• Fjäril kär

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Anonym (Dearest) skrev 2023-12-30 10:50:03 följande:

Och ang den nya tjejen så är det svårt och vi båda kände nog att det fanns ett bäst före datum på våran relation. Hon är några år yngre och vill verkligen ha barn. Jag har svårt att se mig själv skaffa fler barn och känner mig obekväm i tanken på en annan familj. Så jag vill inte slösa ett par år av hennes liv och sen komma fram till att jag ej vill skaffa fler barn. Samtidigt så gav hon mig mycket som jag saknar hos min fru. Jag kände att hon var väldigt rolig, bekräftande och att vi kunde umgås på ett sätt som jag saknar med min fru. Det skapar också osäkerhet hos mig om jag verkligen är fullt så lycklig som jag kan vara ifall jag väljer att gå tillbaka till min fru

Jag skulle råda dig till att gå igenom skilsmässan , leva ett tag åtskilda och verkligen på varsitt håll gå igenom vad ni verkligen känner för varandra utan att vara uppe i varandra hela tiden. Ni behöver reda ut på varsitt håll era känslor och göra lite självrannsakan.  Skapa varsitt liv där ni inte har varandra som klister hela tiden för det är något som gör att ni inte kan tänka klart . 

Dra ner på kontakten mellan er och försök hitta er själva. Tiden kommer avgöra vad som händer med er. 
    En skilsmässa är inte hela världen- faktiskt.  Visar det sig att ni om ett år eller två inte kan leva utan varandra så kan ni alltid gifta om er. Ni kanske kommer underfunde med att ni ska vara skilda men särbo. Ni kanske lever i öppet förhållande . Eller hux flux träffar nån ny och blir kär, det kan ju likagärna vara hon som en kväll på krogen hittar nån hon blir vrålkär i ..  

Skilj er,  vad är liksom det värsta som kan hända? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-01-03 11:24:25 följande:

Tack för alla inlägg!

Jag känner mig väldigt ambivalent inför situationen. Egentligen borde jag vara glad. Att min fru ångrar separationen och säger att hon inte kan känna det hon känner för mig med någon annan är ju precis det jag velat höra hela tiden. Hon är redo att göra förändringar och säger själv att hon varit för hård mot mig. Jag är också villig att göra förändringar och visa att jag tar till mig av hennes perspektiv. 

Samtidigt finns det fortfarande en bitterhet kring hela separationen som jag tyvärr inte kommit förbi än. För min egen del så har hela grejen skapat mer osäkerhet än vad det gjort mig säker på att det ska vara vi för alltid. Innan separationen hade jag inte en tanke på att hitta någon annan eller annat. Nu känner jag mig till viss del sviken och all svartsjuka som varit emellan oss har skadat tilliten till varandra.

Jag känner att jag älskar min fru som person ändå men inte att jag är förälskad på det sättet. Det är så klart svårt att kräva det efter snart 15 år ihop, men det gör mig också osäker om det är så här jag ska känna resten av livet. Är snart 39 år, ska jag ha chans att hitta någon annan så är det väl typ nu. Att vara ihop 15 år till med min fru och sen gå skilda vägar när barnen är stora, då vet jag inte hur kul det är eller vad för status en själv har. Nu har jag haft det lätt för att få dejter och träffa andra och det har så klart också skapat en känsla av att jag kanske kan hitta något som känns ännu bättre. Inte att jag vill ligga runt, det gjorde jag under sommaren och det gav mig inte speciellt mycket. Mer att jag kanske kan hitta någon annan som kan få mig att känna mig 100% hel med. 

Jag vill nog inte ha en ny familj eller skaffa fler barn. Men tänker att varannan vecka-livet till viss del är skönt. Jag är pappa en vecka och sen kan jag ha skoj, träffa kompisar och ha tid att hitta på saker med någon ny den andra veckan. Men också, tänk om jag inte hittar någon bättre än min fru och hon i sin tur skaffar en annan. Då bränner jag broarna.

Vill försöka vara snäll mot mig själv och ge det tid och inte stressa men det är svårt när jag känner en känslomässig press från mig själv att komma fram till ett beslut. 

Jag skulle råda dig att lyssna på dig själv . Du radar upp många aspekter kring varför det inte längre fungerar med din fru och varför det inte heller kommer fungera i fortsättningen. 

På vilket sätt skulle din fru vara den bästa partnern   när du i samma andetag klart och tydligt inser att hon inte längre är ett alternativ att leva med? 

Din flickvän du haft har ju också fått dig att inse att det finns kvinnor du kan bli kär i, eller hur?  

Och stanna till vid det du skriver om att vara snäll mot dig själv.. vad är det för snällt att stanna i en dysfunktionell relation du vet inte längre är ett alternativ?  Varför är hennes känslor viktigare än dina? - det är ju inte heller snällt... 
  • Fjäril kär

En bra sak att reflektera över för er båda två är ju om ni kämpar mot samma mål och om ni gör det av rätt anledning?   Jag är tveksam. 

Är ni båda 100% beredd på att göra vad som krävs av er i form av ansvar och konsekvenser för att komma vidare? Och klarar ni av att stå upp för det? 

Jag är inte så säker på det. 

• Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-05 10:11:00 följande:

Jag har konkretiserat en tidsram för mig själv. Tänker att jag ger det till slutet av mars eller april utan att sätta något specifikt datum. Tills dess vill jag att våran relation ska bli bättre annars så vill jag att vi skiljer oss. 

Där måste jag kunna vara sann mot mig själv.

För mig handlar det om att jag vill att våran relation ska vara mer positiv än negativ. Jag upplever att vi lägger så mycket energi på att diskutera negativa saker att det inte är kul. Det handlar om småsaker som bildar en helhet där jag känner att det blir för mycket. 

