Inlägg från: Anonym (Förhandlingar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förhandlingar)

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Anonym (Dearest) skrev 2024-02-10 09:31:18 följande:
    Det går bra faktiskt! Jag tycker senaste veckan har varit väldigt bra mellan mig och min fru. Vi har pratat mycket om hur jag ser på det och hur jag vill att våran relation ska vara, dvs att jag vill att den ska vara positiv och att relationen ska ta fram det bästa hos oss och inte det värsta som varit tendensen innan. Min fru har visat förståelse och håller med mig i allt säger hon. Hon har på riktigt verkat ta till sig och har ansträngt sig i sin kommunikation och vi har haft fina ögonblick ihop senaste veckan. 

Nu har vi lagt upp det som så att jag är hos henne på tisdagar plus onsdagar och så sover jag över i min dotters säng. Då är jag med i morgonbestyren på onsdagsmorgon och torsdagsmorgon. För att få känna lite på vardagen igen. Sen försöker vi få till en kväll på helgen tillsammans iallafall, som ikväll då vi ska se Mellon hela familjen. Jag och min fru har även börjat kolla på Love Is Blind ihop. Sådana småsaker ger mig ändå mycket och få mig att känna att det visst finns något mer än bara attraktion. 

Skilsmässa är inget måste för mig om vi faktiskt får det att fungera. Jag vore jätteglad om vi kan få det att funka och jag kommer absolut gå in i detta helhjärtat och med ärliga intentioner. Men som du sagt innan så är mitt förhandlingsläge gott och jag känner mig trygg i att jag kan våga vara ärlig mot mig själv.

Blir våran relation inte positiv så är jag faktiskt villig att avsluta det och att jag vågar uttrycka det gentemot min fru och att hon visar förståelse kring det är mycket positivt tycker jag. Sen gäller det att vi fortsätter jobba med allt så klart. 
    Vad roligt! Vi ska också kika på Mello :) Sen tycker jag du överraskar henne med nåt kul på Alla hjärtans dag. Vi kvinnor uppskattar verkligen sånt :)
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-12 07:29:04 följande:
    Tänkvärt. Ska försöka reflektera kring detta.

Ang sexet så har jag nog känt lite så med faktiskt. Inte att min fru medvetet och illvilligt manipulerar, men att det blir ett sätt att hålla oss kvar hos varandra. Jag tror det till stor del handlar om lust från hennes sida, men också närhet så klart. Har upplevt det som att vårat sex har förändrats sen efter seperationen. Mer passion vilket är positivt, men också mer porrigt om jag säger så, och det är inte på min begäran. Ibland kan jag uppleva det som att det är vad min fru tror jag vill ha, att hon tror det är sådant sex jag haft med yngre tjejer och att hon är rädd att jag inte ska tycka hon är attraktiv eller sexig om hon inte gör så. Hon har själv uttryckt det som att det inte är samma kärlek bakom det, eller snarare att hon känner på mig att det inte är samma kärlek bakom det. Istället verkar det som att hon tror att jag bara vill dunka på henne som i en porrfilm, och att hon tror att det är det jag vill ha. Fast så är det ju inte.  
    Du säger att sexigt blivit mer porrigt, men att det inte är ett önskemål från din sida, samt att du inte tror att din fru vill ha det så egentligen heller. Kanske är det en skitsak, kanske inte. Hur kan det bara bli mer porrigt menar du? Det låter som dålig dialog här, en dialog ni tycks behöva utveckla (?) 
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-13 22:33:48 följande:
    Alltså det är verkligen en skitsak egentligen. Jag uppskattar vårat sex och jag tycker det är positivt att det blivit mer passion i det. Att vi kan hitta stunder då vi är helt ensamma medan barnen är i skolan och man slipper oroa sig att dom ska störta in. Men jag har alltid uppskattat vårt sex.

