• Anonym (Granbarr)

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Din fru kör en repris på hur ert äktenskap sett ut under åren och samtidigt är detta en repris av att ingenting har förändrats , anledningen till er separation och skilsmässa finns kvar och är dessutom färska orsaker. 

Att gå tillbaka skulle bara ge er en  bedrägligt konstgjord andning med lite pirr och sex ett par månader.  Sen sitter bi där igen och retar eer på varandra och upptäcker att ingenting är förändrat. 

Du är inte skyldig gå tillbaka till henne bara för att hon tvekar. Tvärtom så kör hon ju fuslspel för att det funkar. Bara det skulle få mig att tappa respekt och verkligen förstå att detta inte är bra utan bara destruktivt i längden. Och väldigt elakt och egoistiskt. Och era barn hamnar i kläm av att inte veta hur det ska vara. Hur ska dom kunna ha en vettig relation med en pojkvän/flickvän om ni inte kan lära dom hur man ska bete sig? 

Krasst sett,  väx upp och ta konsekvenserna av era handlingar.  Slut betyder slut. 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Dearest) skrev 2023-12-30 10:43:50 följande:

Tack för alla inputs!

Jag är väl medveten om att en förälskelse är flyktig och att den inte vara för alltid oavsett vem. Det är också därför jag ändå är öppen för att hitta tillbaka till min fru. Jag älskar henne som sagt som person och att det finns en attraktion efter så många år säger något enligt mig. Det finns ingen jag har haft bättre sex med, även efter separationen. Det har ju dock skapat en svartsjuka hos min fru att jag legat runt efter separationen och hon är orolig att jag ska föredra någon 30-åring framför henne. Så sådana saker gällande tillit behöver vi bygga upp igen och även om vi båda har ambitionen att vara sitt bästa jag mot den andre så är det svårt att veta om vi klarar det. Är som att sluta röka eller vad som, viljan kan finnas men det är svårt att bli av med grundläggande personlighetsdrag och där är vi liksom olika. 

Så jag är rädd att vi snabbt återgår till gamla mönster. Dom tendenserna finns där redan även om vi dom senaste veckorna verkligen försökt anstränga oss och det har känts bra många gånger att vara tillsammans allihopa  Jag har sagt till min fru att jag vill ta det långsamt och börja om på nytt, se det som att vi dejtar. Detta skapar en osäkerhet hos min fru då hon vill känna att jag 100% är öppen för att hitta tillbaka.

Ibland kan det faktiskt vara så att hur kär man än är så håller det inte pga att man utvecklas åt olika håll och behöver olika saker och man upptäcker att det en dag inte funkar längre. Jag tror att det är där ni är just nu. 
    Och jag tror att ni båda fastnat i gamla minnen och harvar på i tanken att ni älskar varandra.  Men efter dessa år så måste ni ju också inse att detta inte fungerar. Det räcker inte med gamla minnen och en viss nivå på kärleken.  Det krackelerar ändå . Och kommer ni ändå tillbaka i gamla hjulspår efter vissa försök så är det ju ett bevis på att det nog inte var så viktigt ändå . Ni väljer varandra av gammal vana och för att det "ska" vara så. 
    Men ni har för länge sedan slutat välja varandra av rätt anledning. Det har blivit dysfunktionellt . 

Ska ni fortsätta tillsammans måste ni göra det av rätt anledning och verkligen VILJA det till 100% och vara beredd på att ändra era liv på flera punkter redan från dag 1 . Är ni det? Det tror inte jag. Att vara lite extra kärleksfull ett par veckor är ingen ansträngning och kostar ingenting.  Men lägg in lite krav samtidigt så blir det lite annat och visst börjar det gnissla då? 
  • Anonym (Granbarr)

Jag skrev längre bak i tråden och mitt svar försvann i bland andra inlägg du valde att kommentera.. men jag vidhåller fortfarande att ni skulle båda två tjäna på att göra slut på riktigt under en längre period och ha minimal kontakt och faktiskt få möjlighet att landa som varsin individ och kunna fatta vettiga beslut.