Min upplevlse är att våra diskussioner i 8 eller 9 gånger av 10 berör negativa saker. Senast att min killkompis hängde med mig hem på efterfest efter att vi varit ute i lördags. Vi stack hem till mig, åt nattmat och kollade på TV. Min fru blir besviken att min kompis inte kom ut till oss lika mycket när vi bodde ihop. Hon ser det som att det är något fel på henne eller barnen då, medan jag försöker förklara att det nog mer handlar om att det är enklare att hänga när det bara är han och jag och det inte finns andra att ta hänsyn till mitt i natten. Min fru var svarsjuk för att jag skulle gå på en konsert i lördags och se en artist som hon vet att jag och den andre tjejen sett tillsammans och som vi båda gillar. Hon reagerade på något min terapuet sagt i terapin och som hon inte tyckte jag tog avstånd ifrån. Att jag berättat för henne om att min kompis tjej sagt att hon aldrig skulle läsa hans SMS:a och att jag då framhäver henne som perfekt. När jag sedan försöker bekräfta att jag ser problem i min kompis tjejs beteende med så är reaktionen ?LOL, det vet jag ju att hon inte är perfekt. Det har jag ju sagt hela tiden?. Som att jag påstått något annat. Det finns massa exempel. Det är alla småsaker i sig men tillsammans bildar det en helhet där jag känner att jag måste förklara och försvara mig så ofta. Vilket skapar frustration hos mig och där jag känner att det är energikrävande. 

Jag tog upp detta min med fru igår och förklarade hur jag ser på det och att jag vill att våran relation mer ska handla om positiva saker och att jag annars inte vet om jag vill. Hon tolkar det som att jag helt ger upp, blir ledsen och känner att det är hennes personlighet jag ifrågasätter eller att hon inte räcker till. Vilket för mig inte stämmer. Och hon blir osäker på mig och vill inte vara i limbo säger hon. 

Jag upplever ju att våra tjafs oftast bottnar i det att hon är missnöjd, inte att JAG är missnöjd. Jag vill bara känna att jag kan slappna av i relationen och sänka garden. När så mycket av diskussionerna handlar om negativa saker så tar jag det som anklagelser mot mig och känner ett behov av att förklara mig. Min fru höll inte med om att diskussionerna i sig är negativa. Det kan säkert ha med våra mönster att göra, att jag har väldigt svårt för konflikt och därför drar mig undan eller känner mig anklagad, och jag tror inte det är någon enskild persons fel. Min fru har logiska resonemang kring varför hon kan uppleva en situation på ett visst sätt och jag kan många gånger förstå hennes perspektiv. Det kan mycket väl vara så att våra mönster bara inte klaffar. 

Det jag menar med positiva saker är också inga stora saker känner jag. Jag kräver inte att hon ska ändra hela sin personlighet och plötsligt bli en skojfrisk clown för min skull. Men att vi kan dela posivitva saker, typ något klipp vi sett eller något roligt vi hört eller så vidare. Inte bara snacka jobbiga saker. Att vi kan umgås ihop mer. Igår spelade vi UNO med barnen och det var en stund jag verkligen uppskattade. Mer sådana saker liksom, snarare än att allt måste vara så allvarligt och komplicerat hela tiden. För det orkar jag nog inte med och vill inte ha det så. 

Det här är bra och det gör att mina frågor inlägget ovanför verkligen kommer till sin spets. Nu får du testa i praktiken hur det faktiskt ligger till. Framförallt så kommer frågan upp om du klarar av att stå för detta och verkligen i slutändan tar konsekvenser av att du ställt krav och håller  din deadline.? 

En annan sak jag tänkte som är bra att poängtera är att ni båda måste bli bättre på att ta ansvar för er egen lycka. Sluta var varandras peoplepleaser och istället ta eget ansvar för lycka. Hon har ett ett eget ansvar att förändra sitt liv så hon är nöjd och lycklig - det är inte din uppgift. Du har eget ansvar att förändra ditt liv så du är nöjd - det kan aldrig vara hennes ansvar.   Ja i en relation har man ett visst ansvar gentemot varandra men den är faktiskt sekundär. I första hand måste ni var och en ta eget ansvar för ert vuxna liv. Kan vara värt att testa fram till din deadline. Vad var och ens lycka består av där får ni ta ansvar för själv att ta reda på. Men jag tänker mig att det just nu behöver handla om gränser mot varandra.  - vilket i sig hänger ihop med min första fundering. Om din tanke om deadline ska funka måste ni ta ansvar för ert eget liv och stå för det. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-10 09:31:18 följande:
    Det går bra faktiskt! Jag tycker senaste veckan har varit väldigt bra mellan mig och min fru. Vi har pratat mycket om hur jag ser på det och hur jag vill att våran relation ska vara, dvs att jag vill att den ska vara positiv och att relationen ska ta fram det bästa hos oss och inte det värsta som varit tendensen innan. Min fru har visat förståelse och håller med mig i allt säger hon. Hon har på riktigt verkat ta till sig och har ansträngt sig i sin kommunikation och vi har haft fina ögonblick ihop senaste veckan. 

Nu har vi lagt upp det som så att jag är hos henne på tisdagar plus onsdagar och så sover jag över i min dotters säng. Då är jag med i morgonbestyren på onsdagsmorgon och torsdagsmorgon. För att få känna lite på vardagen igen. Sen försöker vi få till en kväll på helgen tillsammans iallafall, som ikväll då vi ska se Mellon hela familjen. Jag och min fru har även börjat kolla på Love Is Blind ihop. Sådana småsaker ger mig ändå mycket och få mig att känna att det visst finns något mer än bara attraktion. 

Skilsmässa är inget måste för mig om vi faktiskt får det att fungera. Jag vore jätteglad om vi kan få det att funka och jag kommer absolut gå in i detta helhjärtat och med ärliga intentioner. Men som du sagt innan så är mitt förhandlingsläge gott och jag känner mig trygg i att jag kan våga vara ärlig mot mig själv.

Blir våran relation inte positiv så är jag faktiskt villig att avsluta det och att jag vågar uttrycka det gentemot min fru och att hon visar förståelse kring det är mycket positivt tycker jag. Sen gäller det att vi fortsätter jobba med allt så klart. 
    Låter bra. Se bara till att det inte går för snabbt framåt bara för att det känns bra. Stanna upp i det som är bra och låt det få vara så och utmana den känslan. Är det bra för att ni genuint anstränger er eller är det bra för att ni spelar ett spel och skyndar fram (dvs panik-undviker skilsmässa) ? 
    Om möjligt,  stanna kvar i det bra ända tills det nästan börjar krackelera i vardag innan ni går vidare till nästa steg.  Utmana er där. 
    Att laga det som är trasigt kommer ta månader och år och är inget som lägger sig efter några veckors övernattning och lite sex. 
    Lura er inte själva här så ni hamnar i nya dåliga spiraler och flytta inte ihop på det närmaste året minst.
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-10 10:18:20 följande:

Tack för omtanke! Jag håller med dig i det du skriver. Jag känner absolut ingen stress egentligen och jag vill också ta det långsamt. Min fru är dock ivrig att ta ett beslut och att vi ska flytta ihop igen. Har sagt att jag vill avvakta fram till slutet av våren innan jag kan avgöra något. Sen kan man ta det i långsam takt efter det med allt vad att säga upp lägenhet osv skulle innebära i så fall. Det skulle så klart vara en klar ekonomisk fördel att flytta ihop igen, vi skulle helt plötsligt ha massa pengar över istället för att knappt gå runt som nu.

