Gå tillbaka till min fru efter separation?
Tack för att kollar läget!
På vissa sätt är läget ganska oförändrat och på vissa sätt känner jag att det gått framåt. Jag känner att jag kommit förbi mycket av vemodet som fanns efter att jag och den andra tjejen slutat ses. Jag kan fortfarande tänka på henne men vemodet har ändå lagt sig till stor del. Tid har väl den effekten. Hon hörde av sig på nyår och har skrivit någon gång sedan dess och det har gjort mig glad ändå. Alltså glad över känslan att hon ändå tänker på mig och hör av sig. Det har bara varit ganska ytligt liksom, frågat läget och frågat hur det går på jobbet osv. Sen har hon bara försvunnit efter det med. Vet inte om hon känner att hon inte vill ha kontakt för att hon tycker det är jobbigt eller för att hon inte vill ha med mig att göra. Jag känner ju att jag gillar henne väldigt mycket men att våra livssituationer hade gjort det väldigt svårt att få till en långvarig relation oavsett och att det då är lika bra att inte engagera sig.
Jag har träffat min fru sedan mitten av december. Vi ses kanske 2-4 gånger i veckan. Hänger med barnen, äter middag, kollar TV och allt sådant vardagligt. Min fru är väldigt på att vi ska hitta tillbaka. Vi har grymt sex ihop, bättre nu än innan. Och ofta. Till och med så att jag känner att det ibland blir för mycket eller att det är den primära grejen vi har ihop. Min fru vill liksom ligga varje gång vi ses nu. Det är ju kul så klart. Jag tycker verkligen om att ligga med henne. Vi brukar passa på när barnen gått till skolan och vi har tid för oss själva. Jag njuter och hon verkar njuta ännu mer. Jag har börjat gå i terapi och terapueten säger att så länge attraktion och sex funkar så brukar det andra vara småsaker som går att hantera.
För mig är det dock djupare saker än så på något sätt som är problemet. Attraktionen har aldrig varit en issue. Min fru har varit svartsjuk på mig rätt mycket sen vi börjat ses. Kollar igenom min mobil och läser sms. Jag låg runt en del i somras efter seperationen. För mig var det en del i befrielsen och ett sätt att komma vidare. Det gav mig inte så mycket så förutom tillfällig bekräftelse, vilket jag antar att jag behövde i stunden. Men för min fru har det blivit en stor grej efter att hon i somras upptäckte att jag legat runt rätt mycket och hon tvivlar på att jag ska välja henne framför någon yngre 30-åring typ. Så hon är liksom misstänksam rätt ofta, kollar min mobil och blir orolig så fort jag ska ut på stan för att träffa kompisar.
Sen är det mycket hur vi är som personer och vilka ankytningsmönster osv vi har. I min frus mönster ligger det att hon hela tiden behöver bekräftelse på att jag älskar henne genom handlingar och ord. Hon har en stark tendens att dra kortet ?jag lämnar? eller ?vi har ingen framtid? när hon känner att jag inte lever upp till hennes ?förväntningar?. I mitt mönster ligger att jag hela tiden vill vara till lags och jag tycker det är otroligt jobbigt att bli anklagad för saker eller när jag känner att jag inte räcker till. Det blir en svår kombination. Jag upplever att min frus ribba för vad hon förväntar sig är lite flytande och att jag ofta känner att jag inte räcker till eller gör fel och då har jag en tendens att bli defensiv istället för att validera hennes känslor. Hon känner säkert samma sak att hon anstränger sig men att jag inte gör det så vi hamnar ofta i missförstånd.
Jag brottas fortsatt med existensiella frågor om vad lycka ska vara och vilka förväntningar man ska ha på livet generellt. Är lycka bara avsaknaden av negativa känslor eller är det en aktiv känsla man ska ha? Mitt liv med min fru känns uthärdligt absolut, men ska det inte vara mer än så?
Det finns många saker med min fru som jag uppskattar och det finns andra saker jag inte gillar. Precis som med alla personer. Det jag verkligen uppskattade med den andra tjejen var att vi hade skoj ihop, vi kunde skratta och jag tyckte genuint att hon var rolig. Det var en känsla jag verkligen uppskattade och som jag saknar hos min fru. Min fru är allvarig och brydd. Det är saker jag så klart också kan uppskatta, jag känner att jag kan utvecklas och få nya perspektiv med min fru. På ett bra sätt. Men jag saknar grejen att faktiskt skratta ihop som jag hade med den andra tjejen. För mig känns den apsekten mycket viktigare nu än innan seperation. Och jag undrar hur min och min frus relation skulle se ut om vi faktiskt flyttade ihop igen, kommer glöden avta och allt blir vardag igen med samma tjafs.
Sen är det saker med det rent praktiska. Som separerad är jag halva tiden pappa och halva tiden kan jag göra exakt vad jag vill. När jag umgås med min fru så är jag liksom pappa/make hela tiden. Även om det inte blir lika intensivt när det är både jag och min fru som tar hand om barnen så får jag aldrig helt bara vara själv. Ensam är det 100% intensivt med barnen, men sen 100% frihet. När jag är med min fru och barn så är det 50% intensivt hela tiden men 0% total frihet.
Så jag pendlar fortfarande en hel del i mitt känsloläge. Har börjat gå i terapi, men jag har bara 6 stycken samtal gratis via facket så jag vet liksom inte hur djupt det går att komma. Dock skönt att bara få prata av sig (likadant som i detta forum) och det är fint och räcker kanske så. Tror jag befinner mig i en medelålders livskris överlag.
Någon mer som vill dela med sig av liknande känslor?
Nu blev det långt inlägg och kärlek till dig som orkade läsa ändå hit.
Har du kommit fram till vad som gör dig lycklig och glad? Bortsett från din eventuella partner. Vad ser du fram emot att göra i livet och vilka aktiviteter gör vardagen roligare? För mig är lycka tex att ha roligt, att man utvecklas, upplevelser och trygghet.