Som jag ser det är ni inne i nån form av dysfunktionellt förhållande som är mer toxic än nyttigt. Ni är så fastklistrade vid varandra så det har blivit ett beroende och medberoende i ert förhållande. Vilket bevisas än mer av det du skrev nyss om din uppväxt i ett alkoholisthem. Du har istället för alkohol blivit beroende och medberoende i ett förhållande . Beteendet är exakt detsamma. Du uppvisar samma tankegångar och argumenterande som en som sitter i ett missbruk. Och det gör du ju dubbelt upp dessutom med tanke på cannabis och detta förhållande.

Ni skulle behöva leva separerade minst ett halvår för avgiftning och lära er ta egna beslut utan påverkan av den andra. Och dessutom avgifta dig från cannabis. 

Ni kan fungera som föräldrar varannan vecka alldeles utmärkt ändå . 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-01-29 22:31:44 följande:
    Tack för att du skriver igen! 

Jag kan också känna att vi gjort ett misstag som inte tagit längre tid ifrån varandra för att verkligen känna efter hur det känns utan den andre. Vi har ju barn ihop och det är klart att man tvingas ha någon slags kontakt då, men vi har aldrig tagit mer än någon vecka eller några veckor som mest där vi inte setts eller haft minimal kontakt. Jag tror vi båda ångrar att vi så snabbt började träffa andra, även om det var ett försök i att befria sig från varandra, men jag tror det hade varit nyttigt om vi hade tagit åtminstone sommaren på oss att vara ifrån varandra utan att vi träffade andra och bara lät oss reflektera.

Det finns absolut toxic drag i relation till min fru, men det finns också positiva saker så klart. Nu låter det ju lite som att jag beskriver relationen till min mamma med. Att mamma var alkis och att pappa var aggressiv och att jag växte upp i en dysfunktionell familj har så klart satt sina spår, men jag tvivlade aldrig på att dom älskade oss barn och mamma var en sådan som ändå skjutsade till fotbollsträningar, var med på matcher, lät kompisar komma över och ha vårt hem som en frizon samt skötte sitt jobb. Ingenting är någonsin bara svart eller vitt. 

Och jag förstår vad du menar med att jag är både beroende och medberoende här. Mitt cannabisrökande har liksom varit en grej för mig som gjort att jag känt mig gladare, mer kreativ, snällare och så vidare. Ingen lyfter på ögonbrynet i min jobbbransch om någon röker cannabis, jag sköter mitt jobb, är en bra pappa och efter så lång tid så vet jag vart mina gränser går utan att jag ska bli passiv. Till skillnad från alkohol så är det ju inget fysiskt beroende utan mer psykiskt. Jag kan ta perioder där jag inte röker någonting och det känns inte som ett större problem för mig. Men nu kommer jag också bara med ursäkter precis som min mamma alltid gjort kring sitt alkoholmissbruk. Och allt detta förtjänar nog en egen tråd i sig i så fall. 

Det kan absolut finnas en sanning i det du säger att vi borde ta en lång period ifrån varandra. 
    Såklart det finns bra saker med din fru så är det för dom flesta men hur mycket är baserat på toxic och dysfunktionell känsla?  Även en kvinna som misshandlas av sin man kan genuint älska honom men i slutändan är det samma giftiga kärlek som också gör att hon inte lämnar honom.

Samma sak ser jag här när jag läser dina inlägg. Ni har ett typiskt beroendeförhållande och staplar ursäkter och bortförklaringar på hög istället för att konstruktivt gå isär och påbörja en avgiftning. 
    Krasst sett så ger ju ni era barn samma uppväxt som du själv haft. Dom har dessutom en pappa som missbrukar på riktigt. Det beteende kan aldrig nånsin vara okej nånstans. Du vet så väl dessutom vad cannabis gör med ens omdöme, det behöver jag knappast predika om... 