Men våra negativa mönster finns kvar och när det hettar till så kommer dom fram. Dock att vi båda lärt oss kontrollera det mer och själva vara medvetna om dom. Men den förändringen tar längre tid än en vecka och jag vill vara säker på att vi inte bara anstränger oss en period för att sedan falla tillbaka så fort vardagen är tillbaka. Precis som du säger. Vi får se hur det utvecklas. 

Jag hoppas du står på dig och saktar ner takten . Du har ju trots allt ställt både ultimatum och en deadline.  Se till att du står för det nu när din fru rusar iväg. Fall inte för misstaget att gå tillbaka att bli  hennes peoplepleaser som vi pratade om högre upp ..  anledningen till att ni separerade finns faktiskt kvar ,det får ni inte bortse ifrån. 
    Just därför jag ger rådet att stanna kvar och utmana er själva i detta istället för att skynda till nästa steg och nästa steg . 
    Praktiska saker som ekonomi osv får aldrig vara en ursäkt för att ha bråttom eller strunta i varningsklockor som du ju ändå är medveten om att dom finns kvar. Lyssna på dom istället och bromsa. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-11 19:41:28 följande:
    Ja, absolut. Bra reflektion! Jag kan också känna att det går lite väl snabbt, barnen har börjat påpeka saker med. Min son sa idag typ " Jag vet inte om ni är ihop eller inte. Ni har ju gjort slut men ni hänger ofta som att ni inte gjort slut". Vet inte hur jag ska tänka kring det. Nu har vi setts 3-4 gånger i veckan. Det kanske är för mycket jag vet inte, samtidigt så har det varit trevligt och vi har båda kunnat gå hem till sig själv efter middag och lite mys med barnen. Det ger mig mycket att se barnen så glada, som igår när vi skulle se Mellon ihop. Samtidigt så vet jag som du säger att våra mönster finns kvar och det krävs mer än en vecka för att verkligen komma någonstans. 
    Jag påpekade nån sida bakåt att ni har valt att separera av en orsak och att den orsaken måste få ta sin plats och jobbas på. Inte glömmas bort och gömmas bort. 

Dra nytta av att ni har separerat och ta fasta på att ni måste jobba på varsitt håll för att överhuvudtaget kunna ha en chans att reflektera och kunna jobba på er själva. 

Att ständig ses och höras ger inte den möjligheten utan då är ni tillbaka i det dysfunktionella mönster som istället är medberoende.  Hamna inte där igen. 

Hur ska ni ens få chans att tänka själv om ni hela tiden påverkar varandra och påverkas av varandra?  Hur ska ni då kunna veta vad ni vill på riktigt?  Det är ju i allra högsta grad ett osunt beteende. 

Om din fru har bråttom så våga ifrågasätta det.  Vad tror hon att hon missar med att sakta ner? Kom ihåg vad jag sa om ert eget ansvar för ert egna liv...

Kom ihåg att det är barnen som betalar priset för om det går för fort....
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-11 20:37:30 följande:

Ja, absolut. Jag förstår vad du menar. Hur ofta är rimligt att ses tycker du? Eller hur lång tid ifrån varandra? Hur ska vi förhålla oss till varandra tycker du?

Nu har vi ju fortfarande majoriteten av dagarna isär typ, eller hälften hälften iallafall. Jag tycker det är svårt att känna efter om vi inte heller utsetts för varandra liksom. Vi hade en period på en månad eller två där vi inte hördes av knappt. Det var en period där hon dejtade en annan och jag mest gick runt i någon slags förvirring och hade bestämt mig för att försöka jobba upp mig själv istället för att söka tillfällig bekräftelse hos andra. Jag försökte jobba mycket med acceptans då och gjorde olika övningar. Jag kände stark saknad efter min fru  och det var en jobbig tid för mig. Sen kände jag att jag lyckades acceptera allt ändå och kort därefter träffade jag den andra tjejen och typ samtidigt tog det slut mellan min fru och hennes dejt. Då var det som att jag gick vidare på många sätt.

Jag går i terapi, försöker reflektera kring allt, skriva av mig hos kompisar och som i detta forum. Försöker förstå mina egna mönster och vågat prata öppenhjärtigt med min mamma om hela vår barndom och hennes förfall osv. Vågar konfronterar min chef exempelvis som jag tidigare tyckt är obehaglig i sin stil. Jag känner att jag personligen faktiskt kommer framåt. Huruvida det samma gäller min fru kan nog mest hon svara på. Jag upplever att hon försökt ändrat på mycket av det jag tagit upp, ex att inte kolla i min mobil, att inte dra kortet om att lämna relationen så fort det blir tjafs, att vi ska vara positiva mot varandra. Det kräver mer arbete det förstår jag med och jag känner att vi självklart behöver ge det tid. 

Det är exakt det där som händer med era känslor när ni är isär från varandra som ni måste våga stanna i och bemöta.  Våga utmana den känslan . Vad består den av? Bryt ner det i små delar och reflektera över vad det handlar om. 
    Ni har trots allt ett äktenskap som i mångt och mycket är dysfunktionellt och handlar om medberoende och det måste ni ta tag i.  Jag som ser detta utifrån ser att det är dessa bitar som gör att ni har för bråttom.  Det dåliga mönstret och dom röda flaggorna lockar förföriskt och får er att tro att ni missar något.

Ni behöver tid isär för att helt enkelt bryta ovanor och sluta ta  dåliga beslut. Ni behöver nyktra till och avgiftas från dom bitar som är giftiga. 

Ni är separerade och låt det få vara så. Sätt gränser och framförallt håll dom. Det är en bra övning att testa hur seriöst ni tar det innan det blir tjat, gnäll och manipulation för att det är för sällan...  Vill ni äta middag tillsammans så gör det men max 2 ggr i veckan. Ingen övernattning.  Alls.  Håll ner sms och samtal till minimum och praktiska saker.  Ligg inte med henne. Alls.  Jag ser på ert sex som ett solklart exempel på manipulation och giftigt beteende som grumlar ert omdöme. Sexet är ju ett sätt för henne att styra dig via sin svartsjuka . Hon hoppas ju att sexet ska göra att du varken orkar eller vill ha nån annan. Hon spelar på sexet för att få som hon vill. .. min gissning är att hon har bråttom för att hon nånstans i sin svartsjuka är rädd för att det finns nån annan som kan ta dig. Gå inte på det. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-15 18:10:18 följande:

Det var jag igen...