Mitt inlägg var mer en reflektion kring det där med att försöka hålla kvar en relation genom sex. Jag kan uppleva att det finns en rädsla hos min fru att jag inte ska finna henne attraktiv längre efter att jag träffat andra. Det är också något hon uttryck. Att det i sin tur kanske leder till att min fru känner att vi måste ligga ofta och hon måste prestera på ett annat sätt när vi har sex. Det är saker som att ofta ge oralsex ex. Fattar att det säkert låter löjligt och konstigt att anmärka på en sådan sak, det är så klart något jag också uppskattar. Men det var liksom inget som riktigt ingick i vårat sexliv innan på det sättet. Då var det mer under täcket en söndagsmorgon medan barnen kollade på TV i vardagsrummet. Att det var närheten i sig som var det fina. Nu kan nog både hon och jag känna att det uppstår någon slags distans ibland och att sexet på något vis lite blivit som en skådespeleri. Även om det också blivit passionerat och härligt så kan jag känna en obekväm press på något sätt, att jag måste bevisa för min fru att jag tycker hon är sexig. 
    Mitt råd är att inte ställa upp på det. Du behöver inte bevisa något. Det måste räcka som kvitto på att du tycker att hon är attraktiv, att ni har sex. Allt annat dränerar bara dej på energi, tänker jag. Det är också en form av gränsdragning. Det måste räcka i relationer att du är du. Vad tror du om det? Så tänker jag nuförtiden: antingen gillar folk mej eller inte. Jag ska inte behöva vara någon annan och talla på mina gränser. Passar det inte, så går jag. Du borde göra likadant tycker jag. Var rädd om dej.
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-02-15 18:10:18 följande:

Det var jag igen...

Jag och min fru tog en skogspromenad imorse. Vi pratade om vår relation och allt igen. Hon frågar mig vad jag vill med oss och vad jag önskar. Jag sa det jag sagt innan att jag inte riktigt vet, att jag inte vet än om vår relation skulle vara bättre ihop som partners eller som föräldrar bara. Att vi fortfarande har en massa att jobba på innan jag kan känna mig säker. Men att jag villl försöka. Hon blir jätteledsen och känner återigen att jag tvekar vilket skapar osäkerhet hos henne. Hela dagen har sedan handlat om att hon inte orkar fortsätta kämpa och öppna sig så länge jag är tveksam. Att hon bygger upp sin mur mer och mer för varje tvekan från mig. 

Jag kan absolut förstå hennes reaktion och att det måste vara jobbigt för henne att känna min tvekan. Hade det varit tvärtom och jag till 100% velat hitta tillbaka medan hon i sin tur uttryckt tvekan, så hade jag säkert reagerat liknande. Men jag tror också vi tolkar frågan olika. Hon menar att jag ska utgå ifrån hjärtat och vad jag hoppas på ang oss. Men för mig går inte det ihop så länge hjärnan forfarande ser utmaningar. Att jag inte vågar slappna av så länge jag känner att vi inte kommit bort från det som skapade problem innan. 

Några tankar hur en kan förhålla sig här? Jag vill ju våga vara öppen och transparent med min fru, ett problem innan som vi haft är ju just det att jag varit konflikträdd. Att jag nu försöker möta det och våga säga obekväma saker och vara öppen, istället för att undvika det och då riskera en större konflikt senare. Men att hennes reaktion då blir så negativ gör att jag också att jag drar mig för det. Även om jag vill vara sann mot själv och tänka att jag bara kan ta ansvar för mina egna känslor här.

Jag undrar också om det är mitt egna undvikande mönster som får mig att känna tvekan så fort min fru vill ha besked eller kommer vidare i relationen. Att exemplevis min rädsla för att bli sårad får mig att bli ambivalent fast jag egentligen vill komma nära? Tanken på att min fru går vidare och träffar en annan kan så klart också vara obehaglig.  

Jag ser inget fel i att hjärta och hjärna jobbar ihop. Då blir det bra resultat. Jag ser inga konstigheter med att du tvekar. Situationen har också varit omvänd. Det var hon som började och ville skiljas. Det var du som blev slagen på fingrarna då. Du ville ha henne och hon stängde dörren. Inte konstigt du tvekar. Eller hur? Vart ni är på väg vet jag inte. Men köp inte hennes offermentalitet. Hon måste ta ansvar för sina egna handlingar. Det var hon som börja. Hon borde vara ödmjuk för din tvekan nu. Hon borde inte pressa dej. Ta all tid du behöver för att landa i ett beslut som känns bra för dej.
  • Anonym (Förhandlingar)

