Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Anonym (Dearest) skrev 2024-05-13 12:41:50 följande:

Jag har nu nog kommit till en punkt där jag känner att jag inte vill fortsätta relationen med min fru. Vilket så klart ändå känns jobbigt och jag är rädd för beslutet med.

Min mamma var på besök i helgen. Relationen mellan min mamma och min fru är otroligt ansträngd. Min fru hatar min mamma i stort sett och menar att min mamma traumatiserat henne. Min mamma är alkoholist och har tidigare kommit upp på besök och eftersom hon bor i en annan stad än oss så har hon även sovit över. Jag har förståelse för att mamma betett sig gränslöst emellanåt och att jag satt mammas känslor och hennes rätt att träffa barnbarnen framför min frus behov. Där har jag bett om ursäkt och verkligen kommit till insikt och jag har pratat med mamma om detta och hon håller med att hon gjort fel. 

Jag har inte träffat mamma sedan julen 2022. Har sagt att jag inte vill att barnen ska träffa henne under negativa omständigheter och har därför valt att inte åka till henne på besök eller så vidare. Nu har hon en period ansträngt sig mycket och har sökt hjälp för sitt missbruk även om hon inte är helt nykter. 

Jag sa att hon kan komma upp en helg när jag inte har barnen utan då dom är hos min fru. Så kan jag och mamma träffa dom dagtid men att dom sover hos min fru. Jag och min fru kom överens om att jag skulle ha barnen torsdag och fredag mellan kl 11 - 19 så dom kan träffa farmor. Barnen vill träffa farmor och dom var väldigt peppade. 

Jag upptäcker sen att jag har kundmöte på jobbet kl 10 på fredagen och att jag inte kan hämta barnen förrän kl 12. Jag frågar då om vi kan lägga en timme på lördagen för en fika istället eftersom min fru även ville ha dom redan från kl 18 på fredagen sen. Jag vill mena att jag bara framförde en fråga i förbifarten men min fru tog det som att jag vill ändra vårt kontrakt och att jag är respektlös och manipulativ. Detta ledde till en ändlös diskussion på chatt kring hur jag är hal och inte respekterar henne osv. Där hon vill ta ut skilsmässa och avboka semesterresan vi precis bokat.

Min mamma har skött sig jättebra hela helgen och barnen var glada att se henne. Vi åkte till lekland på torsdagen och shoppade i centrum på fredagen. Min fru erbjöd till och med barnen att sova över hos mig på fredagen. Detta helt på eget bevåg och det var någonting jag inte ens hade tänkt eller frågat om. För att hon inte ville straffa barnen sa hon. 

Men ändå handlar diskussionen om att jag är respektlös och att hon inte kan lita på mig och hur hon är traumatiserad av mamma. Där känner jag återigen att det spelar ingen roll vad jag gör, allt blir bara fel. Jag hade förstått om jag faktiskt brutit mot överenskommelsen, men barnen var hemma i tid hos min fru och mamma har skött sig. Jag vet inte om jag orkar och tänker att det kommer bara fortsätta så här, där jag upplever att jag hela tiden blir anklagad och hon känner sig felbehandlad och missnöjd. Samtidigt skriver hon idag att hon vill försöka lösa allt. 

Har bara skummat igenom tråden men tycker nog att du bör gå vidare. Jag tycker inte man kan hota med skilsmässa så enkelt som hon verkar göra. Det här var väl inte en sån jättegrej, känns som hon är en person som gärna vill förstora upp saker och ting. Ni är ju vuxna människo, tycker det känns som ett ganska omoget beende faktiskt att slänga ur sig på en gång det skaver lite. I ditt fall vet du ju också att det finns möjligheter där ute också att bli lycklig med andra. Ibland men inte alltid kan gräset faktiskt vara grönare på andra sidan. Sen blir det ju också lite som att gå på tå att leva med nån som beter sig så. Förstår att mycket är bra men det här ju sånt som hon borde ha arbetat bort vid det här laget.
Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?