Jag och min fru tog en skogspromenad imorse. Vi pratade om vår relation och allt igen. Hon frågar mig vad jag vill med oss och vad jag önskar. Jag sa det jag sagt innan att jag inte riktigt vet, att jag inte vet än om vår relation skulle vara bättre ihop som partners eller som föräldrar bara. Att vi fortfarande har en massa att jobba på innan jag kan känna mig säker. Men att jag villl försöka. Hon blir jätteledsen och känner återigen att jag tvekar vilket skapar osäkerhet hos henne. Hela dagen har sedan handlat om att hon inte orkar fortsätta kämpa och öppna sig så länge jag är tveksam. Att hon bygger upp sin mur mer och mer för varje tvekan från mig. 

Jag kan absolut förstå hennes reaktion och att det måste vara jobbigt för henne att känna min tvekan. Hade det varit tvärtom och jag till 100% velat hitta tillbaka medan hon i sin tur uttryckt tvekan, så hade jag säkert reagerat liknande. Men jag tror också vi tolkar frågan olika. Hon menar att jag ska utgå ifrån hjärtat och vad jag hoppas på ang oss. Men för mig går inte det ihop så länge hjärnan forfarande ser utmaningar. Att jag inte vågar slappna av så länge jag känner att vi inte kommit bort från det som skapade problem innan. 

Några tankar hur en kan förhålla sig här? Jag vill ju våga vara öppen och transparent med min fru, ett problem innan som vi haft är ju just det att jag varit konflikträdd. Att jag nu försöker möta det och våga säga obekväma saker och vara öppen, istället för att undvika det och då riskera en större konflikt senare. Men att hennes reaktion då blir så negativ gör att jag också att jag drar mig för det. Även om jag vill vara sann mot själv och tänka att jag bara kan ta ansvar för mina egna känslor här.

Jag undrar också om det är mitt egna undvikande mönster som får mig att känna tvekan så fort min fru vill ha besked eller kommer vidare i relationen. Att exemplevis min rädsla för att bli sårad får mig att bli ambivalent fast jag egentligen vill komma nära? Tanken på att min fru går vidare och träffar en annan kan så klart också vara obehaglig.  

Jag tycker det är bra att du uttrycker din tvekan för det är ju sanningen. Hur ska du kunna vara säker med så mycket att jobba på?
    Hon begär det omöjliga här och bara det skulle få mig personligen att tveka ännu mer. 

Att jobba på sina brister och sina problem innebär ju också möjligheten att ni kommer ut på andra sidan och inser att nej det här är inte värt det och vi skiljer oss. Har ni ens diskuterat den insikten? Att jobba på något innebär ju inte per automatik att ni är lyckliga och och gifta. 

Att uttrycka tvekan är ju också ett sätt att jobba på gränsdragning och att stå upp för sig själv. Du TYCKER ju så här. Det finns skäl till att ni är i den sitsen ni är och det kan ni inte bortse ifrån. Nu måste du kunna stå för det du tycker. Hålla din deadline. 

Hon har ansvar för sitt eget liv. Återigen, fastna inte i fällan med att vara hennes peoplepleaser.  Då kommer ni ingenvart. 

Klart att det efter alla år är jobbigt att se varandra ledsna , konstigt vore annars. Men just därför känner ni varandra tillräckligt mycket för att inte köpa skitsnack och manipulation . 

Denna reaktion från henne och delvis även din ambivalens gör att jag ännu en gång tycker att att ni måste ta en paus ifrån varandra.  Ni är så ihopsmetade på vissa punkter att era röda flaggor snarare är välbekanta lockelser.  Ni triggar faktiskt varandra till den dans ni har med era mönster. Ni måste bryta det och ha självinsikt nog att förstå att det är något dåligt. 

Sluta ha dåligt samvete för att du reagerar sunt och faktiskt har kommit så långt i jobbet med dig själv. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-15 18:10:18 följande:

Det var jag igen...

Jag och min fru tog en skogspromenad imorse. Vi pratade om vår relation och allt igen. Hon frågar mig vad jag vill med oss och vad jag önskar. Jag sa det jag sagt innan att jag inte riktigt vet, att jag inte vet än om vår relation skulle vara bättre ihop som partners eller som föräldrar bara. Att vi fortfarande har en massa att jobba på innan jag kan känna mig säker. Men att jag villl försöka. Hon blir jätteledsen och känner återigen att jag tvekar vilket skapar osäkerhet hos henne. Hela dagen har sedan handlat om att hon inte orkar fortsätta kämpa och öppna sig så länge jag är tveksam. Att hon bygger upp sin mur mer och mer för varje tvekan från mig. 

Jag kan absolut förstå hennes reaktion och att det måste vara jobbigt för henne att känna min tvekan. Hade det varit tvärtom och jag till 100% velat hitta tillbaka medan hon i sin tur uttryckt tvekan, så hade jag säkert reagerat liknande. Men jag tror också vi tolkar frågan olika. Hon menar att jag ska utgå ifrån hjärtat och vad jag hoppas på ang oss. Men för mig går inte det ihop så länge hjärnan forfarande ser utmaningar. Att jag inte vågar slappna av så länge jag känner att vi inte kommit bort från det som skapade problem innan. 

Några tankar hur en kan förhålla sig här? Jag vill ju våga vara öppen och transparent med min fru, ett problem innan som vi haft är ju just det att jag varit konflikträdd. Att jag nu försöker möta det och våga säga obekväma saker och vara öppen, istället för att undvika det och då riskera en större konflikt senare. Men att hennes reaktion då blir så negativ gör att jag också att jag drar mig för det. Även om jag vill vara sann mot själv och tänka att jag bara kan ta ansvar för mina egna känslor här.

Jag undrar också om det är mitt egna undvikande mönster som får mig att känna tvekan så fort min fru vill ha besked eller kommer vidare i relationen. Att exemplevis min rädsla för att bli sårad får mig att bli ambivalent fast jag egentligen vill komma nära? Tanken på att min fru går vidare och träffar en annan kan så klart också vara obehaglig.  