Hallå Dearest,
    Tack för att du delar med dej och uppdaterar oss. Jag håller inte med övriga respondenter. Jag tror det finns en framtid för dej och din fru. Ni har en kärlekshistoria oavsett om du tycker det är lätt eller inte. Ni har bra sex och där blir jag lite avundsjuk. Min mans och mitt sex fungerar men är det bra? Nej, men nu skulle jag prata om er. Det är ansträngande med ett förhållande. Det kommer du inte ifrån. Men sen är det väl inte så kul att va själv heller. Inte så enkelt det heller egentligen. Så fort du har med människor att göra måste du ibland ta kritik. Inte så kul kanske men utvecklande. Jag tänker lite som din fru att du får släppa att va tränare i ett lag ditt barn inte ens spelar i. Men du vill kanske inte kännas vid lagets missnöje? Lättare att bara tacka ja. Men då blir frun ledsen och arg. Du behöver prioritera familj och jobb, i det här fallet fruns jobb? För det var ett jobbmöte hon hade inplanerat? Sen behöver hunden också tas om hand. Uppdelningen bör vara tydlig även där. 

Sen ledsamt med hennes vredesutbrott när du är helt oskyldig, som när du somnade i sonens säng och hon trodde du dragit. Men hon bad om ursäkt och den behöver du nog acceptera. 

Tjafs förekommer i alla förhållanden. Jag blev rasande på min man igår. Han bad om ursäkt. Det är bra idag. Luften behöver rensas ibland. Man behöver sätta gränser. Personligen förstår jag inte att du ger frun möjligheten att snoka i din mobil. Där behöver du sätta en gräns, tänker jag.

Jag tycker du besvarar din egen fråga. Nej, gräset är inte grönare när du trots allt landar på plus i vad er relation ger dej. Du vill komma undan kritik säger du. Men du kommer garanterat bli kritiserad om du lämnar någon du älskar. Jag läser in att du trots allt älskar henne. Inte sant?

• Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-04-25 13:40:32 följande:
    Tack för ditt svar! Jag vill ju också se en framtid med min fru. Men jag vill framförallt känna mig lycklig och där vet jag inte vilken väg som i slutändan blir bäst. Som att någon här kan ge mig svaret, men ändå. 

Jag är fine med kritik. Det är en sak jag faktiskt uppskattar med min fru, just att hennes sätt att tänka får mig att reflektera och utvecklas. Jag tycker det är jobbigt att känna mig anklagad och i min personlighet ligger det att jag är undvikande och lätt kan bli defensiv. Men min fru har oftast vettiga anledningar och förklaringar till varför hon känner på sitt sätt. Det är bara det att vi ofta ser på saker på olika sätt.

Med träningen exempelvis så ja, det handlar för min fru helt om att den information jag ger är opålitlig när jag tidigare sagt att jag ska avveckla mitt engagemang men sen ändå hoppar in och täcker träningar när ingen annan förälder ställer upp. Att hon då känner sig tvingad att planera om i sin dag för annars så måste dom andra två barnen hänga med på träningen och stå och frysa. Hon tycker då att jag är självisk som utsätter dom för det. För mig så är det så klart att jag känner ett ansvar för laget ändå, det finns ingen annan förälder som ställer upp och jag har tränat det laget i ett par år nu och vill inte bara överge killarna innan en lösning är på plats. Min son är inte heller helt hundra på att han vill byta lag, så för hans skull så vill jag att han kan kunna komma tillbaka ifall han bestämmer sig för det, och att jag då finns där som tränare. Helst önskar jag dock få slippa ansvaret att vara tränare då jag inte riktigt orkar och jag önskar att det snart finns en lösning på plats.  

