Anonym (borderlina) skrev 2023-12-29 18:47:13 följande:
Grejen är att då tappar jag mamma med. För hon måste ta parti (hon kommer bli tvungen till det) och då blir det syrrans parti. Jag förstår det, jag är ju den mer stabile (Inte jämfört med en normal person, utan bara relativt). Var även så när vi växte upp trots att jag är yngst...fan pappa var bra på att hålla ihop, medla, kompromissa och göra alla lugna. Det gick aldrig så här långt när han levde.
Men ja kanske. Jag har ju brutit med dem tidigare en period. Fast väldigt annorlunda då.
Men jag funderar på om det inte vore bäst så. Tex. om jag vart där, syrran får en dålig period där hon kanske skär sig för att hon kanske triggats av mitt utseende så blir det jobbigt även för mamma. Så det hade kanske vart bäst att inte ha kontakt alls. Jag förstör mer än jag hjälper.
Daphodil skrev 2023-12-29 17:24:32 följande:
Hon försöker skjuta över ansvaret för hennes mående och liv på dig. Det enda du kan göra är att påminna henne om att det är hon som har ansvaret, ingen annan. Hon kommer nog inte må bättre förrän hon inser det.
Tack, ja, jag håller med. Nu var det min fästmans röst igen även på ditt inlägg:) Det är logiskt och rätt. Men jag har svårt med känslan av det, det känns som det hamnar på mitt ansvar.
Tukt skrev 2023-12-29 17:52:02 följande:
Om du mår dåligt själv och känner du gjort det du kan för henne, så bör du nog bara klippa av. Då har du gjort vad du kan. Annars är det liksom mer risk du blir medberoende i hennes destruktivitet.
Jag vill väldigt gärna att både mamma och syrran är med när jag gifter mig (nästa år) men med tanke på hur hon reagerade över att vi förlovade oss (blev suicidal) så är jag rädd för att det skall bli totalt kaos några dagar före. Jag vågar inte heller vädra det och säga snälla du kan väl sköta dig det är som en slags utmaning att spåra ur är jag rädd för.
Om din mamma är konflikträdd så kan du och hon ha kontakt som inte din syster känner till. Ni kan ses ute eller hos dig så inte din syster riskerar att storma in och ni kan prata i telefon.
I mitt fall bröt alla på min pappas sida av släkten med mig när jag bröt med honom. De tyckte att jag agerade omoraliskt det var hårt särskilt att förlora min farmor men jag hade inget val.