Jag tycker det är bra att du uttrycker din tvekan för det är ju sanningen. Hur ska du kunna vara säker med så mycket att jobba på?
    Hon begär det omöjliga här och bara det skulle få mig personligen att tveka ännu mer. 

Att jobba på sina brister och sina problem innebär ju också möjligheten att ni kommer ut på andra sidan och inser att nej det här är inte värt det och vi skiljer oss. Har ni ens diskuterat den insikten? Att jobba på något innebär ju inte per automatik att ni är lyckliga och och gifta. 

Att uttrycka tvekan är ju också ett sätt att jobba på gränsdragning och att stå upp för sig själv. Du TYCKER ju så här. Det finns skäl till att ni är i den sitsen ni är och det kan ni inte bortse ifrån. Nu måste du kunna stå för det du tycker. Hålla din deadline. 

Hon har ansvar för sitt eget liv. Återigen, fastna inte i fällan med att vara hennes peoplepleaser.  Då kommer ni ingenvart. 

Klart att det efter alla år är jobbigt att se varandra ledsna , konstigt vore annars. Men just därför känner ni varandra tillräckligt mycket för att inte köpa skitsnack och manipulation . 

Denna reaktion från henne och delvis även din ambivalens gör att jag ännu en gång tycker att att ni måste ta en paus ifrån varandra.  Ni är så ihopsmetade på vissa punkter att era röda flaggor snarare är välbekanta lockelser.  Ni triggar faktiskt varandra till den dans ni har med era mönster. Ni måste bryta det och ha självinsikt nog att förstå att det är något dåligt. 

Sluta ha dåligt samvete för att du reagerar sunt och faktiskt har kommit så långt i jobbet med dig själv. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-04-24 23:47:46 följande:

Det har ju nu gått ungefär den tiden som jag gett mig själv, men jag känner mig fortfarande ambivalent till relation med min fru. Överlag tycker jag det har funnits saker som gått framåt. Jag har märkt att min fru anstränger sig i att möta det jag önskar, samtidigt så är det väldigt svårt. 

Svartsjukan hos min fru har minskat men finns fortfarande kvar. Hon har inte kollat min mobil på ett par veckor men har innan dess haft en tendens att snoka igenom. Jag har inte haft kontakt med andra alls egentligen men det har hänt att gamla dejter hört av sig. Jag har då bara svarat trevligt och sagt att jag försöker med min fru igen. Men hon känner sig ändå misstänksam.

Häromveckan fick hon för sig att jag stuckit in till stan mitt i natten och bara lämnat allt med lampor och dator på etc. I själva verket hade jag somnat i vår sons säng när jag nattade honom och det hade hon inte märkt. Så hon trodde att jag bara stuckit. Hon ringde flera gånger och skickade sms och frågade vad fan jag höll på med och att hon inte kan se en framtid med mig i detta läge. Hon märkte på morgonen att jag somnat i sonens säng och inte alls stuckit och blev så klart skamsen och bad om ursäkt. 

Hon kan ofta bli väldigt arg över vad jag anser är småsaker. Förra veckan behövde jag hoppa in för att hålla i träning med min sons fotbollslag. Han provtränar egentligen med ett annat lag och jag har sagt att jag vill avveckla mitt engangemang som tränare och att jag inte vill fortsätta träna hans nuvarande lag om inte han är med. Detta har jag tagit upp med klubben och allt med. Men min fru blir sur att jag ändå ställer upp eftersom det går ut över henne anser hon. Hon hade möte på jobbet förra veckan och jag sa att jag kunde ta med alla ungarna till träningen om det är så. Men hon tyckte det var oschysst av mig mot våra andra barn om dom ska behöva hänga med och jag hade redan förstört hela hennes dag sa hon. Så hon kom och hämtade dom ändå. Hon skriver då i affekt saker som ?fuck you?, att jag är självisk, känslokall mot våra andra barn osv. 

Det är mycket liknande saker som det med träningen som vi hamnar i tjafs om. Idag frågade jag vem skulle ta hunden på morgonen och då hamnar vi i tjafs kring det eftersom hon anser det bestämt att jag ska ta honom på onsdagar. Mycket småsaker som detta leder till frustration.

Jag förstår att jag kan framstå som opålitlig och att det kan vara jobbigt för henne om jag ändrar info eller liknande. Men jag uppskattar verkligen inte att hon blir så upprörd och det känns som att om vi flyttar ihop så kommer det bara blir mer sådana saker. 

Jag irriterar mig mycket på saker med, små kommentarer som när jag kom med ungarna häromdagen. Vår yngsta hade jag tagit på hans fodrade regnjacks o mössa och han satt i vagnen med filt över sig. Mellan mitt och min frus hus är det kanske 30 sekunder att gå. Ändå är det första hon säger ?oj vad lite kläder du har satt på honom?. Det sades i förbifarten och säkert inget min fru la större vikt vid. Men för mig skapar det frustration för att jag återigen känner mig anklagad.

I dom bra stunderna så är det bra. Jag älskar att se ungarna glada, det är lättare att ta hand om dom om man är två, jag och min fru har bra sex, vi kommer överens för det mesta och jag kan uthärda även dom dåliga stunderna. Samtidigt så finns hela tiden känslan att det kanske finns något annat, att jag och min fru är för olika i personlighet och att jag inte vill tillbaka till något där jag känner mig ifrågasatt och anklagad för saker. 

Hur är det för er? Hur ofta tjafsar man i ett förhållande? Jag har hellre ett förhållande där det finns både positiva och negativa känslor mer än inga känslor alls. Men samtidigt så tänker jag ibland att jag vill ha det förhållande som vi har nu när det är bra fast att vi bara är föräldrar och att vi inte har en kärlekshistoria. Känns som det skulle vara lättare. Samtidigt vad är det jag vill ha? Skulle gräset vara grönare liksom?

Ni dansar fortfarande er destruktiva dans utan viljan att ta er därifrån.  

Ni vill inte vara där ni är någon av er men samtidigt är Ni inte varken intresserad eller villig att göra vad som krävs av er för att bryta mönstret. Alla försök är fortfarande inom ramen för det destruktiva ni har försökt med i flera år. 