Incidenten där hon trodde jag stuckit iväg mitt i natten kan jag absolut förlåta henne för. Jag tyckte det var väldigt förvirrat men också lite gulligt. Jag vaknade av att hon stod framåtlutad över mig i sonens säng kl 04 på morgonen och fräste 'VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER? DU HAR VARIT BORTA I FLERA TIMMAR!'. Jag blev ju skiträdd först, tänkte jag gått i sömnen eller något. När hon insåg sitt misstag så blev hon väldigt skamsen, bad om ursäkt och sa att hon var rädd att hon förstört saker nu. Jag tyckte som sagt det var knäppt men också gulligt, (hon har någon gång tidigare väckt barnen mitt i natten kl 02 och gjort dom iordning för skolan för hon trodde det var morgon innan hon insett sitt misstag), så det är lugnt. Men det visar också på en bristande tillit som jag hoppas vi kan komma bort ifrån.

Jag tillåter inte att hon läser min mobil. Men vår yngsta har den ofta i samband med sovdags när han dricker välling och kollar på klipp. Sen har hon då i smyg läst igenom när han somnat utan att jag märkt. Jag har upptäckt det efteråt då vissa meddelanden som varit olästa innan istället stått som lästa och jag har då konfronterat henne. Nu var det någon vecka sedan hon gjorde det sist och hon känner att hon inte känner samma svartsjuka längre och att hon förstår att det är en gräns för mig som hon inte ska passera.
    Du säger att du vill se en framtid med din fru, att du vill leva med dina barns mor. Ja, gör det då! Vad hindrar dej? Som någon annan också nämnt så går det här med sex i vågor :) Efter ett tag är det lätt att tända till på någon annan. Jag med. Jag ville separera. Sen hade vi den här bra dialogen, där vi istället startade upp ett öppet förhållande. Försiktigt. Kanske ändå även något för dej och din fru längre fram, när ni har förtroendet er emellan och vill hitta på något kul :) För mej var det en dealbreaker. Det är han och jag nu och för evigt som det känns. Annars går det förstås att byta partner efter några år när glöden nästan slocknat och dött. Men har du som jag en fin person vid din sida, som vill dej väl och älskar dej, så känns det trist och omänskligt att liksom bara skita i en sådan person. Och för dej har inte ens glöden falnat. Elden brinner lite starkare än på länge... Är det då inte så att du mest av allt är rädd att fullt ut gå tillbaka till frun med risk för att hon lämnar dej igen? Men du, det krävs grymt mod och passion att göra vad hon gjort. Att ångra sej och förklara för alla att hon hade fel. Låt det bli något bra av det här. Känner hon att du älskar henne utan hämndbegär, så tror jag inte hon lämnar dej.
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-05-13 19:00:09 följande:
    Tack för ditt inlägg! Det är precis detta jag är rädd för. Att jag bara ska finna mig i relationen med min fru utan att det blir bättre, att åren får fortgå och att jag kommer känna att jag svek mig själv om 10-15 år. Jag fyller 40 år i början av nästa år och känner väl också att det är nu jag isf kan ha kul innan jag tappar i attraktivitet. 
    Jo, svårt att välja rätt. Relationer är tyvärr inte smärtfria och det gör lite ont att åldras med. Hur är läget nu?
  • Anonym (Förhandlingar)

Roligt TS, att du fortsätter relationen. Jag tycker faktiskt det blivit för många skiljsmässor. Det vill säga par som skiljs åt, men där det inte finns så många fel egentligen. Jag menar att vi är inte mer än människor och vi släpar runt på mer eller mindre tungt bagage. Fint om vi kan hjälpas åt och stötta varandra och finnas där, tycker jag. Att man slipper känna sej som någon bytbar slit och släng produkt och att istället få växa tillsammans. Din fru visar att hon kommit till insikt med en del. Jag tycker också ni har mycket att kämpa för. Du funderar mycket och söker goda råd. Det kommer du och ni långt med. Fortsatt lycka till! 

• Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-07-29 11:42:52 följande:
    Tack för ditt engagemang och glada tillrop! Även om vi är olika och det finns utmaningar så är dom bra stunderna himla fina tycker jag. Hade det inte funnits attraktion och vi bara hade varit kompisar så hade jag aldrig velat försöka igen. Men nu känns det som att vi faktiskt har saker att lämpa för och min fru har uttryckt förståelse för mig på ett sätt som inte gjorde innan och det glädjer mig med. 
    Du tänker rätt där, tror jag. För mej och min man blir det nog en separation till slut. Han vill... men inte jag. Jag trodde det var en övergående period. Men det verkar inte vara så. Han är värd att va med någon som tycker om honom mer än en vän. Detsamma gäller för mej själv också förstås. Jag önskar att jag kunde älska honom, så som han älskar mej.
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-07-30 11:51:55 följande:

Hur länge har du gått med dessa känslor? Och vad krävs för att du verkligen ska våga separera? Jag får intrycket att du fortfarande väntar på att ta ett definitivt beslut. 