Det ni båda behöver är självinsikt . Nånstans tror jag att ni har det men ni har hittills lyckats bedöva det med att vara fullt upptagen med er komplicerade relation och haft en perfekt ursäkt just därför. 

Vad skulle vara så hemskt med att vara isär på riktigt ett halvår? Vad är det värsta som kan hända? 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-01-30 00:56:00 följande:
    Jag kan känna att denna berättelse beskriver min fru och mitt förhållande väldigt väl - evalottastiernholm.se/2019/11/16/nar-en-undvikande-och-en-ambivalent-ar-tillsammans/
    Jag förstår precis hur sånt fungerar men det är också en ursäkt för att slippa ta ansvar för det ni behöver göra för att ta er vidare. 
    Så länge ni dansar med varandra kommer ingenting se annorlunda ut.  
  • Anonym (Granbarr)

Ärlig fråga Ts: tror du verkligen flytta ihop igen kommer bli så underbart?  Eller är det bara ett sätt att enkelt slippa undan det egna ansvaret för relationen och helt enkelt bara är en del av den ambivalens och dysfunktionell relation du/ni  är van med? 

Jag kan se framför mig den dagen flyttlasset går och hur mycket tjafs och drama det blir dagar framåt med kartonger,  tavlor, vart ska ungarna sova och varför det inte är bäddat i sovrummet och jag är för trött för sex men somnar du blir jag arg.... och så försöker ni "lösa" det hela med sex tills ni båda "förvånat" inser ett par dagar senare att det inte löste nånting alls. 

Den självständighet du fått av att bo själv kommer vara nya orsaker till mer tjafs då din fru gissningsvis är både osäker och svartsjuk på den nya sidan hos dig som nu kommer synas väldigt väl när ni bor ihop. 

Du kommer snart ångra att du flyttade in igen. 

• Anonym (Granbarr)

Tillägg... Jag kan inte för mitt liv förstå varför ni båda två är så ovilliga att jobba på er själva och faktiskt rent konkret lösa era problem.  Vad är det som är så farligt med  att komma fram till en insikt? 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-14 10:09:29 följande:
    Jag är nervös inför att flytta ihop just utifrån det du säger. Blir orolig att vi ska hamna i den här loopen av evighetslånga diskussioner om småsaker som dränerar allt. Samtidigt så är det fint när allt är bra och vi kan hänga så mycket som möjligt hela familjen. Plus att vi har svårt att gå runt själva och flyttar vi ihop skulle vi plötsligt ha massa pengar över och skulle kunna köpa fritidshus. 
    Försök förstå det här : även i en våldsam relation finns många stunder av samhörighet,  fina minnen, familjehögtider etc som är precis som i vilken annan familj som helst.  Men problemet är att mannen från ingenstans slår henne..  när hon tänker på att hon borde lämna - vad är det tror du hon ser framför sig? Jo den fina julen då allt var underbart, fisketuren där dom hade så roligt och hans fantastiska matlagning hon älskar att både äta och vara åskådare till ... skulle hon lämna en sån fin och generös man? Klart hon inte gör... att han slår henne blir plötsligt sekundärt,  han är ju så fin...

Samma hos er. Ni blundar för den verklighet ni sitter i och kan bara lyriskt återge barnens tindrande ögon och stunder av utflykter.  Men allt däremellan då? 

Genom hela tråden har du återvänt till åtrå, lust och ert sex och att du är attraherad av henne. Men vart är kärleken och respekten? Efter dessa år borde du förstå att ditt mönster skulle göra dig attraherad även av en narcissist så länge hon är bra i sängen och är snygg.. att hon sen förstör ditt liv kommer bli oviktigt.  

Jag vet att ni gått i terapi och fortfarande gör men jag ser ingenstans rent konkret att något blivit bättre. Ja ni vet vad ni håller på med men ingen gör något försök att SLUTA göra det.  Du säger att ni blivit bättre på att förstå varandra men ändå fortsätter ni högst medvetet att såra och göra illa varandra trots att ni förstår att det är dåligt beteende. 
Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?