Ni kommer inte vidare om ni inte är villig att ta konsekvenserna av er dans.  Där är ni uppenbarligen inte.  
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-04-25 13:08:14 följande:
    Ja, jag känner igen mig i det. Ju mer vardag saker blir desto mer känns relationen som den var innan separationen. Men hur ska vi göra? Vilka konsekvenser syftar du på?
    Framförallt syftar jag på det faktum att ni aldrig har separerat. Du har bytt adress. Men i övrigt är egentligen ingenting förändrat. Allt är som vanligt. 
    Där måste ni börja. 
    Självinsikt. Självrannsakan.  Sluta med alla tusen ursäkter. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-05-13 12:41:50 följande:

Jag har nu nog kommit till en punkt där jag känner att jag inte vill fortsätta relationen med min fru. Vilket så klart ändå känns jobbigt och jag är rädd för beslutet med.

Min mamma var på besök i helgen. Relationen mellan min mamma och min fru är otroligt ansträngd. Min fru hatar min mamma i stort sett och menar att min mamma traumatiserat henne. Min mamma är alkoholist och har tidigare kommit upp på besök och eftersom hon bor i en annan stad än oss så har hon även sovit över. Jag har förståelse för att mamma betett sig gränslöst emellanåt och att jag satt mammas känslor och hennes rätt att träffa barnbarnen framför min frus behov. Där har jag bett om ursäkt och verkligen kommit till insikt och jag har pratat med mamma om detta och hon håller med att hon gjort fel. 

Jag har inte träffat mamma sedan julen 2022. Har sagt att jag inte vill att barnen ska träffa henne under negativa omständigheter och har därför valt att inte åka till henne på besök eller så vidare. Nu har hon en period ansträngt sig mycket och har sökt hjälp för sitt missbruk även om hon inte är helt nykter. 

Jag sa att hon kan komma upp en helg när jag inte har barnen utan då dom är hos min fru. Så kan jag och mamma träffa dom dagtid men att dom sover hos min fru. Jag och min fru kom överens om att jag skulle ha barnen torsdag och fredag mellan kl 11 - 19 så dom kan träffa farmor. Barnen vill träffa farmor och dom var väldigt peppade. 

Jag upptäcker sen att jag har kundmöte på jobbet kl 10 på fredagen och att jag inte kan hämta barnen förrän kl 12. Jag frågar då om vi kan lägga en timme på lördagen för en fika istället eftersom min fru även ville ha dom redan från kl 18 på fredagen sen. Jag vill mena att jag bara framförde en fråga i förbifarten men min fru tog det som att jag vill ändra vårt kontrakt och att jag är respektlös och manipulativ. Detta ledde till en ändlös diskussion på chatt kring hur jag är hal och inte respekterar henne osv. Där hon vill ta ut skilsmässa och avboka semesterresan vi precis bokat.

Min mamma har skött sig jättebra hela helgen och barnen var glada att se henne. Vi åkte till lekland på torsdagen och shoppade i centrum på fredagen. Min fru erbjöd till och med barnen att sova över hos mig på fredagen. Detta helt på eget bevåg och det var någonting jag inte ens hade tänkt eller frågat om. För att hon inte ville straffa barnen sa hon. 

Men ändå handlar diskussionen om att jag är respektlös och att hon inte kan lita på mig och hur hon är traumatiserad av mamma. Där känner jag återigen att det spelar ingen roll vad jag gör, allt blir bara fel. Jag hade förstått om jag faktiskt brutit mot överenskommelsen, men barnen var hemma i tid hos min fru och mamma har skött sig. Jag vet inte om jag orkar och tänker att det kommer bara fortsätta så här, där jag upplever att jag hela tiden blir anklagad och hon känner sig felbehandlad och missnöjd. Samtidigt skriver hon idag att hon vill försöka lösa allt. 

Förlåt om jag är lite krass och bitsk nu men kommer du kunna hålla det ? Att avsluta? 
    Eller kommer du fortsätta dansa er destruktiva dans för att det nånstans är det "bättre" valet än att ta konsekvenserna av att stå på dig om skilsmässa?  

Mycket av det du beskriver här är ju trots allt saker du vet inte fungerar och lovat att bryta och förbättra men fortfarande gör ni samma sak idag som för ett halvår sedan. Du har av olika skäl valt att inte ta dom bättre valen som du vet att du borde gjort då. Nu vet du vad du borde gjort redan då  men har du självinsikt nog att bryta helt denna gång? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-05-13 15:32:06 följande:
    Jag förstår dig och helt ärligt så känns det läskigt. Jag vet att min fru inte kommer vilja ha någon kontakt med mig isf på ett bra tag. Jag vill ju oavsett att vi ska ha en bra relation, där vi kan ses och umgås som en familj oavsett. Men jag tror det kommer vara för svårt för min fru att acceptera. Vilket så klart skrämmer mig.

Samtidigt så känner jag att hon har ett val här, om jag är så respektlös och hal som hon säger så bör hon inte vara kvar i relationen heller. Och väljer hon att stanna så tycker jag inte att hon har rätt att vara så missnöjd, för då tar hon aktivt rollen som offer. Jag tvingar inte henne till att vara ihop med mig och jag vill inte ha en relation som är negativ.

Nu är det som att jag är medberoende till hennes missnöje. Där jag tassar på tår, inte ger konsekvenser (har sagt att jag inte accepterar hoten om skilsmässa ex) och ska finna mig i saker bara. Jag känner att jag förvägras mina känslor och min sida av saken hela tiden för säger jag något annat än vad hon tycker så är jag manipulativ. 
    Jag tror att du kommer till en början få  tänka om vad gäller att umgås som familj. Det är där det blir tankevurpa och dikeskörning och läge för missförstånd.   Och kanske är det därför vissa saker skiter sig mellan er just nu? 
    Nånstans långt framåt i tiden kanske ni kan närma er en vuxen relation utifrån att ni är föräldrar och ska kunna fira skolavslutning och födelsedagen ihop. Men dit är det jävligt långt. Det kanske inte händer förrän tidigast om 1 år.. 
    Just för att ni idag har så dysfunktionell relation att allt prat om familjesaker bara gör att ni aldrig kommer separera på riktigt.  

Du måste Nånstans förstå vad det innebär att slut är slut. Att förstå vad en skilsmässa innebär i skyldighet och rättigheter.  
    En skilsmässa innebär att man inte kan kräva sin rätt som familj för den finns inte längre. Man ska samarbeta och hålla god ton och kunna vistas i samma rum men något annat är hon inte skyldig att göra. Hon är inte skyldig att fira jul med dig och du kan inte kräva att äta påskmiddag och åka på semester ihop.  Man kan önska och jobba framåt mot ett sånt mål men det är något annat.
     Men helt ärligt är ju det bara en ursäkt att fortsätta er relation. 
    Ni måste kunna släppa varandra och skapa egna liv helt utan varandra och hålla föräldraskapet på en strikt affärsmässig nivå med egna fasta regler för barnen.  Iallafall så länge ni har en toxic relation som ni har nu. 