Jag tycker det känns jätteviktigt att det finns något mer än bara vänskap. Jag hade blivit väldigt nedstämd ifall jag inte tände på min fru eller kände en attraktion och tanken på att leva resten av livet så. Då hade jag aldrig velat igen. Jag hade nog inte velat igen om vi inte hade barn, där tror jag min stolthet hade sagt nej eftersom det ändå var min fru som ville separera och som började med att träffa andra. 

Jag har gått från viss attraktion till ingen attraktion visavi min man. Det vill säga att jag behövde uppleva att det bara gör allt värre att fortsätta tillsammans. Jag trodde ett tag att lösningen var öppet förhållande för oss. Men vet nu att det inte är det. I ett öppet förhållande behövs ju någon form av sexuell attraktion även om det också bjuder in till att utforska sex med andra, annars finns inget (öppet) förhållande utan i så fall enbart vänskap. Nu har vi (i bästa fall) en vänskap. För att behålla den behöver vi separera för att inte bli deprimerade, precis så som du resonerar. Barnen vill såklart att mamma och pappa ska vara glada och lyckliga, så det blir rätt i vårt fall att separera. Det är förstås jobbigt och trist att ta tag i och jag behövde göra allt jag kunde för att undvika det. Nu är jag vid vägs ände.
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-11 16:22:21 följande:

Ouch! Jag kan ju absolut känna att det du skriver bär sanning. När hon hotar med att dra sig ur eller liknande så skapar det hos mig en angelägenhet att komma närmare, att jag vill bevisa att jag bryr mig. Att jag vill vara till lags och är villig att offra mycket för att hon ska tycka om mig. I mitt mönster ligger det att vilja undvika obehagliga känslor och det yttrar sig delvis genom att jag vill komma vidare från ev konflikt snabbt och göra vad som önskas för att det ska bli så, samt rädsla för att svika och såra. 

Jag kan märker på min fru att hon anstränger sig men att mönsterna så klart också finns kvar. Exempelvis när det blir mycket för henne att hantera så är det lätt att dom gamla mönsterna skiner igenom. Som nu när jag var på festival i Oslo hela veckan och hon fick vara hemma med barnen. Trots att hon vetat om denna resa i månader innan och vi gått igenom upplägg så blir hon triggad och vad jag upplever som konfliktsökande. Dock kommer hon nu själv till insikt att det handlar om yttre saker och inte bara om mig och hon ber efter ett tag om ursäkt. Men jag märker att det lite kontrollerande och osäkra beteendet finns kvar. 

Jag kände mig stundtals lycklig efter separationen.  Men det var också blandade känslor. Jag kände svartsjuka gentemot min fru, jag saknade att vara en familj och jag tyckte tankarna på att bygga upp en ny familj med någon annan och investera så mycket av sig själv i något annat kändes jobbigt och läskigt. När jag kramar min fru och kommer henne nära så känns det väldigt bra och jag älskar liksom att se barnen glada och när vi gör saker ihop som en familj. Det finns liksom en attraktion mellan oss som jag känner betyder något efter alla dessa år. Men det är också bitterljuvt ibland för jag är ju rädd att vi ska hamna där vi var innan med konflikter och missnö.

En hel del ligger på mig med, jag är liksom inte perfekt på något sätt så klart. Det finns mycket i mitt sätt som jag kan bli bättre på. 

Dearest! Intressant tråd. Den ger mej något värdefullt. Kloka människor som kommer med seriösa råd. Inte helt vanligt här på FL, men ack så välkommet.

