Anonym (Dearest) skrev 2024-04-25 13:40:32 följande:
Tack för ditt svar! Jag vill ju också se en framtid med min fru. Men jag vill framförallt känna mig lycklig och där vet jag inte vilken väg som i slutändan blir bäst. Som att någon här kan ge mig svaret, men ändå.
Jag är fine med kritik. Det är en sak jag faktiskt uppskattar med min fru, just att hennes sätt att tänka får mig att reflektera och utvecklas. Jag tycker det är jobbigt att känna mig anklagad och i min personlighet ligger det att jag är undvikande och lätt kan bli defensiv. Men min fru har oftast vettiga anledningar och förklaringar till varför hon känner på sitt sätt. Det är bara det att vi ofta ser på saker på olika sätt.
Med träningen exempelvis så ja, det handlar för min fru helt om att den information jag ger är opålitlig när jag tidigare sagt att jag ska avveckla mitt engagemang men sen ändå hoppar in och täcker träningar när ingen annan förälder ställer upp. Att hon då känner sig tvingad att planera om i sin dag för annars så måste dom andra två barnen hänga med på träningen och stå och frysa. Hon tycker då att jag är självisk som utsätter dom för det. För mig så är det så klart att jag känner ett ansvar för laget ändå, det finns ingen annan förälder som ställer upp och jag har tränat det laget i ett par år nu och vill inte bara överge killarna innan en lösning är på plats. Min son är inte heller helt hundra på att han vill byta lag, så för hans skull så vill jag att han kan kunna komma tillbaka ifall han bestämmer sig för det, och att jag då finns där som tränare. Helst önskar jag dock få slippa ansvaret att vara tränare då jag inte riktigt orkar och jag önskar att det snart finns en lösning på plats.
Incidenten där hon trodde jag stuckit iväg mitt i natten kan jag absolut förlåta henne för. Jag tyckte det var väldigt förvirrat men också lite gulligt. Jag vaknade av att hon stod framåtlutad över mig i sonens säng kl 04 på morgonen och fräste 'VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER? DU HAR VARIT BORTA I FLERA TIMMAR!'. Jag blev ju skiträdd först, tänkte jag gått i sömnen eller något. När hon insåg sitt misstag så blev hon väldigt skamsen, bad om ursäkt och sa att hon var rädd att hon förstört saker nu. Jag tyckte som sagt det var knäppt men också gulligt, (hon har någon gång tidigare väckt barnen mitt i natten kl 02 och gjort dom iordning för skolan för hon trodde det var morgon innan hon insett sitt misstag), så det är lugnt. Men det visar också på en bristande tillit som jag hoppas vi kan komma bort ifrån.
Jag tillåter inte att hon läser min mobil. Men vår yngsta har den ofta i samband med sovdags när han dricker välling och kollar på klipp. Sen har hon då i smyg läst igenom när han somnat utan att jag märkt. Jag har upptäckt det efteråt då vissa meddelanden som varit olästa innan istället stått som lästa och jag har då konfronterat henne. Nu var det någon vecka sedan hon gjorde det sist och hon känner att hon inte känner samma svartsjuka längre och att hon förstår att det är en gräns för mig som hon inte ska passera.
Du säger att du vill se en framtid med din fru, att du vill leva med dina barns mor. Ja, gör det då! Vad hindrar dej? Som någon annan också nämnt så går det här med sex i vågor :) Efter ett tag är det lätt att tända till på någon annan. Jag med. Jag ville separera. Sen hade vi den här bra dialogen, där vi istället startade upp ett öppet förhållande. Försiktigt. Kanske ändå även något för dej och din fru längre fram, när ni har förtroendet er emellan och vill hitta på något kul :) För mej var det en dealbreaker. Det är han och jag nu och för evigt som det känns. Annars går det förstås att byta partner efter några år när glöden nästan slocknat och dött. Men har du som jag en fin person vid din sida, som vill dej väl och älskar dej, så känns det trist och omänskligt att liksom bara skita i en sådan person. Och för dej har inte ens glöden falnat. Elden brinner lite starkare än på länge... Är det då inte så att du mest av allt är rädd att fullt ut gå tillbaka till frun med risk för att hon lämnar dej igen? Men du, det krävs grymt mod och passion att göra vad hon gjort. Att ångra sej och förklara för alla att hon hade fel. Låt det bli något bra av det här. Känner hon att du älskar henne utan hämndbegär, så tror jag inte hon lämnar dej.