Samarbete är bra men ni kanske behöver stanna upp och fundera på varför det är så viktigt att fortsätta som familj om ni ändå ska skiljas. Varför är det så svårt att släppa taget?  

En skilsmässa skulle ju ge barnen en bättre relation med sin farmor tex  om dom kan träffa henne tillsammans med enbart dig och känna sig trygg med att slippa drama från mamman.  Och mamma kan å sin sida åka med barnen själv  på sin  semester till sin släkt och få lugnet utan tjafs med dig . 

Rent krasst, att hålla på rätten som familj gör det jäkligt svårt för en eventuell ny partner att kunna hitta sin plats där . Vilket från min sida känns som ett sätt att pinka revir .. kontrollbehov.  Svartsjuka? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-07-30 12:43:28 följande:
    Tack!

Jag tycker också att man ska göra sitt yttersta för att få det att funka, speciellt med tanke på att vi har barn och det finns något mer än bara vänskap efter så många år ihop. Jag tänker också att om man verkligen hänger sig och verkligen vill, så kan man få det att funka så länge relationen i övrigt inte är död. Också som du säger, jag vill inte leva med tanken på ?vad hade hänt om vi försökt?? - om det inte skulle funka nu så vet jag iallafall det. 

Personligen ger det mig så mycket när jag känner att vi är en familj, att se barnen glada, att se min fru glad, att göra saker ihop osv. Jag har svårt att se det allt det framför mig på samma sätt, om jag skulle satsa på någon annan med bonusfamilj och allt vad det innebär. Min fru har många bra sidor och som alla människor är hon alltifrån rolig till allvarlig, glad till sur osv, det gäller att vi försöker locka fram det bra hos varandra. Där har både hon och jag ett ansvar att först se till så vi själva är lyckliga, efter det kommer ansvaret vi har för vår egna relation tillsammans.

Jag tycker också ett sådant tjafs som ang taxfree-butiken är konstigt och onödigt. Samtidigt så finns det tjafs och riktiga konflikter. Jag försöker tänka att det inte handlar om mig direkt och att frustrationen tyder på något annat. Hon kände kanske att det återigen bevisar att jag inte har henne i tankarna, jag hade ju kunnat köpa en flaska rosévin till henne bara för att visa att jag bryr mig oavsett. Istället köper jag öl och cigg till mig och hon ser kanske framför sig hur jag ska sitta vid stugan och bara dricka öl och röka cigg. Hon bad om ursäkt för tjafset någon dag senare med och sa att hon var dum som drog igång det.

Sen finns det dom riktiga konflikterna och där vill jag att vi ska prata igenom allt innan vi isf flyttar ihop. Det gäller hur vi ska hantera relationen till min mamma, hur vi ska hantera allt det vardagliga och hur vi ska hantera våra interna tjafs och motsättningar. Jag vill inte som du beskriver det behöva gå på äggskal och vara rädd för att alltid göra fel. Jag kan fortfarande känna bitterhet över hela separationen - hur vi hamnat mer i skuld för att ha råd med allt, hur min fru sårade mig och hur jag upplevde det som att hon och hennes dotter (min bonusdotter) gaddade ihop sig mot mig. Där dom verkade anse att jag bara var ett manipulativt as. Jag känner att vi hade kunnat komma till dessa insikter vi nu fått tidigare, utan att behöva gå igenom allt som varit med hjärtekross och nya lån, men jag kan släppa allt med och acceptera om hon kan göra detsamma.

Jag känner att min fru kommit till insikter ändå. Hon går i terapi och har jobbat en del med emetionell reglering, hon har även kommit till insikter om att mycket ligger på henne med och att jag inte förtjänar att bli en ventil för hennes frustration på det sättet. Sådant gör mig hoppfull. Hon kan se på sin egna familj och se hur hennes syster och pappa kan bete sig på ett liknande sätt som henne och det är något hon själv inte uppskattar. Men ja, vi är olika som personer och det finns så klart utmaningar. Jag är knappast perfekt. Jag tror det är viktigt att tänka att vi båda gör saker utifrån våra personliga anknytningsmönster och hur det präglar våra beteenden.

Hej igen Ts. Jag förstod att ni skulle fortsätta tillsammans och jag tror ärligt talat att det är ett misstag och att ni egentligen bara fortsätter er destruktiva dans för att ni inte förmår att bryta det invanda mönstret. 

Men om ni nu ska fortsätta så gör det med sunt förnuft och flytta inte ihop på studs. Försäkra dig om att fruns arbete verkligen är på riktigt och inte bara en fasad. Först gör ni jobbet för att se om det är värt der, sen om 1 år kan ni fundera på att kanske flytta ihop igen. Annars kommer ni återigen att börja hota med separation och svartsjuka. 

Går ni i terapi så är det ju så att arbetet i sig kan skapa nya insikter att ni inte vill eller ska fortsätta och då är det ju dumt om ni redan bor ihop igen och sen igen måste separera.
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-12 23:50:27 följande:

Hjälp mig gärna förstå denna diskussion och hur vi kan bli bättre på att kommunicera. Min fru är den som skriver i fetad text och jag den andra. Bakgrunden är att jag varit  Norge förra veckan på festival och sen att jag sov över hos min fru natten söndag-måndag efter jobbet. Hon anser att jag borde plockat undan mer. Detta är ett väldigt typiskt tjafs för oss ordagrant taget från meddelanden.

Jag förväntar mig inte att du ska ta undan disk eller dammsuga här eller så men jag kan ju tycka att man kan släcka lampor, ta undan glasspapper och yoghurtskålar från vardagsrummet och gärna ställa klockorna rätt om man har lekt med dem.

Klockorna har ändrats pga planerat elavbrott. Ingen har ätit yoghurt när jag varit där

Ok. Känner att du hade kunnat svara lite mindre defensivt trots detta med elavbrott. Jag har ju tagit allt hela veckan så att du har kunnat vara i Norge. Ett sätt att visa tacksamhet över det hade ju varit att kanske plocka iaf lite oavsett om du när någon åt yoghurten eller inte.