Den insikt jag fått under den här tiden är att den inre friden är oerhört värdefull och mer värdefull än att försöka upprätthålla sagan om den lyckliga kärnfamiljen. Det är kul att se barnen lyckliga och dom är det när mamma OCH pappa mår bra. Mina barn har accepterat en skiljsmässa. Dom vill att jag ska må bra. Min man mår inte bra. Men han mår inte bra oavsett mej. Han får chans att hitta sej själv när han har sitt eget boende och inte kan skylla på mej för dåligt mående. 

Jag funderar över TS var du mår bäst av. Självklart att varken du eller jag är några fulländade människor utan fel och brister. Men vi båda har rätt att känna oss älskade för dom vi är och att känna ett inre lugn. Inte sant?
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-12 13:32:18 följande:

Jag håller med dig. Jag är jättetacksam för alla kloka råd och bra inputs från olika folk i denna tråd. 

Ska jag vara 100% ärlig så kan jag fortfarande känna viss ambivalens inför vår relation, vilket jag förstår, och själv känner, är ganska osympatiskt och osexigt. Den känslan handlar just om vad som gör mig lycklig. Men jag tror också den frågan är större än att bara handla om relationen till min fru. Vad är lycka? Hur ska det kännas? Är det en aktiv känsla eller bara avsaknaden av missnöje? 

En insikt som både jag och min fru har fått är att det inte går att förändra varandra så drastiskt som man kanske hoppades innan. Utan att det handlar om acceptans för varandras olikheter. Klyschigt absolut men likväl sant. Kan vi liksom nå dit? Samtidigt så handlar det ju också om att bara ge sig hän och faktiskt köra. 

Jag älskar min fru. Jag tycker hon är vacker och jag tycker hon bara blir finare med åldern. Hon är smart och skarp. Hon är en bra mamma som är omtänksam och organiserad. Jag känner att det finns något mer än bara vänskap, annars hade jag inte tvekat. Att BARA hålla ihop för barnens skull är inte aktuellt. Där kan jag ändå skilja på lycka och olycka för egen del. Men det är en sak som det varit nu där vi bor isär och en annan att ha 100% av vardagen ihop igen. 

Sen finns det också en väldigt ytlig och bekräftelsetörstande av mig där tanken på vad som kan finnas på andra sidan ändå lever kvar. Jag vet att jag kan få tjejer och jag märker att människor tycker jag är attraktiv. Det finns flera saker med mitt utseende som jag kan noja över, som mina acneärr, men jag ser nog överlag bra ut. Jag har ett ?coolt? jobb och jag träffar mycket folk inom det. Så tanken på vad som kan finnas istället är fortfarande kvar. Känslan av bekräftelse när någon kollar på mig är en ganska stark grej. Samtidigt är det kanske också ett tecken på att jag inte kan älska mig själv fullt ut, utan måste söka det genom bekräftelse från andra.

Jag saknar inte Tinder eller så, jag tyckte inte det fanns så mycket som kändes givande med det egentligen. Jag tyckte inte det fanns många som kunde komma nära min fru. Jag älskar att vara en familj och jag önskar inte en ny. Men jag vill, som du också vill, vara lycklig. 

Då är mitt råd att inte göra något drastiskt nu när du känner dej ambivalent. Det går väl fint att fortsätta relationen men inte flytta ihop igen? Det går att landa i ett tydligt JA eller NEJ. Jag var ambivalent till vårt förhållande länge. Å ena sidan, å andra sidan. Nu har jag landat i ett tydligt NEJ till att fortsätta relationen och nu infann sig lugnet i mej. Det fick ta den tid som behövdes, vilket var lång tid i mitt fall. Nu är det tungt. Nu är det mycket praktiskt att lösa. Men nu fortsätter liksom livet. Mitt liv. Det kan jag känna lycka i. 
  • Anonym (Förhandlingar)

Hej igen TS,
    Jag vill tipsa om podden Självklart med Mia Törnblom och Christina Stielli. Lyssna på allra första avsnittet :)

• Anonym (Förhandlingar)

Dearest, även för mej har dialogen med min man sett ut ungefär sådär. Det är jag som är du och min man som är din fru i det ordbajseri som pågår/ pågick. Ett, som jag tycker, onödigt tillrättavisande som också har gjort att jag tappat känslor för min man. Eller snarare att känslorna övergick från glädje till ilska. Nu lämnar jag! Jag är inte tre år och behöver inte såna tillrättavisningar. Inte ens en treåring behöver såna tillrättavisningar. För att lära sig behövs stöd och uppmuntran. Jag behöver dessutom lugn och ro att kunna ägna mej åt sånt som är viktigt (för mej).

