Anonym (Dearest) skrev 2024-01-30 00:06:28 följande:
Jag håller med dig! Det kan finnas stunder där vi är i harmoni absolut, men framförallt så känner jag just det som du skriver att Stör man sig på den andra personens brister så pass mycket att det skapar dåligt humör eller osämja, då kan man lika gärna skita i det direkt. Och där känner jag att vi hamnar alldeles för ofta. Det kanske går att jobba bort så klart men vi har också försökt så länge att komma dit och det har vi liksom inte lyckats med. Än iallafall. Vi har gått i parterapi och sådant tidigare. Och hur svårt ska det behöva vara? Framförallt känner jag att det är min fru som stör sig mycket på mina brister, jag är liksom ganska neutral i mitt känsloläge i allmänhet och kan acceptera mycket och jag kände att då jag inte ville separera från början, så var det just för att jag ändå kunde acceptera hennes brister. Men hon kunde inte acceptera mina på samma sätt. Även om hon i efterhand uttryckt att hon inte alls ville separera egentligen utan mer såg det som en sista väg ut för att få till förändring. För mig är det lite dock som du skrev i första inlägget att jag är rädd för att något efter seperationen har dött och jag tvekar om jag kan älska henne som jag gjorde innan, även om jag absolut älskar henne.
Vi hade en liknande kris utan uppbrott, men det var nära. Jag var absolut övertydlig med att vissa grundelement har jag och det kommer inte förändras, även om man kan utvecklas och bli bättre på saker.
Hon såg inte sina sidor som jag valde att ha överseende med, utan till en början var jag den som hade brister, inte hon
Med tiden insåg hon nånstans att jag är som jag är, men mina bra sidor överväger än så länge de dåliga, så hon köpte grisen i säcken, för att jag sa att det var det valet hon hade om vi skulle hålla ihop. Och jag gjorde detsamma med henne! Sedan dess har vi lagat, och fått ett mer kärleksfullt levande förhållande än någonsin, även om vi har förslitningar som alla andra.
Så ska ni gå vidare, var väldigt tydlig med hur saker ligger till, och kommer att vara. Och låt henne ta utrymme med sitt också