Och att släcka lampor är en väldigt normal sak att göra tycker jag.

Känner återigen att det blir sån tråkig obalans i att jag först får slita röv men att ingenting får förväntas av dig utan att du får vara snäsig och nonchalant och att det enbart är jag som ska anpassa mig efter dig.

Ja det är dåligt att inte släcka lamporna. Jag förklarade bara läget ang klockan. Vill inte låta otrevlig.

Men varför är du så kort i tonen?

Jag lagar mat. Jag uppskattar jättemycket att du tagit barnen. Dock så hade jag inte tyckt det skulle vara på dig att städa hos mig om jag hade haft dom. Det är dåligt med lamporna.

Jag menar att du hade kunnat checka av hur det ser ut och kanske göra något litet extra som ett tack men ok visst. Jag sa inte att det ?var på dig att städa? hos mig. Men att göra saker man vet att den andra blir glad över är väl inget jättekonstigt?

Jag förstår vad du menar. Jag plockade undan i köket efter att jag gett A o B frukost, men jag kan förstå om du hade blivit glad om jag gjort mer. 

Jag tycker minimum är att kolla att det som tillkommit efter att jag gått är borta och sen gärna kanske något mer om man vill visa uppskattning. Det är väl ändå bra att komma ihåg vad som gör den andra glad och ledsen och välja vad man vill framkalla?

Ja absolut. Jag gjorde minimum, jag förväntar mig inte att du ska tycka annat. Jag förstår att du hade blivit glad om jag gjort mer och det ska jag tänka på framöver.

Jag tycker ju dock att det inte var minimum ens men skit samma.

Nähä ok. Jag plockade en del i köket och efter frukosten osv. Det var det jag menade med minimum

Jag orkar inte tjafsa om det. För mig är minimum att släcka lampor och ta det som tillkommit men skit samma.

Jag hade faktiskt inte förväntat mig att du skulle plocka hos mig. Men jag förstår att man kan bli glad av det. Jag anser att jag har tagit det som tillkommit. Lamporna var en miss absolut.

Ok det har du inte, tagit det som tillkommit. Ingen åsikt utan fakta. Jag orkar inte tjafsa om det. Det handlar inte om att man ska plocka hos den andra utan om grundläggande hyfs enligt mig men jag märker att vi inte kommer längre här. Tänker att du kanske bara kan acceptera att du inte gjorde det och släppa att du måste bevisa att jag har fel.

Jag försöker förstå så jag kan lära mig vad du anser. Inte att jag ska försvara mig. Jag tycker som sagt att jag tagit det som tillkommit och att jag inte hade förväntat mig att du skulle städa hos mig oavsett om jag hade haft barnen extra länge. Vad menar du att jag missat förutom lamporna av det som tillkommit?

Det var smågrejer som ändå får mig att känna att det känns respektlöst. Jag menar därför att man kan ta en titt innan man går, inte att du ska städa massa av mitt gamla. Men det var en skål, glasspapper, en osthyvel på golvet i hallen. B?s klänning på golvet i hallen. Pennor på golvet, B?s ryggsäck som hade ramlat ner osv. Sen är det inte heller att jag förväntar mig att du ska städa extra men jag tänker att du _hade_ kunnat göra det som ett tecken på uppskattning.

Ok jag förstår

Men jag förstår om sånt inte kommer naturligt för dig. Vi behöver förstå varandra så att vi inte blir ledsna.

Ja absolut. Jag var väldigt trött idag med då jag knappt sovit.

För mig är det så självklart att göra såna småsaker så jag upplever det som nonchalant att lämna sånt. Jag fattar om du är trött. Jag kände ju att jag dragit ett tungt lass och att du fått åka iväg. Samt detta med blöjorna när du åkte osv.

Jag tror inte du hade städat hos mig men absolut. Jag kan absolut göra mer och om jag vet att du blir glad av det så kan jag så klart anstränga mig för din skull

Fast ok nu blir jag bara lack över att du tjatar om att städa hos dig. Skit samma. 

Hej då.

Din fru fiskar efter att vara offer.  Hon ökar sina krav för varje meddelande och hur du än svarar så har du fel enligt henne. Detta är noll kärlek och enbart manipulation.  
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-13 10:32:26 följande:
    Jag kan absolut känna att det inte spelar någon roll vad jag säger många gånger. Oavsett hur mycket jag bekräftar hennes synsätt eller liknande så räcker det inte. Samtidigt så ifrågasätter jag också det beteendet hos mig att jag reagerar på hennes reaktion, istället för att jag bara tar ansvar för mina handlingar. 
    Därför hon känner dig och vet hur hon kan trigga dig . Ytterligare ett sätt att skapa manipulation.  
    Och du går på det varje gång för att du fortfarande dansar samma ambivalenta dans med henne där du hoppas att ditt svar ska smeka hennes ego men reaktionen alltid blir tvärtom. Du hoppas varje gång att hon ska komma med ett annat svar men det händer inte.  Istället ber du om ursäkt fast hon startade . 
  • Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-13 10:32:26 följande:
    Jag kan absolut känna att det inte spelar någon roll vad jag säger många gånger. Oavsett hur mycket jag bekräftar hennes synsätt eller liknande så räcker det inte. Samtidigt så ifrågasätter jag också det beteendet hos mig att jag reagerar på hennes reaktion, istället för att jag bara tar ansvar för mina handlingar. 
    Det du borde ha svarat i sms är att du inte går på detta beteende och att du bara skulle ha stoppat efter första svaret. "Nu är det så som jag sagt och det finns inget mer att tillägga".  Punkt. 

Du har noll skyldighet att argumentera med henne.  Hennes hem är dessutom hennes ansvar. Du är inte skyldig nånting alls mer än ta undan efter dig själv om du Varit där. . Ni bor inte ihop. 
  • Fjäril kär

Ett genomgående tema genom hela tråden och i ert liv är att ni båda har så bråttom med precis allt. Allt måste ske nu,nu,nu 
    Förstår du och ni att det är just därför er familj har kraschat? 

Ingen har tid eller tålamod att vänta. Istället avlöser katastrofena varandra och ni är på riktigt oförstående?  

Varför är det så bråttom?  Vad är det ni tror att ni missar? 

Det finns ingen quickfix . Allt sånt är bara ytterligare sätt att ha bråttom till nästa krasch.  

Ett mycket viktigt ämne att prata om på er terapi.  

Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?