Jag vet inte Dearest hur du ska göra. Men ta det för all del lugnt, fokusera på dina inre drivkrafter och jäkta inte fram ett beslut. Min mans eller din frus åsikter om vad som är rätt och fel är inte mer värda än mina och dina åsikter. Eller hur?

• Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-13 10:26:37 följande:
    Jag tror du och jag delar mycket samma syn här. Jag avskyr att bli tillrättavisad oavsett om det är hemma eller på jobbet. Min chef har sin stil som bygger på Management By Fear och jag avskyr det. Jag tror mycket mer på uppmuntran och positiv förstärkning och att tillit bygger arbetsmoral. Lite så kan jag känna kring denna typ av diskussion med min fru också.

Samtidigt så undrar jag om det är jag som gör fel som ifrågasätter hennes reaktion snarare än att ta ansvar för att mina handlingar framkallar hennes reaktion?
    Jag tycker inte fokus ska ligga på vem som har rätt eller fel. Du behöver istället ta ställning till om du orkar med hennes tillrättavisningar eller inte och fundera över hur DU vill ha det.

Jag antar nämligen att du gör ditt bästa för att er/ hennes hemmiljö ska vara bra. Att du plockar undan och oftast släcker lampor osv. Så funkar nämligen jag. Men i hemmet behöver jag också kunna slappna av och att allt inte ska vara perfekt jämt. Allt plockas inte undan på nolltid om du förstår hur jag menar. Så vad är viktigt för dej? 
  • Anonym (Förhandlingar)

Nu minns jag inte riktigt men jag har bestämt för mej att du tidigare nämnt en uppväxt som i mångt och mycket gick ut på att sätta egna behov åt sidan. Samma gäller för mej. Min psykolog har berättat att det med en sådan uppväxt kan vara (riktigt) svårt att skilja på egna och andras behov, att lyssna på den egna viljan, att ens höra den överhuvudtaget. Helt i tystnad och med psykologstöd hör jag nu vad jag vill och behöver. Nu måste jag lyssna på denna svaga röst, som förhoppningsvis blir starkare ju mer den används och lyssnas till.

Ja, jag har dragit ut på skilsmässan, inte vetat vad som är rätt att göra, särskilt som min man inte alls är med på tåget. Att det här innebär att jag själv ska genomdriva en skiljsmässa som (kortsiktigt?) gör honom ledsen och besviken är svårt, oerhört svårt. Men när jag känner att ett fortsatt liv med honom inte blir rätt för mej, så måste jag kämpa på. Jag måste leva mitt liv och inte i skuggan av hans liv. Det är faktiskt inte förhandlingsbart.

• Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-14 10:28:03 följande:

Ja precis. Jag växte upp med en alkoholiserad mamma och en pappa som stundtals kunde bli våldsam och där dom bråkade mycket. Min mamma är en stjärna på att spela offer och ge dåligt samvete medan min pappa mer drog sig undan. Jag blev en mästare på att trycka undan mina egna känslor och istället göra allt jag kunde för att dom skulle vara glada och inte bråka. Jag kunde känna i luften när det var bråk på gång, det var som ett åskoväder som kom in. 

Jag har alltid varit den som velat ställa upp för andra och där jag vill att alla ska tycka om mig. En riktig peoples pleaser på det sättet förutom när det kommer till auktoriteter som fotbollstränare eller chefer, då har jag istället haft en tendens att säga ifrån. 

Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig med din skilsmässa. Oavsett vad man gör blir det ju både rätt och fel. Men man vill ju inte såra någon man älskar. Modigt av dig ändå och det känns ju som att du landat i ett definitivt svar vilket förhoppningsvis gör det lättare med det som utgångspunkt. 

