Gå tillbaka till min fru efter separation?
Gå inte tillbaka.
Åtminstone inte i det läge som nu råder.
Om dina beskrivningar stämmer så är det enligt min erfarenhet troligen dömt att misslyckas. Igen.
Jag har haft tre olika långa förhållanden i mitt liv, ett äktenskap och två samboförhållanden under äktenskapslika förhållanden.
Jag har upplevt såväl relationer, med så småningom de klassiska problemen, med separationer, och alla problem som följer av att bryta upp familj med barn, och att försöka gå tillbaka men misslyckats, och också gå tillbaka med lyckat resultat.
Inget av allt detta har varit fel, utan det blev rätt till slut.
Allt är individuellt och vi är alla individer. Det finns inget generellt rätt eller fel och framförallt finns ingen quick fix.
Gemensamma nämnare är att det alltid har varit kvinnorna som varit drivande till separationerna och att alla tre senare har ångrat sig. Dessa gemensamma nämnare verkar vara mycket vanliga och det normala, även bland de allra flesta jag känner.
I ditt fall borde det vara hon som skriver i ett forum, hon som kommit till insikter och ställer massor av frågor, hon som ångrar sig, lägger sig platt, har en stark önskan och superstark drivkraft att villkorslöst försöka få er relation att fungera på nytt.
Det borde vara hon som berättar för dig och beskriver alla sina nya insikter om alla hennes egna personliga problem, vad som varit orsakerna hos henne för att hon har försatt er i denna situationen och hon borde berätta vilken plan hon har för att komma tillrätta med allt detta och framförallt då med alla hennes egna personliga problem.
Det skulle krävas en konkret plan från henne som innehåller massor av konstruktiva förslag och massor av löften.
Hennes egna villkorslösa löften till dig.
Sedan, i nästa steg, efter att hon klart och tydligt lagt sin grund för allt detta, så skulle det självfallet krävas en hel del motsvarande saker från dig, för att ni tillsammans skulle kunna börja bygga en ömsesidig grund för er gemensamma kärleks-relation.
Men jag anser att den enda möjliga vägen för er att gå tillbaka skulle kräva att hon inser sitt ansvar och att hon har den starka drivkraften att starta processen. Och att hon har en egen personlig stor insikt om att hon har ett eget ansvar för det första stora steget,
innan hon börjar ställa något som helst krav på dig.
Sedan, i nästa steg, när hon mycket tydligt har visat att verkligen tänker ta ansvar för att bygga en grund för er att bygga vidare på, kommer det självfallet krävas mycket av dig, och av er tillsammans.
Men i första steget måste hon bevisa att hon vill ta sitt ansvar för att se till att det finns en grund för detta!
I dina beskrivningar är det otroligt stort fokus på henne.
Var är DU i allt detta?
Det var hon som valde att separera.
Det verkar vara hon som har problem, åtminstone till 80%.
I det läge ni nu befinner er så är mitt intryck att hon framförallt drivs av att hindra dig från att vara med någon annan och kanske att hon är rädd att gå miste om dig.
Det kan vara en stark underliggande drivkraft, någon typ av ursprunglig nedärvd kvinnlig kraft och strävan, som är mer eller mindre omedveten, denna drivkraft att hindra någon annan.
Men denna kvinnliga underliggande ursprungliga drivkraften ska absolut inte misstolkas för, sammanblandas med, äkta, djup, villkorslös kärlek.
Men oavsett vilka krafter som i verkligheten driver henne så måste det väl vara tydligt också för dig att hon med allra största sannolikhet inte drivs av sin starka villkorslösa kärlek till dig?
Sett ur ditt eget perspektiv borde du helt vända ditt fokus i den här situationen. Vad vill du själv med ditt liv?
Vilken människa vill du vara och hur vill du att ditt liv ska se ut och fungera, nu och i framtiden?
Är ditt stora mål i livet att styras av en annan människas nycker, humör, önskemål och de krav hon ställer på dig?
Eller anser du att du som person har både en vilja, skyldighet och en rättighet att fatta dina egna beslut, göra dina egna val, och sätta upp dina egna mål i livet? Att du själv har rätt till ditt eget liv, att du har ett eget människovärde. Anser du att du har du rätt att ha egna drömmar och mål?
Eller handlar hela din person, du som människa, enbart om henne och din relation till henne?
Efter att du djupt inom dig själv har fått svar på dessa och liknande frågor, alltså helt individuellt bara för din egen skull (utan påverkan eller ens tanke på henne) har skaffat dig själv insikter om allt detta,
på allvar verkligt djupa insikter,
först då, alltså ganska långt fram i din egen individuella process, är det dags att ens börja fundera på var du vill att hon ska komma in i detta, hur vill du att dina egna val och beslut i livet ska styra hur din relation till henne ska se ut?
T ex ska din relation till henne enbart som var i form av mor till era barn eller eventuellt en kärleks-relation tillsammans med henne?
Vad är dina egna val och dina egna beslut?
Om du inte gör dina egna val och inte fattar dina egna beslut, utan du låter henne styra över detta, så kommer du inte att känna dig som en hel och bra människa, du kommer inte kunna bli vare sig den bästa kärleks-partnern eller en bra pappa till dina barn.