla sina sexuella behov?Själv tycker jag mig resonera förnuftigt och förhåller mig till verkligheten, men min hustru vill just nu inte tala med mig. Hon kommer att lugna sig inom någon dag, och vill då sannolikt ha en diskussion om detta. Uppenbarligen så har vi helt olika perspektiv här, men vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig från hennes sida. För tillfället känner jag mig ledsen att hon tagit så illa vid sig, men även förvirrad av situationen.Kan någon här förklara för mig varför mina åsikter kring trohet / otrohet skulle vara så provocerande? Jag har som sagt inget intresse att vara med andra kvinnor, och vill heller inte att hon känner behov att vara med andra män. Däremot så anser jag inte att det angår den andre om man nu väljer att göra det. Är det jag som har fel här?
-
Svar på tråden Äktenskap == Ägande av varandra?
-
Larvig retorik. Lär dig den grundläggande skillnaden mellan otrohet och öppet förhållande. Tills dess bör du nog hålla dina 'åsikter' för dig själv.
-
Egentligen är det ju inget att vara upprörd över, men det är nog du som avviker från normen här ja. Jag skulle också säga att monogami är underförstått i ett förhållande om man inte kommit överens om annat.
-
Sånt här ska man prata om tidigt i ett förhållande så att man liknande åsikter i frågan och förstår varandra. Annars kan det blir rejäla problem.
Monogami för mig är vad som gäller i ett förhållande.
Om tillfredställelse biten inte fungerar så får man ju prata om det och se om man kan göra något åt det. Det är ju lättare än att hoppa i säng med någon annan!!
Om pillevinken slutar att fungera... hmmm, det största problemet har då pillevink innehavaren för majoriteten av kvinnor uppskattar annat än bara pillevink hanteirngen.... Det finns händer, det finns mun..... Man får vara kreativ.
Bara för att man väljer att vara monogam betyder det inte att ens partner äger en!
Jag förstår din fru. Mest troligt undrar hon nu hur många gånger du har tumlat runt i säng halmen med andra kvinnor som hon inte vet om....
Jag har sett hur otrohet kan skada människor. Det är ett oerhört svek, ett trauma som sätter djupa spår för livet!
Det du pratar om är faktiskt otrohet, att gå bakom ryggen på ens partner, att bedra. -
Inte så konstigt om din fru blir upprörd. Hon tolkar ditt resonemang som att du vill känna dig fri att ligga med andra, och hon tycker illa om det. Otrohet kan hota hela ens tillvaro.
Som någon här skrev så måste man komma överens om vad som gäller. Att man är stenhårt trogen, att man har ett öppet förhållande eller något annat.
Min fru och jag är överens om att ett enstaka snedsteg är förlåtligt. Vi frågar inte och vi berättar inte. (Hittills har jag dock varit trogen i 25 år, och jag tror att hon också varit det.) -
Jag känner flera som resonerar som du TS. De menar om någon för ett enstaka snedsteg och inte talar om det är ingen skada skedd. Det är alltså inte frågat om något öppet förhållande. Men du är modig som ställer frågan här på FL, typ ingen kommer hålla med dig.
-
Precis, det är gott om hårda moralister här.Anonym (L) skrev 2023-12-29 15:57:27 följande:
Jag känner flera som resonerar som du TS. De menar om någon för ett enstaka snedsteg och inte talar om det är ingen skada skedd. Det är alltså inte frågat om något öppet förhållande. Men du är modig som ställer frågan här på FL, typ ingen kommer hålla med dig.
-
Jag försöker vara rationell kring det hela, men det är kanske så att det uttrycks på ett sätt som förefaller bryta mot normen. Jag vill alltså leva monogamt med min hustru, men anser att jag inte har rätt att kräva detta, lika lite som hon kan kräva det av mig. På sin höjd kan vi önska sådant förhållande, och sedan ge varandra löften om trohet. Detta har vi såklart givit varandra under vårt långa äktenskap, så jag tror inte hon är rädd att jag själv legat runt.Om min fru skulle vara med en annan man, så blir det enbart ett problem om jag får reda på det. Är det då inte mer pragmatiskt att helt enkelt undanhålla denna information från mig, så att det inte blir ett problem? Om det handlar om enstaka "snedsteg" så vore inte skilsmässa en proportionerlig effekt, vilket kanske händer om jag får reda på det. Om det däremot handlar om systematisk upprepning av dessa "snedsteg", så är jag uppenbarligen inte tillräcklig för henne, och ett tecken på att förhållandet bör avslutas ändå.Men ni som svarat i tråden hittills är alltså av åsikten att jag har en slags "äganderätt" till hennes kroppsdelar och därför beslutar detaljer kring hur hålen ska fyllas? Hon behöver med andra ord min uttryckliga tillåtelse om kroppen ska användas på ett sätt som jag egentligen inte önskar? Nu kanske jag missförstår er, mycket möjligt p.g.a. lägre grad av autism, men jag tycker detta låter kontrollerande och kanske lite nedtryckande.
-
Nej, det har INGET med ägandeskap att göra! Eller, jag kan ju såklart enbart uttala mig utifrån mig själv och det jag och min man anser.Anonym (Förvirrad) skrev 2023-12-29 16:10:00 följande:Jag försöker vara rationell kring det hela, men det är kanske så att det uttrycks på ett sätt som förefaller bryta mot normen. Jag vill alltså leva monogamt med min hustru, men anser att jag inte har rätt att kräva detta, lika lite som hon kan kräva det av mig. På sin höjd kan vi önska sådant förhållande, och sedan ge varandra löften om trohet. Detta har vi såklart givit varandra under vårt långa äktenskap, så jag tror inte hon är rädd att jag själv legat runt.Om min fru skulle vara med en annan man, så blir det enbart ett problem om jag får reda på det. Är det då inte mer pragmatiskt att helt enkelt undanhålla denna information från mig, så att det inte blir ett problem? Om det handlar om enstaka "snedsteg" så vore inte skilsmässa en proportionerlig effekt, vilket kanske händer om jag får reda på det. Om det däremot handlar om systematisk upprepning av dessa "snedsteg", så är jag uppenbarligen inte tillräcklig för henne, och ett tecken på att förhållandet bör avslutas ändå.Men ni som svarat i tråden hittills är alltså av åsikten att jag har en slags "äganderätt" till hennes kroppsdelar och därför beslutar detaljer kring hur hålen ska fyllas? Hon behöver med andra ord min uttryckliga tillåtelse om kroppen ska användas på ett sätt som jag egentligen inte önskar? Nu kanske jag missförstår er, mycket möjligt p.g.a. lägre grad av autism, men jag tycker detta låter kontrollerande och kanske lite nedtryckande.
Bara för att man är trogen så betyder det inte att ens partner äger en. -
Jo, det kanske tolkas som att jag försöker rättfärdiga egna "snedsteg". Men jag är helt ärlig när jag säger att jag inte förstår självklarheten i att monogami vore underförstådd del av förhållandet.Anonym (L) skrev 2023-12-29 15:57:27 följande:
Jag har dessutom väldigt svårt med fysisk kontakt med nya människor, så jag kommer inte ligga runt. Men det är det väl ingen här som vet om jag talar sanning, så det finns nog många som läser in "underförstådda" budskap i mitt inlägg. -
Exakt.Jemp skrev 2023-12-29 15:26:27 följande:
Egentligen är det ju inget att vara upprörd över, men det är nog du som avviker från normen här ja. Jag skulle också säga att monogami är underförstått i ett förhållande om man inte kommit överens om annat.