Hej igen Dearest!
    Hur går det för er? 
    Jag trodde jag landat i ett definitivt beslut och avslut..
    Men en dag på väg hem från jobbet så kände jag hur mycket jag saknade han och oss. Så vi fortsätter vägen framåt tillsammans. Ibland är vägen snårig och full av taggar och ibland ligger rosbladen i högar.
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-08-27 09:21:26 följande:

Hej! Vad fint att du landat i ett sådant beslut. Var det något speciellt som fick dig att vilja stanna? Hade du hunnit berätta för din man om tankarna på att lämna? Känner du dig pepp på en framtid ihop? 

Det svåra med kärlek och relationer är att massa olika känslor kan vara sanna samtidigt, känner jag. Jag älskar min fru samtidigt som jag ibland bara vill vara själv. Har ändå landat i känslan att ge mig hän relationen med min fru, för jag tänker att man tillslut bara måste bestämma sig. Jag ser det valet som mer positivt än alternativen. Sen kan så klart saker och situationer förändras och jag vill inte att varken jag eller min fru ska behöva bita ihop bara för relationens skull. 

Det har annars varit bra mellan oss senaste tiden men vi har inte setts så mycket. Min fru har varit bortrest och varit på kvinnoläger där dom sysslat med meditation och energier och sådant. Det är en grej hon börjat med efter separationen. Hon uppelever det som väldigt positivt och det är ju så klart något som jag då blir glad av för hennes skull, även om det kanske inte är något jag skulle känna mig bekväm med. Hon har fått insikt i hur mycket hon älskar mig och barnen genom det säger hon och det är ju fint. 

Tror vi tänker lite lika.
    Ja, det känns fint och jag känner mej pepp.
    Jag är inte exkluderade som person. Jag älskar liksom alla och då även min man :) 

Ibland vill jag också bara vara ensam. Tänker att mina gränser behöver vara tydliga. Ibland vara med mej själv och skapa kreativt. Det ger energi och avkoppling. Ibland vara med andra utanför familjen. Samtidigt som jag gillar att vara en del av en familj. En pusselbit som hakar i de andra. Jag tänker som du att alla känslorna också måste få plats. Och får dom inte plats, får jag skapa plats. Ibland känner jag mej lite udda, fastän jag bara är bra. Det positiva är också att även min man tycker att jag är bra trots att jag ibland känner mej instängd i en kärnfamilj. Men han öppnar då dörren, så att jag kan flyga fritt. Det är nog det jag älskar mest med min man och det som gör att jag hittills alltid flugit hem igen efter ett tag. En dag kanske jag inte återvänder. Men det får vi se då.
  • Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2025-01-23 16:20:14 följande:

En uppdatering så här ett drygt år senare. Nu fyller jag 40 år om några dagar. Känns som att det var nyss jag startade denna tråden samtidigt som det också känns som en livstid sedan.

Jag och min fru har fortsatt att hålla ihop och sedan snart tre månader så bor vi också ihop. Jsg hyr ut min lägenhet i andra hand under 2025 så vi får chans att känna efter. Hittills så känns saker faktiskt väldigt bra, känns som att vi har kommit förbi mycket av det som skapade frustration innan och att vi har en annan acceptans för varandra. Självklart kan vi falla tillbaka ibland och det är inte alltid enkelt, men som det känns nu så är det absolut värt att kämpa för. Jag tycker mycket om att få mer tid ihop med barnen och vår ekonomiska situation har förbättrats väldigt mycket. Attraktionen mellan mig och min fru finns kvar även om jag kanske skulle önska ännu mer sex och att vi gör saker ihop på tu man hand. Men överlag så känns allt bra. Svartsjukan hos min fru har lagt sig och hon kollar inte längre igenom min mobil osv. 

Så till alla som känt igen sig och upplever en liknande situation så vill jag säga att det ibland absolut kan vara värt att hålla ut uch kämpa på. Iallafall i vårat fall så blir relationen vad man gör den till och jag är glad att vi fortsätter kämpa. 

Dubbelt grattis! Jag och min man kämpar på med förhållandet vi med och det är jag glad för. Vi är lite mer ödmjuka inför våra olika behov och har roligare. Jag är mer noggrann med vad jag accepterar och inte, mer inkännande. På det sättet värnar jag inte bara om mej själv utan också om oss. 
Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?